Gå til innhold

[Løst] Datevalue-utfordring i excel 2010, engelsk


osmoen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har satt opp en webquery mot en nettside for å lage min egen oversikt. Denne nettsiden lister datoer i formatet Tue, May 28, 2013 20:21. Jeg bruker derfor DATEVALUE for å konvertere teksten til brukbar dato.

 

=IFERROR(DATEVALUE(MID(Query!$F21;10;2)&"/"&MID(Query!$F21;6;3)&"/"&MID(Query!$F21;14;4));DATEVALUE(MID(Query!$F21;10;1)&"/"&MID(Query!$F21;6;3)&"/"&MID(Query!$F21;13;4)))

 

Denne formelen fungerer glimrende på alle datoer den får servert, med unntak av datoer i mai. Etter mye nettsøking gir jeg opp og henvender meg til de som kan dette bedre enn meg.

 

Legger ved et par bilder som viser problemet i praksis.

 

post-24025-0-01979800-1379041920.jpg post-24025-0-85419100-1379041912.jpg

 

En teori er at mai er den eneste måneden som ikke forkortes, men hvordan jeg kommer meg rundt dette har jeg foreløpig ikke den villeste idé om.

 

Er det noen der ute som har løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var forferdelig rart. Men datoformaterer varierer enormt fra land til land, så å lage en fungerende funksjon Datevalue for hele verden er det ikke rart man mislykkes med.

 

Vi går rundt problemet med et MATCH-oppslag og finner månedsnummer.

 

Bildet ditt er ikke helt forklarende. Jeg har tatt utgangspunkt i at det er et mellomrom etter hvert komma, slik

 

Sun, Jun 9, 2013 20:49

Sun, May 29, 2013 20:49

 

Dette har jeg satt i celle A1, erstatt A1 med riktig adresse i formelen:

 

=DATE(TRIM(MID(A1;13;5));MATCH(MID(A1;6;3);{"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec"};0);VALUE(MID(A1;9;3)))

 

(Hvis jeg gjettet feil mht mellomrom så endre dette i MID-leddene.)

 

HTH. Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...