Gå til innhold

Nytt skjermkort: 780 vs 7990


Vigilante85

Anbefalte innlegg

Ja, jøss. "Han kan ikke engang produktnavnet R-200! Selv om denne nyheten først dukket opp i dag (7. september), og selv om hans referering til kortnavnet er en irrelevant detalje, da diskusjonen handler om kortets ytelse, ikke hva det heter. Dette er uakseptabelt! Uakseptabelt sier jeg!".

 

 

@ffex

 

Hva er så galt med det? Det er ikke som om jeg kan kjøpe det allerede, eller at jeg direkte kjøper det ved release. Men planen er, etter informasjon fra spesifikasjoner (som gir svært imponerende beskrivelser), og etter det faktum at det er 2 år siden 7970 kom ut, et kort som fortsatt presterer meget bra. Jeg refererte til GTX 780-sammenligningen for å understreke at dette kortet kommer til å konkurrere med GTX 780. Intet mer.

 

Benchmarks dager før og ved release vil finnes i ekstensiv grad på de største hardware-sidene til at jeg kan gjøre min beslutning. Og det faktum at det vil prestere ekstra bra i BF4 gir meg ytterligere overbevisning om å kjøpe kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>>’’ Da må du faktisk skrive forbedret, det er nemlig en grunn til at det forbedret ikke er synonymt med fikset.
At de fleste gamere spiller på 1920x1080@60Hz trenger ikke ha så mye å si, ettersom det er fullstendig meningsløst med et kraftigere skjermkort enn GTX 760 om man bare har mål om god grafikk på en slik oppløsning og

 

Greit nok, du skal ha for den at jeg skulle ha skrevet forbedret. Når det gjelder ditt andre avsnitt må du ikke påstå/anta ting jeg aldri har skrevet. Når vi sitter og diskuterer innkjøp av 7990 eller 780 i 1080P så vet begge av oss at det ikke er snakk om 60hz, men 120-144hz.

 

 

>>’’ Ser jeg på de andre resultatene ser jeg flere spill der resultatene er utdatert (Hitman Absolution og Sleeping Dogs,) og veldig mange spill der forskjellen i målt framerate er en 30-35%. Ser jeg på de andre resultatene ser jeg flere spill der resultatene er utdatert (Hitman Absolution og Sleeping Dogs,) og veldig mange spill der forskjellen i målt framerate er en 30-35%. ‘’

 

 

Når det gjelder utdatert, antar jeg du også mener før 13.10 release.

 

 

>’’ AMDs svake BF3-ytelse med GCN kom av en rushet driverarkitektur som ikke ble fikset før i slutten av september 2012, og hadde ingenting å gjøre med Nvidias samarbeid med DICE for BF3.’’

 

 

Eh, javel? Så hvorfor er nVidia fortsatt klart foran AMD i BF3-ytelse? Og hvorfor skiller BF3 seg ut i nVidia vs. AMD i ytelse når det kommer til flere andre spill?

 

 

>>»Dette er rent sprøyt, alpha-testen til BF4 har definitivt ikke stilt krav om at man kjører AMD 7990.»

 

 

Ble det skrevet at det stilte krav? Eller at de måtte kjøre 7990? Spørsmålet var hva de kjørte under alpha-testing. Og av det vi vet så var det 7990. Eller hva mener du de kjørte?

 

 

http://www.mordorhq.com/showthread.php?9326-AMD-powered-machines-running-BF4-at-E3

 

 

>>’’ Hvor ligger spesifikasjonene ute? Jeg har ikke sett noe på AMDs nettside, og det er så mange forskjellige "spesifikasjoner" ute at det er håpløst å si noe som helst fornuftig her.’’

 

 

«Så mange spesifikasjoner», javel? Hvilke da? Kan du fortelle meg det? De spesifikasjonene jeg snakker om er de som kom ut i begynnelsen av august, og som viderere har blitt konfirmert av flere andre kilder de siste dagene:

 

http://www.techpowerup.com/gpudb/2397/radeon-r9-200-series.html

 

Når det gjelder det at de skal konkurrere mot GTX 780: hvis ikke spesifikasjonene er nok, er det da ikke nok at AMD selv har planlagt at de med 9000-serien (unnskyld, R-200) skulle konkurrere mot 770 og 780?

