Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med printer, som er koblet til nettverk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

slenger inn dette i litt håp om litt hjelp.

 

Vi har en printer på jobb, som er koblet til to datamaskiner. Den ene maskinen fungerer som en I/O-server og den andre fungerer som en client for denne serveren, dette er til et integrert alarmsystem.

 

Printeren fungerer slik, at når man trykker på F2, på tastaturet til et av displayene, så vil printeren printe ut et screenshot av skjermbildet på monitoren.

 

Tidligere i dag var printeren tom for blekk, og dette ble byttet. Feilmelding kom da opp på aplikasjonen på I/O serveren (og Clienten)...

 

Der var mange utskrifter som lå i kø, fra tidligere i denne måneden, og etter byttingen av blekket begynte skriveren å spy ut med gamle screen-shots, som jeg overhodet ikke har bruk for.

 

Jeg lukket ned aplikasjonen på I/O serveren, å avbrøt alle oppgavene til printeren.

 

Når jeg åpnet aplikasjonen igjen, å trykte F2 (for å skrive ut bildet som jeg egentlig skulle ha) fikk jeg denne meldingen:

 

 

"The print spooler was unable to connect to your printer.

This can be caused by your printer being turned off (printer er på), the cable being

unplugged (alle kabler er tilkoblet, og med lysindikasjon), or being connected to a VPN, which will block your access to your local network. <-- (Hva menes egentlig med dette?)

Yor document will print when the printer becomes available."

 

 

Jeg har sjekket alle switcher (dette er et ring-nett system) og finner ikke noen åpenbare feil her, det er og et grønt og orange lys i bakkant av printeren når nettverkskabelen er tilkoblet.

 

Har og vert litt inne på systeminstillingene å sjekket, men jeg kunne ikke finne noen åpenbare feil her heller. Nå skal det sies at jeg ikke har stor peiling på nettverkssystemer (annet enn det mest grunnlegende), så jeg vet ikke hva jeg egentlig burde sjekke (annet enn det logikken sier meg).

 

Vil ikke gå ut med noen detaljer på hvilket system dette tilhører osv, men spørsmålet mitt er;

 

- Er det noen som har sett denne feilmeldingen med en printer før?

 

- Er det noen som kan gi meg en pekepinn på hva som kan være lurt å sjekke?

 

Nå skal det sies at systemet denne printeren er tilkoblet, er soppas kritisk, at jeg ikke kan kødde for mye med det. Aå jeg trenger noe enkelt, og trygt som kanskje kan virke her.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du XP eller win7?

 

Ifall for XP er hvertfall en åpenbar ting å sjekke, nemlig om IP adressen i driveren er riktig (tar det for gitt at driveren i seg selv er riktig). (har ikke gjort dette for win7 enda, så er ikke sikker på om det er helt likt, derav bare XP)

 

Hvis printeren ikke har en fast IP adresse, er dette kanskje noe som bør settes (jeg ville hvertfall gjort det), enten utfra switchen/routeren via MAC låsing, eller via printeren i seg selv, hvis dette er mulig.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Kjører du XP eller win7?

 

Ifall for XP er hvertfall en åpenbar ting å sjekke, nemlig om IP adressen i driveren er riktig (tar det for gitt at driveren i seg selv er riktig). (har ikke gjort dette for win7 enda, så er ikke sikker på om det er helt likt, derav bare XP)

 

Hvis printeren ikke har en fast IP adresse, er dette kanskje noe som bør settes (jeg ville hvertfall gjort det), enten utfra switchen/routeren via MAC låsing, eller via printeren i seg selv, hvis dette er mulig.

 

takker for svar :)

 

Vi kjører Windows XP. Og jeg er ganske sikker på at printeren er oppsatt med fast ip (alle andre tilhørende komponenter i systemet er det)

 

Jeg lurte på om det et noe med ip-adressene ja... Hvordan kan jeg sjekke dette?

Dette er OS'er som er ganske låste, så det begrenser seg med ting jeg egentlig kan gjøre.

 

Jeg må nok ringe service avdelingen til leverandør om det er kompliserte settinger det er snakk om. Dette OS'systemet styrer motorovervåkninger, PLS'er, og andre tilhørende system, så det er begrenset hvor mye jeg tørr å kødde med det... heheh..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...