Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skal plassere denne tråden, men det er vel et tema for overklokkere, så gambler på at den havna riktig her.

 

Tenker å bygge om pcen til vannavkjøling. Har ikke fått skaffet alt jeg trenger av hardware enda, men det kommer etterhvert.

Men da har jeg et spørsmål angående viftestyring på radiatoren. Jeg kunne tenkt meg å ha en slags PID styring til viftene. Altså, det vil si at, Det måles temperaturer på forskjellige plasser (f.eks cpu og gpu) når en av dem kommer over en gitt verdi starter viftene, og viftene vil akselerere om temperaturen forsetter og stige, og deakselererer når tempereraturen synker. Viftene vil gå helt til cpu/gpu temp treffer en ny gitt verdi (da lavere enn den første verdien)

 

Litt usikker på åssen jeg skal gå frem her. Finnes det noe software som kan gjøre denne jobben? Eller om jeg burde ha noe hardware som styrer dette?

 

Noen erfaringer tips?

Takk takk :)

 

edit:

 

Fant SpeedFan. Ser ut som det kan gjøre jobben. Noen erfaringer med dette?

Endret av sondreni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Av erfaring bruker vel de fleste bare å koble viftene til hovedkortet med en voltregulator som følger med for å få ned hastigheten og ikke minst støy.

Eller så bruker man eventuelt viftestyring som er eventuelt integrert i kabinettet.

 

Hastighet er ikke like viktig som konstant luftstrøm. Rydd i kabinettet og plasser viftene strategisk. Er ikke noe poeng å la viftene kjøre på full guffe, det er ikke mye mere luft som kommer igjennom av den grunn.

 

Speedfan har jeg personlig brukt på eldre hovedkort og forsåvidt nyere for å kontrollere hastigheten på enkelte vifter, for eks 4 pins om du ikke har 4 pins kontakter på hovedkortet.

Ellers er det er greit like verktøy :)

 

 

Håper du ble litt klokere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...