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/17302-amd-kontrar-inte-geforce-gtx-titan-siktar-istallet-pa-700-serien

 

 

>>’’ Har du egentlig prøvd CFX?»».

 

 

Ja, og jeg var svært ufornøyd med det inntil 13.10 kom, som i min mening var en enorm forbedring.

 

 

>>’’ Da 7970, 7990, og 780 ble lansert forventet folk det samme fra tilsvarende toppkort uten at det skjedde noe som helst med prisene.’’

 

 

Hva mener du her? Da 7970 ble lansert dominerte de en god stund. Når nVidia imidlertid lanserte nye kort som kunne stå opp mot dem, sank AMD med en gang prisene sine. Og jeg ser ikke hvilken innvirkning 780 skal ha hatt for å ha noen effekt på AMD-kort (selv om AMD nylig sank prisene på sine 7000-kort ganske betraktelig – men dette hadde selvfølgelig ingenting med 780 å gjøre), da ingen AMD-kort (enkeltkort) for øyeblikket kan konkurrere med den. Dvs. før de lanserer 9970, som, om det lanseres til 4000,- som ryktene tilsier, utvilsomt vil presse nVidia til å senke prisene sine.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Dette er siste gang jeg tar bryet med å svare deg med mindre du endrer sitatvanene dine og lærer deg å skrive mer spesifikt.

Når det gjelder utdatert, antar jeg du også mener før 13.10 release.

Hva snakker du om? 13.10 endret jo ingenting ytelsesmessig fra 13.8 BETA 2...

 

Eh, javel? Så hvorfor er nVidia fortsatt klart foran AMD i BF3-ytelse? Og hvorfor skiller BF3 seg ut i nVidia vs. AMD i ytelse når det kommer til flere andre spill?

Nvidia er definitivt ikke "klart foran AMD i BF3-ytelse" i dag:

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_780_Lightning/7.html

 

Ble det skrevet at det stilte krav? Eller at de måtte kjøre 7990? Spørsmålet var hva de kjørte under alpha-testing. Og av det vi vet så var det 7990. Eller hva mener du de kjørte?

Nei, det ble aldri skrevet at 7990 var et krav.

Problemet er at du blander BF4 Alpha med BF4 Alpha Footage.

 

Og så? Dette er en alpha footage fra BF4, BF4 Alpha er noe annet.

 

«Så mange spesifikasjoner», javel? Hvilke da? Kan du fortelle meg det? De spesifikasjonene jeg snakker om er de som kom ut i begynnelsen av august, og som viderere har blitt konfirmert av flere andre kilder de siste dagene:

Du tror ikke at det bare er en diger circlejerk for å generere pagehits? Da er du faktisk mer naiv enn jeg først antok.

 

Fabrikerte spesifikasjoner, ingen boost clock er oppgitt, og AMD ville aldri funnet på å legge 16 DRAM-brikker mot en 384-bit minnebuss.

 

Når det gjelder det at de skal konkurrere mot GTX 780: hvis ikke spesifikasjonene er nok, er det da ikke nok at AMD selv har planlagt at de med 9000-serien (unnskyld, R-200) skulle konkurrere mot 770 og 780?

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/17302-amd-kontrar-inte-geforce-gtx-titan-siktar-istallet-pa-700-serien

Merk deg at Sweclockers nevner ingen kilder her, og det er stort sett det samme som ble skrevet på andre sider på den tida.

Hvis det hadde vært en nyhet om AMDs forretningsstrategier hadde Sweclockers skrevet at det var et intervju.

Det er rimelig å anta at denne "artikkelen" er en tolkning/oppsummering av rykter, og ingenting å stole på.

 

Ja, og jeg var svært ufornøyd med det inntil 13.10 kom, som i min mening var en enorm forbedring.

Du var ikke fornøyd med 13.8 BETA, men med 13.10 ble det akseptabelt? Snakk om placebo...

