Gå til innhold

Billakkering som råtner ved rot


samaron

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har egentlig store problemer med en billakkeringsjobb som har blitt ganske sur. Dreier seg om elendig utført arbeid og skade på bilen. Har en tråd om arbeidet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530735 Håper noen er kjent med lovverket her om hva jeg har krav på.

 

Kan starte med en kort oppsummering om hendelsene:

Bestilte tid til hellakkering av bilen i slutten av april. Fikk beskjed det var en måneds ventetid da det var travelt. Leverte bilen til avtalt tid som var 3. juni, og jobben skulle ta ca en måned. En måned senere, helt i månedsskiftet til juli ringte jeg lakkeringsverkstedet for å høre om bilen var klar. Ble fortalt den ikke var påbegynt siden det var travelt, men skulle ta den førstkommende mandag. I månedsskiftet til august ble jeg oppringt om at bilen var klar til henting. Var litt irritert over at det hadde tatt lang tid, så jeg betalte og gikk. Når jeg hadde roet meg litt ned så så jeg over bilen og oppdaget flere feil, grove feil. Neste to ukene gikk med til å klage, hvor verkstedet prøvde å bortforklare feilene. Var hos NAF og fikk en skriftlig vurdering av bilen. Til slutt gikk verkstedet med på å rette feilene og jeg leverte bilen i midten av august til avtalt tid. Påfølgende to ukene observerte jeg at bilen ikke ble flyttet en centimeter. Ringte verkstedet og konfronterte dem med dette. Tonen var ikke positiv i andre enden, men bilen ble tatt inn over helgen. Siden da har jeg ikke hørt fra dem, og er halvannen måned siden nå. Mye av forsinkelsene er unnskyldt med at det er så travelt.

 

Ønsker virkelig ikke å tilkalle advokat, men slik situasjonen er så er jeg vel nødt nå. Dreier seg om fryktelig mye penger. Hvor god sak vil jeg ha her? Ønsker selvsagt at jeg får utført den tjenesten jeg har betalt for til et tilfredsstillende resultat. Utenom det vil jeg også ha erstatning for utgifter som følge av forsinkelsene deres. Bilen er dyr å ha forsikret, bare i forsikring har det gått 6000kr til nå. Samtidig så har jeg vært tvunget til å reparere en bil jeg egentlig skulle sende til bilopphuggeren, hvor reparasjonene var 8000kr. Bare for å nevne et par utgifter jeg ønsker erstatning for. Har tross alt vært uten bruksbilen min i et halvt år nå snart.

 

Det ble påført skade på bilen under jobben, blant annet ødelagte lister rundt vindu og ødelagte fester på dørtrekk. Dette er deler som ikke kan skaffes lenger. Hvordan vil det fungere med erstatning for deler som ikke er å få tak i lenger?

 

Eneste jeg har av dokumentasjon er kvittering og rapporten fra NAF. Bilen taler for seg selv om jobben som ble utført... Ligger jeg tynt an her og må innse jeg har tapt 30.000kr, eller vil jeg få medhold om jeg tar dette til retten?

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja vanskelig sak.

 

Først av alt håper jeg du har gjort noe av klagingen skriftlig slik at du kan dokumentere dette. Jeg er usikker på om dette er en sak som kan behandles i forbrukertvistutvalget (som håndtverkstjeneste), men ring forbrukerrådet å hør. Kan saken behandles der, vil du kunne få en rettskraftig avgjørelse uten at du risikerer store saksomkostninger.

 

Kan saken ikke behandles i forbrukertvistutvalget, vil du måtte ta den til forliksrådet. Alle pengekrav skal i utgangspuktet behandles der (med mindre summen er over 125 000 kroner, og begge parter har hatt bistand av advokat).

 

Beløpet her er jo relativt lite (les, langt mindre enn 125 000 kroner), du kan derfor helt fint ta saken til forliksrådet alene. Det lønner seg skjelden med advokat på en så liten sak. Dette fordi du som hovedregel ikke får dekt saksomkostninger på krav som er under 125 000 kroner. Unntaket er at den som vinner som regel får dekt kostnaden ved forliksrådsbehandling (kr. 860,-) kr. 860,- dersom den har brukt en prosessfullmektig (advokat/inkassobyrå) til å skrive forliksklagen, og kanskje 430 kroner i møtegodtgjørelse.

 

Forliksrådet har noen måneder behandlingstid, men en avgjørelse derfra er bindene -dersom den ikke ankes til tingretten. Det betyr at dersom du vinner, og ikke får pengene du ble tilkjent -kan du bruke dommen til å begjære utlegg eller slå bedriften konkurs.

 

Men igjen, ta en telefon til forbrukerrådet først, etter det kan du sjekke www.forliksraadet.no for standardskjemaer for sending av forliksklage dersom det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingene og informasjonen! Har 15 timer gratis advokathjelp igjennom fagforeningen min, så kan ikke skade å benytte meg av det tilbudet tenkte jeg. Skal også ved første anledning reise innom NAF for å få en ny skriftlig vurdering av bilen etter "utbedringene". Skal få en mye grundigere vurdering denne gangen. Kan ikke vente i flere måneder på at saken skal behandles, så må få bilen reparert et annet sted snarest mulig. Bør vel få den kostnaden dekket om jeg får medhold?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...