Gå til innhold

[Løst] Siste avsjekk før jeg bestiller PC


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest i en uke nå på ulike tester og diskusjoner på forumet her og har nesten kommet frem til et oppsett som jeg kunne tenkt meg tilbakemelding på før jeg bestiller. Takk til alle dere som er aktive inne på forumet. Jeg har fått mange råd og tips/vurderinger/erfaringer som jeg har tatt med meg når jeg har kost meg med HW oppsettet...

 

Mitt bruk er BF4 og videoredigering. Jeg har en 27" skjerm som kjører 60Hz. Jeg behøver ikke ultra oppsett men kanskje high ville vært fint å oppnå med 60fps. Er greit at det er oppgraderingsbart også de nærmeste årene og ikke blir utdatert med det første. Ca pris i parentes

 

Mitt planlagte oppsett er:

Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 (2490) Følger det med vifte normalt på disse?
MSI Z87-G45 Gaming (1190)
ASUS GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA (3500) eller
MSI GeForce GTX 770 Lightning 2GB (3350). Jeg har MSI kort fra før og synes overklokkingssoftwaren deres er enkel nok for meg....
eller bør jeg velge 2x av ASUS GEFORCE GTX 760 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP (2003) eller
ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA (1949). Det blir litt dyrere men det kan jeg klare...Har lest at det er noen ulemper med SLI oppsett for noen, men ikke alle...
Fractal Design Define R4 (Hvit) (719)
Corsair RM750 750W 80+ Gold Modular (999)
SSD Samsung SSD 840 Pro Series 128GB (1049)
HDD Seagate barracuda 2TB (659)
tastatur, mus, høyttalere og headset her jeg fra før...
Muligens jeg trenger en DVD brenner, men spill laster jeg nå i hvertfall ned via nettet...
Når det gjelder minne så ble jeg litt svimmel med tanke på all infoen. Det er vel behov for en del minne til videoredigering, men hvor mye og hvilken type. Her er jeg ute etter ok minne for pengene og ikke nødvendigvis det aller beste.
Hva mener dere?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker asus sine kort veldig godt, gode kjølere med lite støy, ser ingen grunn til å kjøre SLI da dette kan by på flere små problemer. er ikke helt sikker på hvor bra SLI løsningen til nvidia har blitt.

 

større SSD kunne også være greit, men ikke nødvendig.

 

DVD brenner er jo ganske billig, og det er vel ikke så mange fordeler med å velge en dyr en om du ikke er ute etter Bluray leser/brenner.

 

Minne er jo ikke så vanskelig, er jo bare å finne et greit sett på 8-16GB med 1600 Mhz hastighet. om du skal ha en stor luft kjøler til CPU kan det være greit å unngå de minnemodulene med høye kjøleribber på. Corsair sine moduler er ganske populære og de merker lavprofils minne med LP.

Endret av XfsB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Har lest i en uke nå på ulike tester og diskusjoner på forumet her og har nesten kommet frem til et oppsett som jeg kunne tenkt meg tilbakemelding på før jeg bestiller. Takk til alle dere som er aktive inne på forumet. Jeg har fått mange råd og tips/vurderinger/erfaringer som jeg har tatt med meg når jeg har kost meg med HW oppsettet...

 

Mitt bruk er BF4 og videoredigering. Jeg har en 27" skjerm som kjører 60Hz. Jeg behøver ikke ultra oppsett men kanskje high ville vært fint å oppnå med 60fps. Er greit at det er oppgraderingsbart også de nærmeste årene og ikke blir utdatert med det første. Ca pris i parentes

 

Mitt planlagte oppsett er:

Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 (2490) Følger det med vifte normalt på disse?
MSI Z87-G45 Gaming (1190)
ASUS GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA (3500) eller
MSI GeForce GTX 770 Lightning 2GB (3350). Jeg har MSI kort fra før og synes overklokkingssoftwaren deres er enkel nok for meg....
eller bør jeg velge 2x av ASUS GEFORCE GTX 760 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP (2003) eller
ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA (1949). Det blir litt dyrere men det kan jeg klare...Har lest at det er noen ulemper med SLI oppsett for noen, men ikke alle...
Fractal Design Define R4 (Hvit) (719)
Corsair RM750 750W 80+ Gold Modular (999)
SSD Samsung SSD 840 Pro Series 128GB (1049)
HDD Seagate barracuda 2TB (659)
tastatur, mus, høyttalere og headset her jeg fra før...
Muligens jeg trenger en DVD brenner, men spill laster jeg nå i hvertfall ned via nettet...
Når det gjelder minne så ble jeg litt svimmel med tanke på all infoen. Det er vel behov for en del minne til videoredigering, men hvor mye og hvilken type. Her er jeg ute etter ok minne for pengene og ikke nødvendigvis det aller beste.
Hva mener dere?

 

Hei. Dette ser supert ut! Siden du skal spille BF4, ville jeg kjøpt R9 280x crossfire. De skal koste rundt 2400 kroner. AMD sin nye serie skal spille BF4 bedre enn Nvidia. Her er link: http://www.dustinhome.no/product/5010755412/gigabyte-radeon-r9-280x-oc-3gb-pci-e/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velg heller ett raskt skjermkort enn to litt tregere.

Selfølgelig ikke! Kan bare nevne et eksmpel. Hva tror du er best 2x gtx 770 eller 1x gtx titan? Du får 60% mere ytelse hvis du velger gtx 770 SLI. Det blir jo dyrer siden han må kjøpte et hovedkort som supporter SLI og en høyere strømforsyning. Men helt klart verdt det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selfølgelig ikke! Kan bare nevne et eksmpel. Hva tror du er best 2x gtx 770 eller 1x gtx titan? Du får 60% mere ytelse hvis du velger gtx 770 SLI. Det blir jo dyrer siden han må kjøpte et hovedkort som supporter SLI og en høyere strømforsyning. Men helt klart verdt det :)

Det spørs hva ytelse er for deg. FPS sier ikke alt om brukeropplevelse/ytelse. Det sier ingenting om lengste bildetid og forsinkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du fått vite dette fra...?

Internettet. Og sunn fornuft. Med crossfire og sli så veksler skjermkortene mellom å levere bilde, slik at begge leverer 30 fps annenhver gang for å levere totalt 60 fps.

 

EDIT: Det kan bli værre enn dette også, pga "frame pacing". Da holder man igjen bilder for at de skal komme med jevnere mellomrom

Endret av Kirchhoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!
Takker for svar.

 

Det var omtrent denne type diskusjon som jeg har lest før.... hehe.... :) Noen synes at SLI/Crossfire er best men andre synes at et enkelt kort er best...Jeg har ikke kompetanse til å avgjørehva som er riktig og for meg så synes det som om begge parter har gode argumenter. Det er litt usikkerhet rundt SLI/Crossfire (kanskje mer Crossfire akkurat nå) hvordvidt man får dette til å virke eller ikke. Jeg har lest at mange opplever det bra, mens andre har problemer med denne løsningen. Samtidig som det ser ut som om man får "mer for pengene" i en SLI type løsning.

 

På den andre siden innebærer ihvertfall en SLI type løsning at jeg må gå ned på teknologinivået for å få kjøpt 2 stk grafikk kort mtp prisen. I mitt hode betyr dette at oppsettet vil være bra i ett til to år fremover, men kanskje noe mindre fremtidsrettet. Det jeg leste på en engelsk nettside er at man burde kjøpe det beste kortet man har råd til og så evt senere kjøre dette i SLI for å holde "liv" i systemet lenger. Og jeg tror kanskje at jeg vil gå for en slik tilnærming. Samtidig så fant jeg ut at 760 og 770 løsningene ikke har den samme "grafikkmotoren" som 780. Slik at det mest fremtidsrettede vil være å gå for en GTX 780 GPU. MEN den er DYYYYYR.

