Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anleggsmidler og omløpsmidler


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg står veldig fast på 2 oppgaver nå.
De er som følger:

 

En bedrift har per 31.12.20x1 kr 10.000.000 i omløpsmidler, kr 14.200.000 i kortsiktig gjeld, kr 16.000.000 i langsiktig gjeld og kr 8.300.000 i egenkapital. Hva er beløpet for bedriftens anleggsmidler?

 

En bedrift har per 31.12.20x1 en egenkapital på kr 1.910.000, kortsiktig gjeld på kr 1.300.000, langsiktig gjeld på kr 1.530.000 og anleggsmidler for kr 3.150.000. Hva er beløpet for bedriftens omløpsmidler?

 

 

Det jeg kanskje sliter med, er om egenkapitalen skal taes med i regnstykket?

Eksempler på omløpsmidler er kontanter, bankinnskudd, kundefordringer og varelager, med andre ord; de midler som kan gjøres likvide relativt raskt.

 

Anleggsmidler er eiendeler bestemt til varig eie eller bruk. Anleggsmidler inkluderer produksjonsutstyr, kontormaskiner, bygninger, tomt og lignende.

 

Har jeg jo funnet.. Men skal ærlig si at jeg ikke helt klarer å putte det i sammenheng når det er snakk om langsiktig, kortsiktig og EK.

 

Setter stor pris på om noen vil hjelpe meg, evt forklare hvordan man kommer frem til svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har en balanse, så står eiendelene (anleggsmidler og omløpsmidler) på venstresiden. På høyresiden står egenkapital og gjeld (både kortsiktig og langsiktig). I ordet "balanse" ligger det at de to sidene er like store, altså at verdien av eiendelene er like mye som egenkapital + gjeld. Er du med så langt?

 

Med den logikken kan man altså skrive det som formelen i det forrige innlegget mitt. Det du sier er riktig. Hvis du legger sammen EK, LG og KG, får du verdien av AM og OM til sammen. Litt forenklet kan vi repetere formelen:

AM + OM = EK + LG + KG

Den formelen kan du endre med hensyn til AM eller OM med enkel algebra, putte inn de tallene du har og finne løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...