Gå til innhold

PSU med 12VDC input...


*T*

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne noen som selger PSU (til pc i bil prosjekt) med 12VDC inn? Evt om det er noen elektro-genier der ute som har oppskrift på hvordan man lager slike ting selv.

Hvis noen vet om en bedrift som selger elektriske komponenter som motstander og transistorer, mm.

Kan noen anbefale noen "how to"-guider eller "electronics for dummies" som i klartekst forklarer symbolene til et koblingsskjema, evt med formeler for å regne ut hvor store motstander en trenger osv. Det hadde vært kjempeflott om noen hadde orket å svare. Trenger hjelp fort! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Mr.Hassan

 

det hele begynte med at jeg var ute etter en mp3 spiller til bilen. Jeg ville ha en med egen HD, slik at jeg slapp CD-plater ol. Etter å he lett litt fant jeg noen som lagde slike i DIN-format slik at de passer rett inn i bilens "cd-spiller skuffe", men prisen er ca 7-8000kr for den minste med 10GB HD. (selges forresten i norge av http://www.bilradiospes.no, mens hjemmesida er http://www.my-mstation.com for de som er intr.) Dette syntes jeg ble for dyrt og tenkte at det må gå an å bygge en slik selv.

Jeg har en VW Caddy varebil, så plass er det nok av. Har tatt ut vareveggen og satt inn to 12" subber i en kasse på 2x70liter, rett bak setene og bygd igjen resten av veggen. Resten om stereoen kan vi ta en annen gang hvis noen er intr.

Tilbake til PC'en... Har fått tak i et P-1 hk med en 166Mhz CPU, 15GB HD, lydkort, paralellport-styrt LCD display på 4x40tegn, som skal i bilen etter hvert. Tenkte jeg skulle begynne med billig utstyr, for å finne ut hvor mye det tåler (av fukt, kulde, vibrasjoner, osv. Alt jeg mangler er strømforsyning. Dvs jeg har funnet en http://www.jenlogix.co.nz/products/ace-925.htm , men de holder til på New Zealand. Regner med at den blir dyr, med tanke på frakt. Jeg tenkte først å gjøre slik som Stratos foreslår, å bruke en konverter, men har fått høre at de suger batteriet til bilen tom for strøm bare en ser hardt på dem. Siden jeg ikke har digitalkamera, så kan jeg heller ikke legg ut bilder, men se på denne siden http://sproggy.mp3car.com/ Han har fått det til, men han tok steget helt ut og bygde liksågodt hele PSU, maskinen og alt selv. Med tanke på at jeg er ganske grønn på elektronikk og slikt så dropper jeg den ideen, med mindre jeg ikke finner PSU da... :grin:

Lenke til kommentar

Man bør ha en av/på bryter på en inverter ja. Men når motoren går er det jo ikke noe problem.

 

En på skolen min bygde in PC i bilen sin. Han kjøpte en liten LCD skjerm hos Elfa eller noe. Han gjorde det som eksamensprosjekt. Det ble veldig fett. Men han kjørte pc'n på 115 volt. (de fleste PSU har jo støtte for det (som mange uheldigvis har funnet ut.. :wink:;);))

Lenke til kommentar

Hei, Stratos

 

det hadde vært en mulighet, selvfølgelig. Har bare hørt mye rart om invertere. Hadde ikke tenkt på en av/på bryter, det ville vel fjerne problemet helt. Det jeg fryktet var i utgangspunktet at det hele tiden ble matet strøm til 5-volten som alltid står på, på en vanlig pc. Kunne jo satt et rele på pluss ledningen til inverteren, men styrestrøm (signal) fra tenninga. Hmmm, ingen dum ide :razz:

Da ville den slå seg helt av når tenninga var avslått.

Kanskje en skulle prøve en slik en. Du vet ikke hvordan man kan kalkulere, evt sjekke, hvor mye strøm PC'en trekker (i watt til inverteren og i amp fra bilbatteriet)? Vet du om det er fler enn Elfa som har slike?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...