Gå til innhold

PC-salget fortsetter å falle kraftig


Anbefalte innlegg

Ja, ett skjermkort er ekstremt bra på tallknusing og utføre mange like oppgaver samtidig, så vil tro mange innen vitenskapen av ymse forskere og matematikere har nytte av ting som CUDA. Prøv å kjør f.eks. Folding@home eller Boinc på cpu mot gpu.

Kraftige skjermkort er generelt veldig bra til formålene du nevner og yter bedre enn enhver desktop cpu, men Xeon server cpuene som foreks. E5-4650 og de kraftigste Opteron chippene gruser dem enn så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når folk snakke om PC-salg virke d som om det kun e bærbare det er snakk om. Det jeg er interresert i å se statistikk på et gaming desktops, eller gaming hardware generelt sett.

 

Hvordan ser det ut for high end GPUer fra nvidia og amd?

Hva med high end CPUer? RAM? SSDer? osv osv?

 

Faller salget av disse og, eller holder dette seg stabilt? Såvidt jeg vet er det ingenting som kan konkurere med en selvbygd high end desktop?

Lenke til kommentar

Det er flere som har nevnt at det kun er de som spiller som trenger nytt jern jevnlig, men det er jo strengt tatt ikke helt riktig lenger det heller.

Jeg har en eldgammel rigg med en E8400 Core duo som jeg oppgraderte med et GTX660 kort og den er like bra som da den var ny.

 

Nå er jeg dog en casual gamer som ikke spiller alle de nyeste spillene men spill som Metro Last Light går så det griner på den med alt på max.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

"HP vil stanse støtten av Windows XP for å redde PC-salget: Det mener de vil tvinge folk til å kjøpe ny PC."

 

Årsaken er at gamle PC'er fortsatt er fullt brukbare, og nå må man ta grep for å få folk til å kvitte seg med sine gamle PC'er.

Det er merkelig at dette ikke framkommer i artikkelen.

Selv har jeg tre PC'er i huset.

Den eldste er seks år gammel og gjør jobben sin uten problemer. Det er ingen grunn til å bytte den ut.

 

Det er litt merkelig at "alle" vil ha egne spillmaskiner/konsoller da disse er mye svakere enn en PC, og mye vanskeligere å oppgradere.

Spill har vært en enorm drivkraft for utviklingen av PC'ene, og nå har flere spillprodusenter flyttet over til ulike konsoller fordi prisnivået på konsollene er mye høyere.

Dette undergraver utviklingen av PC'ene.

Lenke til kommentar

Pc salet går ned fordi folk ikkje treng å kjøpe ny PC så ofte lenger. Om du kjøpte PC med Vista så er den endå kraftig nok til dagens programvare og oppgåver med unntak av spel og spesielt krevjande ting.

OS'et spiller jo veldig liten rolle... Gir null pekepinn hvor kraftig datamaskinen er

 

 

når folk snakke om PC-salg virke d som om det kun e bærbare det er snakk om. Det jeg er interresert i å se statistikk på et gaming desktops, eller gaming hardware generelt sett.

Hvordan ser det ut for high end GPUer fra nvidia og amd?
Hva med high end CPUer? RAM? SSDer? osv osv?

Faller salget av disse og, eller holder dette seg stabilt? Såvidt jeg vet er det ingenting som kan konkurere med en selvbygd high end desktop?

 

Dette var en tanke som slo meg også. Tror det er flere og flere som kjøper stasjonær pc som bygger den selv. Men dette er jo ikke tatt med i statistikken, det er kun ferdigbygde og bærbare. Hadde vært litt artig å se en statistikk på salg av enkelt komponenter også.

 

En av de største problemer er vel at det ikke har kommet noen 'nødvendige' nyvinninger. Alle hovedkort fra de siste 5-6 år har vel 64bit,USB3, DDR3, PCI-E, SATA 3.0 osv osv...Og CPU har bare blitt marginalt raskere samtidig som softwaren ikke krever noe mer enn en 5-6år gammel PC. Dette gjelder med et par unntak også spill.

Jeg selv byttet deler i spillepc'n 2 ganger pr år tidligere for å holde den oppdatert...nå er jeg på en 4 års syklus.

 

Regner med at dette er årsaken pluss at flere velger nettbrett fremfor bærbar

Lenke til kommentar

Vel, det er mange bedrifter som kommer til å oppgradere fra XP til Windows 7 (ikke Win8, for profesjonelle hater det) nå når det nærmer seg EOF for XP. Da blir gjerne maskinene byttet ut i samme slengen, og det vil vel gi en midlertidig økning.

 

Ellers er det jo det faktum at en maskin som er tre år gammel og som har Win7, er rask nok. Maskinene har ikke blitt så mye raskere de siste årene. Flere kjerner, ja, men for de fleste programmer som ikke har godt implementert multithreading så er det liten forbedring. Hvis man ikke tjener noe særlig på en oppgradering, så oppgraderer man ikke. Det er derfor naturlig at salget går ned over tid, når alle har en OK PC i huset.

 

Og at man får Win8 levert med nye maskiner gjør det ikke mer fristende å bytte ut.

Selv har jeg noen Gadgets i Win7 som jeg ser på jevnlig. RSS-feed, CPU usage, disk usage, valutakonverter, etc. Det opptar en veldig liten del av skjermen og ligger der synlig permanent. Ja, jeg vet at det finnes gratisprogram for å kunne bruke Gadgets også i WIn8. Men på min Win8.1-maskin har det dessverre introdusert ustabilitet i Windows Explorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...