Gå til innhold

Samsung jukser med ytelsestesten på Galaxy Note 3


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jukserne gjør her, er å sørge for at benchmarks ikke viser realistiske resultater. Formålet er å late som mobilene/nettbrettene yter bedre i normal bruk enn de egentlig gjør. To helt identiske mobiler vil få ulike resultater i benchmarks, selv om de yter helt likt i vanlig bruk. Dette er opplagt juks, og det er utrolig at noen hevder noe annet. Jeg vil ikke spille kort med dere i hvert fall.

 

Jukset fører til at ytelsestestene vi får presentert på ulike nettsteder er ubrukelige. I Anandtech-kommentarene har noen foreslått at alle produsentene som jukser får et flatt fradrag på 10 % i alle tester, med en markering av hvorfor. Det er kanskje den eneste måten å få mobilprodusentene til å la produktene sine arbeide på samme måte under testing som ved vanlig bruk.

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jukserne gjør her, er å sørge for at benchmarks ikke viser realistiske resultater. Formålet er å late som mobilene/nettbrettene yter bedre i normal bruk enn de egentlig gjør. To helt identiske mobiler vil få ulike resultater i benchmarks, selv om de yter helt likt i vanlig bruk. Dette er opplagt juks, og det er utrolig at noen hevder noe annet. Jeg vil ikke spille kort med dere i hvert fall.

 

Jukset fører til at ytelsestestene vi får presentert på ulike nettsteder er ubrukelige. I Anandtech-kommentarene har noen foreslått at alle produsentene som jukser får et flatt fradrag på 10 % i alle tester, med en markering av hvorfor. Det er kanskje den eneste måten å få mobilprodusentene til å la produktene sine arbeide på samme måte under testing som ved vanlig bruk.

 

Hvorfor 10%? Jeg ville sluttet å oppgi ytelsestall i det hele tatt med begrunnelsen at de ikke lar seg måle.

 

Jeg jobber med å lage software selv, og hadde antakeligvis mista jobben om jeg i fullt alvor foreslo at vi skulle tweake produktene våre sånn at de så bedre ut i test enn i real life.

 

At folk forsvarer praksisen er absurd - og som Nagel sier; det er mange her jeg ikke ville gjort forretninger (eller spilt kort) med.

  • Liker 3
Skrevet

Dette er opplagt juks, og det er utrolig at noen hevder noe annet. Jeg vil ikke spille kort med dere i hvert fall.

 

Tøv fra ende til annen. Eksempel fra bilindustrien: Når man skal teste antall hk på en bil, så måler man NÅR bilen har kommet seg opp i max turtall. Ikke 0-100 (jfr strømsparingen og hvor lang tid det tar for mobilen å våkne til 100% som hele "jukset" går ut på).

Skrevet

Mener du virkelig at hestekrefter måles på maks turtall?

Hvilket turtall mener du i såfall dreiemomentet måles på?

 

Whatever din flisespikker. Poenget i eksempelet er uansett gyldig i henhold til måle-metodikk. Man måler ikke hk på tomgang. Fornøyd?

  • Liker 1
Skrevet

Biler er en grei analogi da disse også har denne typen funksjonalitet (som Samsung).

 

En BMW M6 kan f.eks kun makses fra 0-100 noen få ganger før man må ha dyr service, og dette gjøres via egne menyvalg. Resten av tiden må man godta noe svakere ytelse.

Skrevet

Hvis vi likevel skal sammenligne med biler kan vi bruke Nissan Skyline GTR som eksempel.

GPS-en i bilen merker at bilen ikke er på en bane og justerer ned motoreffekten for gatebruk.

 

Hvis Nissan fikset så bilene de lånte ut til test overstyrte denne funksjonen og ga full effekt også på vanlig vei ville de gjøre det svært bra i prestandatester, ikke sant?

Men da jukser de jo og testene blir verdiløse.

Kundene vil sikkert også føle seg snytt da bilene de mottar yter dårligere enn testresultatene tilsier.

 

Samsung gjør i praksis det samme, og testresultatene blir følgelig verdiløse.

 

Samsung og de andre tjener nok på å drive med slik juks, ellers hadde de ikke giddet ;)

  • Liker 2
Skrevet

sukk..

Leser kommentaren til zCon og tenker: Tror du virkelig at andre gidder å bry seg om hvordan DU bruker mobilen din, makan...?

Og til Xaphoon: Ja.. og så? I alle land har de den samme mentaliteten, visste du ikke det?

osv. osv.

Skrevet

 

Tøv fra ende til annen. Eksempel fra bilindustrien: Når man skal teste antall hk på en bil, så måler man NÅR bilen har kommet seg opp i max turtall. Ikke 0-100 (jfr strømsparingen og hvor lang tid det tar for mobilen å våkne til 100% som hele "jukset" går ut på).

Nei, de måler effekt (og dreiemoment) som funksjon av turtallet, så den sammenlikningen blir ikke riktig.
  • Liker 1
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...