Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tastatur og mus virker kun i BIOS ikke i pålogginsvindu til Windows


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nytt kabinett og flyttet alle komponentene over til det nye i dag. Samme komponenter og samme plassering. Tut å kjør tenkte jeg, men den gang ei. I BIOS fungerer mus og tastatur fint, men når Windows starter opp og påloggings vinduet kommer opp slokner tastaturet(Har G-15 derfor kan jeg se det) Hva er galt? Tastatur og mus virker i sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en USB3.0 port du bruker?

Litt rart at det funker i bios hvis det er det, men hvis det er sånn så prøv å legg inn usb3 drivere eller se om det er 1-2 usb portere som er markert ifra produsent til å skulle virke uten en driver, på hk med bare usb3 porter så skal det finnes noe slikt.

Lenke til kommentar

USB 3.0 og USB 2.0 porter vil alltid virke i BIOS uansett hvilken port du bruker, da det er BIOS som er "OS". Men hvilket hovedkort er det snakk om? Asus f. eks. bruker tredjeparts USB 3.0 porter som ofte er Asmedia eller Marvell, og de vil ikke virke uten driver.

På AMD baserte HK burde tastatur og mus virke i alle portene, men dette er jeg ikke sikker på da jeg kun har kjørt Intel baserte HK de siste ørten årene.

 

Så sjekk at tastatur og mus er koblet til Intel sine USB 2.0 porter (hvis det er Intel basert HK), de skal da virke hele tiden.

 

Noen ganger er det mulig å installere drivere i sikker modus, men normalt ikke da Windowes Installer ikke kjører.

Lenke til kommentar

Har du siste BIOS versjon som er 1.5? Den har blant annet oppdatering av : Update USB modules version to v.4.6.3_USB_08.10.28. Kanskje det kan hjelpe.

 

Og en annen ting, det HK'et har MSI Fast Boot, har du det aktivert, vil IKKE USB, PS2 og SATA enheter bli funnet, så de vil ikke virke. Tviler på dette da du kommer inn i BIOS på normal måte.

Sjekk også i BIOS at Legacy USB Support er satt til "Enabled" Da skal alle USB porter funke normalt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Fikk slettet USB 3.0 driveren og da fungerte i hvertfall usb 2 portene. Men får samme problem når jeg innstallerer driveren igjen. Nettverkskortet fungerer heller ikke. Avinnstallerte driveren og nå får jeg ikke innstallert den igjen. Vurdere å bare formatere alt å innstallere på ny.

Lenke til kommentar

Siden mus og tastatur fungerer i sikkermodus så er problemet vanligvis forårsaket av noe som lastes i vanlig modus. Måten å feilsøke på da er å bruke MSCONFIG for å deaktivere elementer.

 

På Generelt fliken velger du Selektiv oppstart og fjerner avkryssing for Last inn oppstartselementer.

På Tjeneste fliken krysser du av for Skjul alle Microsoft-tjenester og trykker deretter på Deaktiver alle.

 

Start i så i vanlig modus. Jeg vil tro mus og tastatur fungerer nå da dette tilsvarer Sikkermodus. For å finne ut hvilke av tjenestene/oppstartselementene som forårsaker problemet så aktiverer du først alle Tjenester igjen og tar ny omstart. Om problemet opp kommer tilbake er det en tjeneste og ikke ett oppstartselement som er årsaken. Om problemet ikke kommer er det altså et av oppstartselementene som er årsaken.

 

For å finne ut hvilken av tjenestene/oppstartselementene som er årsaken gjør du følgende. Aktivèr halvparten av enten tjenestene eller oppstartselementene alt etter hvilke du fant ut som forårsaket problemet. Ny omstart.

 

Om problemet kommer nå så vet du at det er en av disse som er årsaken. Da fjerner du halvparten av disse kryssene og tar ny omstart. Slik fortsetter du helt til du bare har ett tjeneste/oppstartselement avkrysset. Om problemet ikke kommer etter første halvpart er avkrysset, så krysser du av neste halvpart og fortsetter deretter som forklart.

 

Håper det hjelper.

Endret av somdene
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg INGENTING! Har reinnstallert Windows og formatert begge SSD'er. Men når jeg har fått innstallert det og ska innstallere driverene så får jeg ikke innstallert driveren til nettverket og når eg innstallerer Intel usb driveren er samme problem tilbake! Er det rett å slett noe galt med hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...