 

For den samme prisen kan en få 2 stk av de nye R9 280x som er nevnt lenger opp i tråden. Vil dette være en bedre løsning enn en stk GTX 780? Både nå og fremover. Klarer jeg meg evt med en stk R9 280X. da sparer jeg jo en del kroner?

Lenke til kommentar

760 kortet til Nvidia skal være mere enn godt nok.
har selv 660 Ti å denne yter mere enn bra nok i BF 4, ligger mellom 50-80 FPS i BF4 med beta driveren. har forøvrig i7 920 klokket til 3,4 Ghz med 12 GB "treig" ram.

 

Sett i forhold til gaming er mindre ram bedre enn mye ram. det finnes det en artikkel om på HW.no forskjellen er dog minimal og jeg ville aldri gå noe lavere enn 8 GB Ram uavhengig av maskin. Her vil jeg gå for en Mhz på over 1600 er ikke helt oppdatert på minnefronten, men jo høyere jo bedre. vil heller gå for raskere RAM enn mengde RAM, hvis det står å faller på hastighet/mengde.


Når det kommer til SSD er 120 GB akkurat det enn har for å dekke OS applikasjoner og muligens et spill eller, men dette er også noe enn kan kjøpe mere av senere. 240 GB SSD er stort sett mest bang for the buck. avhenger litt av leverandør. Kingston Hyperx og Samsung Pro er vel de helt store for øyeblikket etter min mening.

Endret av Sprokket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok.

 

Da tror jeg at jeg bestiller pc uten grafikk kort og setter inn mitt gamle 560 gtx selv om det blir en stor flaskehals. Men er nok lurt å avvente litt mtp hva som skjer med prisene de neste to ukene...

 

 

 

Mitt build ble da:

 

https://prisguiden.no/liste/144123

 

Det skulle gi rom for å velge både det ene og det andre senere - også SLI og CF løsninger om det blir aktuelt.

 

Takk til dere alle som har bidratt.

Lenke til kommentar

760 kortet til Nvidia skal være mere enn godt nok.

har selv 660 Ti å denne yter mere enn bra nok i BF 4, ligger mellom 50-80 FPS i BF4 med beta driveren. har forøvrig i7 920 klokket til 3,4 Ghz med 12 GB "treig" ram.

 

Sett i forhold til gaming er mindre ram bedre enn mye ram. det finnes det en artikkel om på HW.no forskjellen er dog minimal og jeg ville aldri gå noe lavere enn 8 GB Ram uavhengig av maskin. Her vil jeg gå for en Mhz på over 1600 er ikke helt oppdatert på minnefronten, men jo høyere jo bedre. vil heller gå for raskere RAM enn mengde RAM, hvis det står å faller på hastighet/mengde.

 

 

Når det kommer til SSD er 120 GB akkurat det enn har for å dekke OS applikasjoner og muligens et spill eller, men dette er også noe enn kan kjøpe mere av senere. 240 GB SSD er stort sett mest bang for the buck. avhenger litt av leverandør. Kingston Hyperx og Samsung Pro er vel de helt store for øyeblikket etter min mening.

 

 

Raskere ram vil ikke gi mere ytelse. Forskjellen mellom 1600mhz og 2400mhz er fra 0-2 fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok.

 

Da tror jeg at jeg bestiller pc uten grafikk kort og setter inn mitt gamle 560 gtx selv om det blir en stor flaskehals. Men er nok lurt å avvente litt mtp hva som skjer med prisene de neste to ukene...

 

 

 

Mitt build ble da:

 

https://prisguiden.no/liste/144123

 

Det skulle gi rom for å velge både det ene og det andre senere - også SLI og CF løsninger om det blir aktuelt.

 

Takk til dere alle som har bidratt.

Ville valgt Samsung 250gb evo for å spare et par hundre kroner. Ytelsen er minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...