Gå til innhold

Ingeniør gjennom forsvaret på hint?


tttt

Anbefalte innlegg

Har hørt om folk som har tatt ingeniørutdanning gjennom forsvaret, men siden forsvaret ikke har egne skoler til alle ingeniørutdanningene de tilbyr har de blitt sendt på hint. Da med skolepenger og lønn fra forsvaret. Noen som vet noe om hvordan dette fungerer, og om det fungerer? Er klar over at du har tjenesteår etter utdanningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder som regel de som har vært befal et par år, og trenger utdanning. Det de gjør da er å få "permisjon" fra forsvaret (med lønn), for å studere. Dette er ofte de som har avdelingsbefalskontrakt og har en del års erfaring.

Så kan man søke Krigsskolen med sivile studier, men dette er snakk om plasser man kan telle på en hånd eller mindre hvert år, med et par hundre søkere.

 

I teorien så KAN man få det, men det er ekstremt få, og det er forsvarets behov som bestemmer om man får det.

 

Pliktårene etterpå er dobbelt opp av antall studieår. Dvs. at om man studerer tre år på høgskole med lønn fra forsvaret, MÅ man jobbe i forsvaret i seks år etterpå.
Man kan ikke bryte plikttiden. Hvis man gjør det vil man få et heidundrende erstatningskrav som oppsigelsesgave.

 

PS:
Du mener vel HIST? HINT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) har ingen ingeniørutdanninger.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes, men det er ikke noe man får helt uten videre. For Marinen, og Fregattvåpenet sin del, så vet jeg at de tilbyr dette spesielt til de som tar skipstekniske fag. Da tilbyr de siste året av bachelorstudiet med lønn mot to pliktår. Ellers er det som nevnt her godt kvalifiserte søkere (erfaring) som kan få dette innvilget. Det er Forsvarets behov som styrer dette, og jeg tror uansett ikke at du vil få alle årene betalt med mindre du er en veldig attraktiv søker. De jeg kjenner som har fått innvilget dette har fått det for ett år, og har tidligere erfaring fra Forsvaret. Uansett så må du oppfylle de samme fysiske og psykiske krav som for krigsskoleutdanningene, så det er nesten like greit å søke der. Da får du bare ett pliktår for hvert år du går på skole.

 

Dersom du jobber i Forsvaret, og allerede er ingeniør, så kan du få tilbud om videreutdanning i ett til to år mot pliktår.

Lenke til kommentar
Dette sagt er det flere ting til som er litt sketchy med denne utdanningen, nemlig at du har et ganske stort press på å lykkes, da de sponser utdanningen din, og da SKAL du gjøre det skikkelig ;)

 

Skulle bare mangle når du blir sponset med 300.000 i året :)

 

Men, det er som jeg nevnte muligheter dersom du tar en spesiell utdannelse hvor Forsvaret har spesiell mangel, som f.eks. maritime maskinister. Dette har jeg selv snakket med personelloffiseren i Fregattvåpent om, så jeg vet at de henter inn sisteårsstudenter mot to pliktår, mot at de består FOS sommeren før siste skoleår. Jeg lurer på om det er HiVe de henter fra.

 

Edit: Denne linjen er det de rekrutterer fra pdd

 

http://www.hive.no/studietilbud/maritime-studier/bachelor-marinteknisk-drift-article23276-350.html

Endret av miodland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...