Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er steaming lovlig?


MyNameIs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Juridisk teori sier at streaming fra ulovlig kilde er ulovlig. Det vil si at å streame fra en side som ikke har tillatelse fra den som sitter med opphavsretten - er ulovlig.

En liten redegjørelse for det kommer på side 28 her:
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/22600/143757.pdf?sequence=1

Litteraturen jeg viser til er Ørjan Salvesen Haukaas og heter "Er streaming fra ulovlig kilde ulovlig?"
Konklusjonen hans var som følger:
Basert på de drøftelsene jeg har gjennomgått i denne artikkelen, mener jeg det er grunnlag for å si at streaming av ulovlig utlagt materiale på Internett er ulovlig både etter straffeloven og etter åndsverkloven, og at lovligheten av streaming etter åndsverkloven ikke er avhengig av en vurdering av hvor midlertidig lagringen av filen skjer hos streameren.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg ville bare gjøre det klart at du faktisk lastet ned det du streamet og at det ikke bare på en eller annen magisk måte havnet på skjermen din. Så det blir lagret lokalt for en liten stund MyNameIs?

 

Kjempe sent med innlegg, men:

 

Nå er det slik at de fleste streaming tjenestene på nettet krypterer det en laster ned når en streamer, så teknisk sett er det umulig for en å kunne få adgang til noe som blir stremet som ligger på harddisken. Når det er sagt er det også slik at det bare er deler av innholdet som ligger på disken og, ikke hele videoen, ihvertfall er det for enkelte tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...