Gå til innhold

Batterilevetid på ultrabooks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste (VivoBook S400CA) har opp til 5 timer oppgitt av produsent, da tror jeg du ender på litt over 4 timer i reell bruk. Den andre Asusen (VivoBook S500CB) har kortere batterilevetid. Den har samme batteristørrelse som den første, har samme CPU, men et dedikert skjermkort som også drar strøm. Så den vil ha noe kortere levetid. VivoBook S500CB ville jeg personlig aldri ha kjøpt - den veier mer enn min 15'' Acer fra 2002, har ikke bedre batteritid og langt dårligere skjerm.

 

Zenbooken har større batteri en de to andre, og krever vel omtrent samme mengde strøm. Trolig ligger den på opp mot 6 - 7 timer.

 

Men bruksmønster og innstillinger bestemmer svært mye hvor lang batteritid man har i det reelle liv.

 

Faktisk ville jeg ikke vurdert en eneste av disse maskinene, da de alle har forrige generasjons CPU (Ivy Brigde). Haswell betyr langt lengre batteritid på bærbare - Lenovo kommer med en 1,5 kg 14'' med inntil 17 timers batteritid. Virker som Haswell betyr 30 % eller mer på batteritid.

Lenke til kommentar

Faktisk ville jeg ikke vurdert en eneste av disse maskinene, da de alle har forrige generasjons CPU (Ivy Brigde). Haswell betyr langt lengre batteritid på bærbare - Lenovo kommer med en 1,5 kg 14'' med inntil 17 timers batteritid. Virker som Haswell betyr 30 % eller mer på batteritid.

 

Jeg har ikke peiling på prosessore. Leste bare at det var i7, og tenkte at det måtte være bra.

 

Har du konkret tips til Lenovo-PC, da?

Lenke til kommentar

Ser ut til at alle kjører en i7-3517U, men bare VivoBook S550CB har en dedikert grafikkløsning (GT 740M). Antar at dette er grunnen til batteri-levetiden.

 

Er ikke helt sikker, men i følge beskrivelsen ser de forskjellige batteriene slik ut:

VivoBook S550CB: 4-cellers batteri

VivoBook S550CB: 4-cellers batteri

ZenBook UX32A : 8-cellers batteri

 

Med tanke på at alle har samme prosessor, og bare én kjører en dedikert grafikkløsning, tenker jeg at ZenBook UX32A kommer til å leve lengst.

Lenke til kommentar

Hvilken bør jeg kjøpe, da? :p

 

ZenBook har det vært såpass mange problemer med at den anbefales ikke.

 

Når det gjelder Lenovo er jeg ikke sikker på at det finnes noen som egentlig passer ditt budsjett. Dvs det er det, men de har svakheter som gjør at jeg ikke vil anbefale de.

 

For å få bedre råd bør du si noe om følgende:

  • Hva skal du bruke maskinen til - spill krever andre egenskaper enn vanlig bruk
  • Har du krav til maks vekt - personlig vil jeg ikke kjøpe en maskin som veier mer enn 2 kg.
  • Krav til skjerm, både skjermstørrelse og oppløsning.
  • Maks budsjett.

Det kan også være at du skal vente noen uker, da det er stadig flere maskiner som kommer med Haswell CPU.

Lenke til kommentar
For å få bedre råd bør du si noe om følgende:

  • Hva skal du bruke maskinen til - spill krever andre egenskaper enn vanlig bruk
  • Har du krav til maks vekt - personlig vil jeg ikke kjøpe en maskin som veier mer enn 2 kg.
  • Krav til skjerm, både skjermstørrelse og oppløsning.
  • Maks budsjett.

Det kan også være at du skal vente noen uker, da det er stadig flere maskiner som kommer med Haswell CPU.

 

  • Den skal primært brukes til nettsurfing, tekstbehandling, photoshopping og film. Ingen krevende spill.
  • Det er en klar fordel om den er lett (under 2 kg).
  • Skjermstørrelse er ikke så viktig, så lenge den er minst 14 tommer.
  • Maks budsjett: Rundt 7000.
Endret av laxx
Lenke til kommentar

Tjah, du kan jo se på dette søket: http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=l=s143303585

 

Problemet er at du har et par kriterier som gjør utvalget veldig lite:

<2kg

>=14"

<7000kr

 

Du kan få en bra maskin med 2 av 3 disse kriteriene. ;)

 

Jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe en laptop med 1366x768 oppløsning, 1600x900 er et minimum i mine øyne. Da blir utvalget enda smalere.

Lenke til kommentar

Vanskelig tidspunkt å kjøpe Ultrabook på nå, mange serier er enda ikke oppdatert med Haswell og de som er det er alt for langt bakk de ledende produsentene i utgangspunktet. Dessverre er fortsatt Apple et godt steg foran resten i denne klassen, men den nye retina har ikke kommet enda og Haswell air kan ikke anbefales på grunn av for dårlig skjerm selv om resten av maskinen er fantastisk. Oppfordrer deg rett og slett å vente 1-2 måneder hvis du har mulighet.

 

 

Angående zenbook så siterer jeg meg:

 

 

Styr for all del unna asus zenbook! Problemlisten ved disse er så lang at jeg ikke en gang orker å starte. Har selv eid både en UX32VD og UX31A. Det er ingenting med disse maskinene som forsvarer en pris på nesten 10 000 kr. Leverte selv begge mine tilbake på angrefristen og kjøpte istedenfor macbook pro retina. Herregud for en kvalitetsforskjell det er mellom disse maskinene.

 

 

Sony Vaio Pro 13 virker som et greit kjøp, men også disse har problemer med kvaliteten. Tastaturer gir for mye etter og touch paden funkerer ikke tilfredsstillende. Batteriet er heller ikke imponerende. Synes selv dette ikke er akseptabelt på et premiums produkt til 10 000kr.

Lenke til kommentar

 

Problemer som hva?

 

Leser bare i andre poster at det har vært en del returer og småproblemer. Den har heller ikke Haswell ennå så vidt jeg vet.

 

Største problemet ditt er at du vil ha batteritid, lav vekt og minst 14'' til en pris på under 7 000 kr, og som blackbrrd skriver da blir utvalget tynt. I alle fall med Haswell. Jeg er også enig i at skjermoppløsning 1366 x 768 er en vits.

 

Du må enten godta ned til og med 13,3'', godta litt høyere vekt eller gå et par tusen kr opp i pris. Det er først her utvalget kommer. Ellers er det nok slik at batteritid ikke er oppgitt på mange maskiner. Bruk prisjakt (keelko er ikke bra nok) til å søk på vekt og størrelse - og så må man sjekke batteritid på andre måter.

 

@HMKongen: Vil nå si at nye Samsung 940X3G er fullt på høyde med Mac. Nye Lenovo T440s vil også komme inn her (med en sværtgod skjerm, dog ikke retina) og fantastisk batteritid. Priskriteriene til TS gjør uansett disse uaktuelle.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...