Gå til innhold

Noen som har vært i Chengdu, Kina?


Ezmeralda

Anbefalte innlegg

Vær hilset godtfolk!

 

Jeg og ei venninne har neste år tenkt oss til Chengdu, Kina for å jobbe frivillig, og jeg lurte kort og greit på om noen har noen erfaringer fra Chengdu, eller Kina sånn generelt? Vi skal være der i to uker og får noen fridager til å gjøre som vi ønsker, noen forslag? Og hvordan er kvinnesynet der? :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har enda ikke vært i Chengdu, men har vært i flere andre byer i Kina. Problemet i Kina er ikke kvinnesynet, men menneskesynet. Den vestlige folkeskikken som vi tror er universell er ofte fraværende. Som vestlig vil de fleste ikke ha mulighet til å kommunisere med deg og unngår/overser deg bare.

 

I storbyer med endel vestlig turisme er det vanlig at man blir kontaktet på gaten av noen som sier de er studenter og ønsker øve seg på engelsk. Dette er nesten alltid starten på en svindel. Det vanligste er at dere inviteres med på en te-seremoni som blir ekstremt dyr, en bar/resturant som er ekstremt dyr eller forbønn i tempel som også blir ekstremt dyrt. Det er også endel lommetyver der hvor det er tett med folk.

 

Om dere bruker hodet burde det ikke være noen problemer og det er mye å se og oppleve i Kina.

 

For frivillig arbeid så regner jeg med at du vet at det er nok av billig arbeidskraft i Kina og dere vil se at det er nok av ansatte der dere er. De som arrangerer slike opphold tjener godt på å la vestlig ungdom være der og tro de gjør noe nyttig som "frivillig", men det er jo en unik mulighet til å komme nærmere pandaene enn vanlige besøkende i zoo'en.

 

http://en.wikivoyage.org/wiki/Chengdu

Lenke til kommentar
Ang. frivillighetsarbeidet så gjør jeg det like mye for opplevelsen som for arbeidet i seg selv, er fullt klar over at vi er billig arbeidskraft haha

Frivillighetsturister blir som oftest ikke sett på som arbeidskraft i det hele tatt. De vestlige turistene tåler ikke klimaet, er late, storforlangende, trenger tolk og kan ingenting om det de skal jobbe med så de er stort sett bare i veien. Men siden turistene betaler så godt for å få være der og "hjelpe til" så vil arrangørene prøve å få dem til å tro de gjør noe nyttig. ;) Men en opplevelse blir det nok uansett selv om det er turisme og ikke hjelp.

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066277

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...