Gå til innhold

Bærbar kontra stasjonær


Valagar

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt bærbar PC, og har klart meg med min stasjonære maskin. Maskinen jeg har nå er ganske gammel, men jeg hadde planer om å beholde denne frem til jeg forlater Oslo (for studier). Da planla jeg å kjøpe en bærbar, og la den stasjonære (da tre år gammel) stå igjen hjemme.

 

Men nå har maskinen min sagt takk for seg, og trolig vil eventuelle reperasjonskostnader blir større enn kostnad til ny PC. Da lurer jeg på - bør jeg kjøpe en ny stasjonær, og satse på å beholde den, eller bør jeg allerede nå investere i en bærbar og bruke den som min eneste?

 

Har noen erfaring med å kun bruke bærbar? Har dette for mange ulemper kontra stasjonære maskiner at det ikke lar seg gjennomføre? Kjøper jeg en bærbar til 15 000 nå vil den ha bedre spesifikasjoner enn mitt nåværende vrak, men en bærbar maskin har vel også sine ulemper?

 

Det jeg bruker maskinen til er:

 

* Standard officeapplikasjoner og Internett

* Programmering (Visual C++)

* Webutvikling (design og PHP)

 

Kan noen anbefale en maskin som dekker mitt behov (merk at jeg ikke spiller annet enn CM4, som ikke krever mye av maskinen...)? Og kan noen svare en person som knapt har brukt laptop - kan en slik maskin erstatte min stasjonære boks uten problemer?

 

Jeg er litt skeptisk til dette nå, og vil ikke brenne bort mye penger, så det hadde vært fint om noen med erfaring fra begge fronter kunne gi litt info angående dette. Hvilke ulemper medfører en bærbar? Skjermen er jo ganske liten - vil det være mulig å koble til min 17" skjerm? Hvordan er fargegjengivelsen på en laptop - risikerer jeg å lage sider som ser bra ut på min maskin, men som får spygrønne farger på andre? Hvordan er det å jobbe med en slik maskin i lengre perioder - vil jeg oppleve noen problemer med skjermkvalitet / tastatur e.l.?

 

Kort oppsummering: er det mulig å KUN ha en bærbar, og ingen stasjonær, eller blir ulempene for store?

 

Mulig noen av spørsmålene er dumme, men jeg håper å få ordnet alle problemene så fort som mulig, og takker derfor for alle konstruktive svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal man si....det skal ikke stå på datakraften i moderne bærbare i hvert fall. Til ditt bruk kan jeg ikke skjønne annet enn at du bør klare deg med en bærbar, med et lite unntak. Er du "proff" designer synes du nok kanskje skjermen blir litt liten.

 

Proff designer er vel å ta i litt, men jeg liker nå å lage websider ;) Finnes det bærbare med 17" skjerm som ikke koster en halv årslønn? Vet du eventuelt om det er mulig å koble til en ekstern skjerm, og bruke denne?

 

Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar
Hva skal man si....det skal ikke stå på datakraften i moderne bærbare i hvert fall. Til ditt bruk kan jeg ikke skjønne annet enn at du bør klare deg med en bærbar, med et lite unntak. Er du "proff" designer synes du nok kanskje skjermen blir litt liten.

 

Proff designer er vel å ta i litt, men jeg liker nå å lage websider ;) Finnes det bærbare med 17" skjerm som ikke koster en halv årslønn? Vet du eventuelt om det er mulig å koble til en ekstern skjerm, og bruke denne?

 

Takk for svar forresten.

 

Finn deg en Centrino maskin med greie specs. Alle P-M CPUene er mer enn nok for ditt bruk. Dytt heller i mer RAM.

 

Pass på at du får et godt skjermkort, radeon7500/8500/9000 evt. tilsvarende fra andre merker. Og velg en maskin med 1400x1050 oppløsning på skjermen (SXGA+). Jeg har det på min bærbare med 14,1" og det er så utrolig digg å utvikle websider. Kan ha mozilla firebird oppi et hjørne og to ssh shell til webserveren.

 

Hvis du i tillegg investerer i en 17" LCD til å ha "på pulten" så kan du kjøre dual skjerm. Da har du antagelig mye mer arbeidsplass enn de fleste. I tillegg kan det være greit å ha en ekstern mus hvis du tegner mye, touchpad/stick er ikke det mest nøyaktige verktøyet du får.

 

Kan på ingen måter se at en laptop skal være et dårligere valg for deg. Heller en klar fordel, du kan ha den med, og gjøre små "oppgaver" når du har litt fri innimellom slagene.

Lenke til kommentar
Hvordan er fargegjengivelsen på en laptop - risikerer jeg å lage sider som ser bra ut på min maskin, men som får spygrønne farger på andre? Hvordan er det å jobbe med en slik maskin i lengre perioder - vil jeg oppleve noen problemer med skjermkvalitet / tastatur e.l.?

