Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - seriksen - 60mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Var nylig en tur ved Fåbrofossen (Granfossen) selv, dvs. den dagen jeg presenterte bilde fra Bogstadvannet der du jo var i går. Litt håpløst med 8mm når du ikke kommer borttil. Gikk oppover stien så langt som til den fossen du har tatt bilde av her da jeg elvevandret i Oktoberfesten 2010. Men da hadde jeg 180mm, så den var vel enda dårligere egnet enn ditt objektiv. Jeg valgte dermed også et annet motiv da. Synes du har fått et godt utsnitt, der en del av småfallene er med. Lukkertiden er også omtrent der jeg selv liker å ha den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gått så langt opp langs Lysakerelven. Hvor langt opp er dette?

Jeg er ikke sikker på hva fossen heter, men i følge Exif er det vel 40 minutter fra jeg tok første bilde rett ved Lysaker stasjon til første bilde av denne fossen. Det inkluderer noen fotostopp og et batteribytte..

 

@k.n.b: Mye fint fra Lysaker og oppover, hadde ikke lagt merke til at du hadde valgt deg fisheye - mange morsomme bilder i tråden din!

Lenke til kommentar

Liker disse to godt, Bekken spesielt.

 

Takker, ser du holder på med 300mm, morsom utfordring. Hadde valgt mer tele hvis jeg hadde hatt en fast 200 til 300mm.

 

 

Liker bildet fra 8. oktober særdeles godt. Pen vinkling og fine farger. Dog er nok dagens (vel gårdagens, i og med at det er over midnatt) min favoritt i din fest. Friske fargekombinasjoner og pent komponert :)

Takk, så bildet ditt fra Akershuskaia, utrolige rødfarger! Mye annet bra i tråden din også!

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Håper det er forbigående. Solid utsikt du har fra verandaen da, dette er noe annet enn å se i veggen til naboen over gaten som jeg gjør. Det er egentlig ganske stas med blandingsskog når man får spredte fargemønstre som her. Synes du for øvrig fikk bra uttelling på "nødløsningen" din. Lekkert utført.

Lenke til kommentar

Flott nødløsning. Har ikke sett bilde av en fiolin fra denne vinkelen.

 

Flott lys på den 12, og en artig finkling og bra leg med fokusplan på det siste bildet! :)

 

Takker

 

 

Solid utsikt du har fra verandaen da, dette er noe annet enn å se i veggen til naboen over gaten som jeg gjør.

Fordelen med 120mm ekvivalent er at det gir muligheter for å ikke få med alt, men utsikten er fin den.

 

 

Helt klart en bedre utsikt en fra den verandaen jeg ikke har.

Hmm, tolker det som positivt.

 

16. oktober - rakk ikke noe i dag, men et outtake for spesielt interesserte i spoiler

 

 

Selvportrett?

post-77461-0-78289300-1381953772_thumb.jpg

Olympus E-M1, F11, 1.3s, ISO 800, fra RAW (speilvendt)

 

 

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

18. oktober - Månelys

 

Prøvde meg først på et par bilder med månen i, men den stod for høyt på himmelen for 60mm rett før midnatt. Tok et par utsiktsbilder i stedet, og likte dette best.

 

post-77461-0-47450800-1382135679_thumb.jpg

Olympus E-M1, F3.2, 30s, ISO 200, fra RAW

 

Jeg var litt i tvil om jeg burde gjøre bildet litt blåere, men valgte å sett wb manuelt til 4100 som er riktig kelvin for månelys i følge Wikipedia. Det er selvsagt litt lys fra nærliggende bebyggelse og gatelys også, men det er relativt lite i forhold til månelyset. Bildet er tatt rundt 23:50.

 

 

 

Annen vinkling med mer begyggelse

post-77461-0-02190000-1382135689_thumb.jpg

Olympus E-M1, F3.2, 30s, ISO 200, fra RAW

 

 

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Nesten litt vanskelig å velge mellom "Mere vann" og "Ennå mere vann". Vann i bevegelse er besnærende.

 

"Månelys" så litt for mørkt ut før jeg åpnet det stort. Men da fikk det et helt annet uttrykk, og så helt riktig ut. Dybdeskapende med de to øyene/halvøyene i forgrunnen. Tror ikke det trenger å være blåere. Spoileren var også flott, med et litt uvirkelig lys.

Lenke til kommentar

Flere fine bilder her, men bildet som står mest ut for meg er faktisk nødløsningen, med sin spesielle vinkel og fokusplan. Sier som k.n.b. - lekkert!

 

12. oktober ble flott! Nydelig lys og farger.

Det siste var også et flott oktoberbilde!

 

Månelys er stemningsfullt og gir ro.

 

Takker for positive kommentarer!

 

"Månelys" så litt for mørkt ut før jeg åpnet det stort. Men da fikk det et helt annet uttrykk, og så helt riktig ut.

Ja, dessverre. Jeg synes litt mørke bilder ofte ser feil ut som thumbnails. Vurderte å øke eksponeringen litt, men da hadde den store versjonen mistet litt av stemningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...