Gå til innhold

[Løst] Areca kontrolller hjelp ønskes.


RJ45

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter litt duskusjon med medlemmer her inne, samt gode forslag valgte eg å kjøpe en Areca kontroller, da ARC 1880i.

 

 

Har fått installerte denne på server, kommer inn i web gui, og her stopper "alt" opp.

 

Det eg hadde ønska var å kunne sette opp diskane i JBOD til å begynne med, og seinare konventere til raid 5/6 etter som eg trenger meir plass. (kun nødløysing nå som budskjettet er brukt opp på kontroller og eit par disker.)

 

 

Så er det mulig å sette opp med JBOD og konventere til raid-5/6 seinare?

 

 

Edit , konklusjon ut ifra svar:

 

Det går ikkje an å konventere JBOD til eit raid nivå på Areca kontroller, da det er to forskjellige moduser ein setter kortet opp i.

Som Nizzen skriver er det også bortkasta å kjøpe en HW raidkontroller for å sette opp med JBOD, da dei fokuserer på raid og funksjonalitet.

 

 

RJ45

Endret av RJ45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg vet så er ikkje dette mulig. Om det så var mulig hadde ikkje jeg tatt sjansen på å gjøre det i tilfelle det skjer noe feil.

 

Man kan gjøre masse kult med Areca som f.eks utvide raid-10 fra 2TB disker til 4 TB disker. Man kan også gå fra raid-5 til 6.

 

 

Det enkleste er alltid å kjøpe nye disker og sette dem opp i raid. Deretter overfører man data fra JBOD eller hva man har fra før. JBOD på en Arecakontroller er nesten som å banne i kirka :p Man utnytter jo ikkje kontrolleren i det heletatt. INGEN sikkerhet har man heller på diskene, noe som er poenget med en raidkontroller :p

 

Mvh

 

Asle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar Asle

 

Er med på det du seier om sikkerhet, og ikkje utnyttelse av kontrolleren.

 

Slik som eg ser det, så går det nok ikkje, fordi ein kan sette kontrolleren i raid ELLER jbod modus. Og sjølv om eg setter den i JBOD, så kommer diskane opp en og en, uten noken mulighet for å konfigurere. kan selfølgelig vere meg som ikkje har klikka på den rette menyen (alt er jo disabla i JBOD mode)

 

Så eg satte opp i Raid 5 for denne gang med 3 disker på 4TB, noko som gir skarve 7.5TB.

 

 

Einaste minus eg ser så langt med kontrollen er att den bråker, så alt i alt er eg godt fornøgd, har ikkje prøvd å maksimere ytelsen med forskjellige instillinger, men trur nok ikkje instillingane har så mykje å seie over 1Gb Lan uansett.

Er det normalt att det tar noken timer å "bygge" eit raid på en slik kontroller med kun 3 disker på 4TB?

 

Kva kan eg da forvente vist eg skal utvide / gjere raidet om fra raid-5 til raid-6? :)

 

Igjen, takk for svar.

 

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Takker for svar Asle

 

Er med på det du seier om sikkerhet, og ikkje utnyttelse av kontrolleren.

 

Slik som eg ser det, så går det nok ikkje, fordi ein kan sette kontrolleren i raid ELLER jbod modus. Og sjølv om eg setter den i JBOD, så kommer diskane opp en og en, uten noken mulighet for å konfigurere. kan selfølgelig vere meg som ikkje har klikka på den rette menyen (alt er jo disabla i JBOD mode)

 

Så eg satte opp i Raid 5 for denne gang med 3 disker på 4TB, noko som gir skarve 7.5TB.

 

 

Einaste minus eg ser så langt med kontrollen er att den bråker, så alt i alt er eg godt fornøgd, har ikkje prøvd å maksimere ytelsen med forskjellige instillinger, men trur nok ikkje instillingane har så mykje å seie over 1Gb Lan uansett.

Er det normalt att det tar noken timer å "bygge" eit raid på en slik kontroller med kun 3 disker på 4TB?

 

Kva kan eg da forvente vist eg skal utvide / gjere raidet om fra raid-5 til raid-6? :)

 

Igjen, takk for svar.

 

Oddbjørn

 

Ja det er normalt at det tar noen timer ja. Det er hastigheten på diskene som er flaskehals på hvor fort dette går. Bygge raid-5 og 6 med ssder er morro :D

 

Hvilke disker bruker du forresten?

Lenke til kommentar

Bruker denne Seagate Barracuda® 4TB (komplett.no)

 

Gikk for desse diskane da de var en god del billigere enn "enterprice" disker med 60MND garanti,

 

Er jo kun 5400rpm, men en disk med 7200 ligger jo stabil på 140MB sec, noko som er litt meir enn kva eg trenger, minuset er jo søketid og den biten der.

 

Håper eg ikkje har gått på en smell nå med att desse kan samanliknast med WD green.. (som spinner ned konstant)

 

Kommer uansett til å ordne backup på dei viktige tinga, er usikker på kas løysing eg går for der (treig upload i grisgrendte strøk)

 

Syntes prisen for enterprice disker vart for høg, sjølv om eg hadde tatt utgangspunkt i HGST disker, men fikk desse billig av en kompis som jobber i en lokal PC butikk (kan ta inn alt komplett har tydligvis)

 

Håper alt ser greit ut :)

Lenke til kommentar

HGST er vel forsatt gode disker? eller har WD gjort endringer på det?

Har ikkje brukt WD disker siden eg var så dum å kjøpte en green disk, noko eg angra sårt på. Vart desverre en del problemer, kan nok vere enkelt tilfelle selfølgelig.

 

Da har du faktisk hjelpt meg med det eg lurte på for denne gang, og litt til :)

 

Takker for hjelpa Asle. :thumbup:

 

Mvh.

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...