Gå til innhold

[Løst] Siste avsjekk før jeg bestiller PC


Anbefalte innlegg

Dette stemmer ikke. Hardware.no har tatt en test http://www.hardware.no/artikler/test-amd-radeon-r7-260x-og-msi-radeon-r9-280x/152719. Den skal være 500 kroner billigere og et "hestehode" raskere.

280x er tregere enn 7970 GHz edition. hw.no testet en fabrikkoverklokket versjon av 280x, som var klokket høyere enn 7970 GHz edition. Men om denne fabrikkoverklokkede GPUen er billigere, må trådstarter selvsagt velge denne foran 7970 GHz. (billigste 280x (ikke overklokket), koster like mye som 7970 GHz edition, men yter dårligere)) (se anandtech.com)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes jeg også så noe av den samme tendensen i den testen. Det var et overklokket 280x kort som ble testet. Samtidig synes jeg å huske at 280x klarte seg forholdsvis bedre i de nye spillene enn i de litt eldre, noe som kan skyldes en mer moderne arkitektur( ? ) på kortet enn 7970 som er ca 2 år (?) Så da blir spørsmålet om det lønner seg å satse på 280x i stedet for 7970 mtp nyere arkitektur som kanskje gjør seg bedre i spill som kommer? Eller ikke ?

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg synes jeg også så noe av den samme tendensen i den testen. Det var et overklokket 280x kort som ble testet. Samtidig synes jeg å huske at 280x klarte seg forholdsvis bedre i de nye spillene enn i de litt eldre, noe som kan skyldes en mer moderne arkitektur( ? ) på kortet enn 7970 som er ca 2 år (?) Så da blir spørsmålet om det lønner seg å satse på 280x i stedet for 7970 mtp nyere arkitektur som kanskje gjør seg bedre i spill som kommer? Eller ikke ?

 

 

 

 

280x og 7970 og 7970 GHz edition har akkurat den samme brikken (tahiti), så er ikke noe nyere. Overklokking kan du gjøre selv, kjøp det billigste. Forskjellen er at 280x har litt høyere klokket minne, og kan "booste" opp til 1 GHz. Om du overklokker disse kortene har det ingenting å si hvilke du kjøper.

Lenke til kommentar

OK. Skjønner. Da er det gtx 780 og 290x som vil ha de nye grafikkbrikkene og alt under innebærer en grafikkprosessor som er ca 2 år eller eldre? I og med at 7970 da har 3GB minne til ca samme pris som GTX 770 med 2GB minne så vil vel det være klokere å gå for en 7970 modell mtp at den kan være med lenger inn i fremtiden. Jeg ser at det er forskjell på minnebredde på 7970 kortene. Forstår jeg det riktig hvis det er det samme hvilket 7970 kort jeg velger så lenge det har 384bit minnebredde og 3 GB ram i utgangspunktet fordi man kan overklokke kortene til å yte omtrent det samme. Eller lønner det seg å gå for et av de dyrere alternativene fordi det er mer sannsynlig at de overklokker best (dvs merkbar ytelsesforskjell i spill) fordi det er valgt bedre komponenter.

 

Hvis jeg ønsker den nyeste grafikkprosessoren så må jeg grave dypere i lommeboken og jobbe litt overtid for å legge i ca 2000 kr ekstra for en gtx 780 evt 290x hvis den havner omtrent på samme pris.

Spørsmålet om det er verdt det med mitt utgangspunkt med en skjerm og 1920x1200 i oppløsning? Ser at noen mener det er overkill og at 770/7970 klarer seg mer enn nok for bf4 fremover.

 

Ser også at 650ti i SLI gjør det ganske bra og er billig nå - bra nok for BF4 på high? Da klarer jeg meg med ca 2500 vs ca 3000 til grafikkløsningen.

http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174

Lenke til kommentar

Da er 780 MSI Lightning bestilt. Kunne likegodt gå for toppen når jeg tok steget opp. Julen kom tidlig i år... hehe :xmas:

https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-gtx-780-3gb-lightning-193798

 

Vurderte å gå for 7970 da dette virker som et meget godt kort for pengene, men jeg falt ned på å "kline til" med et skikkelig oppsett. Lenge siden jeg har kjøpt topp maskin så det blir spennende. Regner med at denne varer noen år før jeg må oppgradere.

 

Takk til alle som har bidratt.

 

NÅ GLEDER JEG MEG TIL BF 4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...