Gå til innhold

Kjøpe teleobjektiv (dyre- og flybilder)


Gjest Slettet+123412

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+123412

Hva med Canon 1D mk3? Har lest noen fuglefotografitråder der flere nevner dette kameraet (pga. god høy ISO ytelse blant annet).

Hvis jeg da velger å kjøpe en 1.4x extender vil vel kameraet kunne bruke autofokus (med Canon 400 f/5.6L)?

Edit: Setter utrolig stor pris på alle svarene så langt i tråden!

 



[snip]
Litt dum kommentar kanskje, men skulle jeg startet i dag og valgt fritt med tanke på lang tele og ikke hatt bindinger til noe merke at jeg nok gått for Nikon D7100 med den nye 80-400 fra NIkon, selv om D7100 ikke er supergod på lange serier med RAW.


Neida, ikke en dum kommentar det. Det objektivet du snakker om er vel det til ~21.000? Endret av Slettet+123412
Flettet sammen en dobbelpost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Canon 1D mk3? Har lest noen fuglefotografitråder der flere nevner dette kameraet (pga. god høy ISO ytelse blant annet).

 

Hvis jeg da velger å kjøpe en 1.4x extender vil vel kameraet kunne bruke autofokus (med Canon 400 f/5.6L)?

Jo, det finnes de som er ihuga fans av 1D serien. Men mk3 har såvidt jeg husker kun 10mp sensor, noe som vil kunne gå på bekostning av detaljene ved lange brennvidder og særlig dersom man skal croppe inn (noe som er ganske vanlige ved f.eks fuglefotografering). Jeg har sett en test der hvor 7D ga bedre detaljer ved cropping enn 1D mk3 og hvor selv 1Dmk4 ikke var nevneverdig bedre. Husk at det er en annen cropfaktor på sensorene til 1D serien, nemlig 1.3 noe som gjør at du ikke får samme rekkevidden som med 1.6 crop (som f.eks 700D, 70D og 7D har) og må dermed croppe mer inn med de minuser som følger av dette.

 

1D serien er og rimelig tunge og store. f8 tviler jeg på vil være særlig brukendes på f.eks flygende fugl foruten i kanskje veldig gode lysforhold.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Neida, ikke en dum kommentar det. Det objektivet du snakker om er vel det til ~21.000?

Det stemmer, og bytte til D7100 vil jo også være en større utgift, men det du allerede ser på er ikke akurat billig det heller. D7100 foksuerer forøvrig også til F8 med senterpunktet så du kan bruke 1.4 TC på linsen (uten at jeg vet hvor bra det blir).

 

Har aldri brukt 1D III, men det klart du beveger deg opp en klasse der. Men det blir brukt og du får færre (og bedre) piksler - vanskelig sammenligning.

 

Edit: Som nevnt i et tidligere innlegg forventes det en ny Canon 100-400 og da er det ikke gitt at Nikon-valget vil gi noen fordel lenger, men rykter er rykter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei

 

Bruker d7100 med nikon 70-200mm f2.8 og nikon 1.4x teleconverter til fotografering av hjort, rådyr og litt fugler. Det funker flott !!. Har på lenscoat også. Anbefaler d7100 til action. Bufferen er stor nok for meg:)

 

post-285956-0-34185200-1379147047_thumb.jpg

 

Her er eit bilde eg tok av eit rådyr i sommar:

 

post-285956-0-69775900-1379147281_thumb.jpg

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Kommer sannsynligvis til å gå for et Canon 7D + Canon 400 5.6 L. Bare synd at det ikke ligger en eneste 400 5.6 L til salgs på bruktmarkedet. Er det andre plasser en finn og foto.no jeg burde se etter brukte objektiver/kamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...