 

Det er jo slik at LCD-skjermer ikke kan vise mer enn 24-bits farger (en CRT kan vise 32-bits). Dermed kan du, dersom du bare bruker LCD, i ny og ne oppleve en liten fargekollisjon når du ser det du har laget i 32-bits farger. Dette kan være litt kjipt dersom "verket" allerede er publisert. Men dersom du i tillegg til laptopskjermen (eller istedetfor når du er hjemme) bruker en CRT-skjerm vil ikke dette bli noe problem. Bare sørg for at laptopen har et skjermkort som kan vise 32-bits farger på ekstern skjerm! Men bortsett fra dette så vil du absolutt ikke ha noen problemer med skjermen. Dagens LCD-skjermer har et høyt nivå (har god erfaring med Dell).

 

De fleste maskiner i dag har også tastatur i full størrelse og disse er som regel gode (har igjen god erfaring med Dell sine, har ikke prøvd noen andres). Men det er jo ikke værre enn at du kan koble til eksernt tastatur når du er hjemme, da...

 

hce har rett i 1400x1050. 1024x768 blir veldig trangt i lengden!

 

Jeg tror bærbar er det beste valget fordi du kan bruke den som stasjonær også (pose og sekk ikke sant!).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar.

 

Har noen forslag til en maskin som passer godt til mitt bruk? Kan amilo d8830 være noe? Den har litt lite minne, men det kan kanskje bygges ut billig?

 

Eller er en LifeBook et bedre alternativ? Komplett har jo en halv million av dem å velge mellom :p

 

Hadde egentlig vært en fordel med en maskin som kan leveres (hentes) relativt fort...

Lenke til kommentar

Det er jo slik at LCD-skjermer ikke kan vise mer enn 24-bits farger (en CRT kan vise 32-bits). Dermed kan du, dersom du bare bruker LCD, i ny og ne oppleve en liten fargekollisjon når du ser det du har laget i 32-bits farger.

 

24-bits farge er ca 16,7 millioner farger. Mange tror at 32-bits farge er ca 4,3 milliarder farger, men det stemmer ikke. 32-bits farge er egentlig ikke 32-bits, det er 24-bits + 8 bits farge, altså 16,7 millioner + 256 farger. De siste 8 bitene blir brukt til transparente farger. Du skal ha rimelig uflaks for at du skal bomme på dette.

Lenke til kommentar
Har noen forslag til en maskin som passer godt til mitt bruk? Kan amilo d8830 være noe? Den har litt lite minne, men det kan kanskje bygges ut billig?

 

selv har jeg en "spesialutgave" av amilo d8820 som jeg er svært fornøyd med, har 512 mb ram og mulighet til å utvide til 2048 mb, prosessoren er p4 2,8 ghz, skjermen er 15" og oppløsningen er på 1400 x 1050 - hvilket er helt ypperlig. skjermkortet er ati mobility radeon 9000 - som holder lenge til det som er av spill i dag. dermed skulle jeg tro at amilo d8830 er minst like god eller bedre - og til den prisen jeg har sett de annonsert til, så kan jeg anbefale kjøpet. vurdér samtidig å kjøpe trådløs router, gjerne 802.11g - vanvittig hendig! :yes:

 

men - jeg har også en stasjonær pc med proff 19" lcd-skjerm, og der ser jeg fargeforskjeller og små detaljer som mangler på laptopen, men for min del så er ikke dette noe problem. ville overrasket meg om det ble noe problem for deg - såfremt du ikke er proff grafiker.

 

som en liten notis til slutt kan jeg nevne at min samboer har overtatt den stasjonære, da jeg selv foretrekker laptopen - som jeg etterhvert har blitt svært glad i! :wink:

Lenke til kommentar

Vet noen hvor, hvordan, hvor fort og til hvilken pris man kan putte inn en ekstra ram-brikke i maskinen? Dette lar seg vel ikke gjøre manuelt, med mindre man har kunnskaper langt ut over mine? ;) Kan komplett gjøre dette før de sender den? Hvor lang tid tar eventuelt det?

 

Ser ut som at jeg går for D8830, hendig at Komplett hadde denne som ukens tilbud!

Lenke til kommentar
Vet noen hvor, hvordan, hvor fort og til hvilken pris man kan putte inn en ekstra ram-brikke i maskinen? Dette lar seg vel ikke gjøre manuelt, med mindre man har kunnskaper langt ut over mine?

Å skifte minne i en bærbar er enda lettere enn i en stasjonær, man tar enkelt å skrur ut en skrue på undersida av pcen (på rett plass selvfølgelig :p, og skifter. Står i manual hvilken skrue du skal ta.

 

Kan komplett gjøre dette før de sender den? Hvor lang tid tar eventuelt det?

Komplett kan gjøre det for deg, så sant du ber dem om det før de sender den, du må da betale mellomlegget for ekstra minne.

Går 5 min ekstra for komplett folka. :)

 

Ser ut som at jeg går for D8830, hendig at Komplett hadde denne som ukens tilbud!

Lykke til med ny bærbar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...