Mine problem med CFX i dag:

Microstutter er veldig lett merkbart, "bedre enn tidligere" hjelper ikke når problemet fortsatt eksisterer

1 frame ekstra inputlag er fortsatt til stede og lett å legge merke til.

Alt for få spill som har fått frame-pacing på plass.

 

Mest sannsynlig kommer jeg aldri til å være fornøyd med CFX eller SLI, ettersom jeg kjøpte mitt andre 7970 fordi jeg var nysgjerrig på om det var noen sannhet i om microstutter med 7000-serien var verre enn på 6000-serien (det var det ikke.)

Hva mener du her? Da 7970 ble lansert dominerte de en god stund. Når nVidia imidlertid lanserte nye kort som kunne stå opp mot dem, sank AMD med en gang prisene sine. Og jeg ser ikke hvilken innvirkning 780 skal ha hatt for å ha noen effekt på AMD-kort (selv om AMD nylig sank prisene på sine 7000-kort ganske betraktelig – men dette hadde selvfølgelig ingenting med 780 å gjøre), da ingen AMD-kort (enkeltkort) for øyeblikket kan konkurrere med den. Dvs. før de lanserer 9970, som, om det lanseres til 4000,- som ryktene tilsier, utvilsomt vil presse nVidia til å senke prisene sine.

Det jeg mener er at mange forventet at 7970, 780, og 7990 ville lansere til samme pris som sine forgjengere, dette var ikke tilfelle. Det er ingen grunn til å forvente at AMD kommer til å prise R9-200 (om det blir det navnet) til 3000-3500 kr som 7970 GHz Edition, om ytelsen er god nok vil de ikke ha noe problem med å sette prislappen til 7000 kr. Ytelse/pris vil kanskje være bedre enn dagens kort, men det trenger ikke bety at prisene må senkes på produkter i andre prissegmenter. Endret av arni90
Lenke til kommentar
Du fikk deg selv i dette rotet ved å omgjøre et enkelt innlegg fra meg til 10 sitatsvar fra din side. Jeg sa det til deg.


>>’’ Hva snakker du om? 13.10 endret jo ingenting ytelsesmessig fra 13.8 BETA 2...’’



Såklart hadde jeg det. Jeg hadde masse microstutter-problemer i CF med mange spill som ble forbedret. Det i seg selv er, per definisjon, en ytelsesmessig forbedring. Jeg merket det mest med Metro Last Light.



>>’’ Nvidia er definitivt ikke "klart foran AMD i BF3-ytelse" i dag:




Nå var det ikke akkurat det store utvalget av kort den begrensede testen viser. Den forteller oss ikke akkurat veldig mye. Her har du en mer fyldigere liste, da mellom 670 og 7970:




Hvis vi ser på de to kortene som virkelig konkurrerte mot hverandre rundt 7970s periode, nemlig 7970 (ikke Ghz) og 670, så ser du at 7970 kommer seirende ut i nesten alle tester, mens 670 gjør det bedre og vinner i BF3. Forskjellen er, i forhold til andre testene, ganske merkbar i 1080P.


Man kan også sammenligne 7970 Ghz med 680:




Igjen ser du at AMD vinner i den overveldende majoriteten av spillene, mens nVidia ofte stikker av med seieren i de spillene de har gjort avtaler med (deriblant BF3).



>>’’ Merk deg at Sweclockers nevner ingen kilder her, og det er stort sett det samme som ble skrevet på andre sider på den tida.

Hvis det hadde vært en nyhet om AMDs forretningsstrategier hadde Sweclockers skrevet at det var et intervju.

Det er rimelig å anta at denne "artikkelen" er en tolkning/oppsummering av rykter, og ingenting å stole på.’’



Det er slik kilder fungerer. Når for eks. en nettside linker til Amnesty International for en rapport om en krigsforbrytelsesituasjon, så er den kilden Amnesty. Amnesty i seg selv vil da ikke linke til flere kilder, da man allerede har en grunnet kilde fra den organisasjonen/enheten. I dette tilfellet er altså Sweclockers kilda, og har blitt referert til av flere aviser. Bare for å nevne ett eks:




Sweclockers kunne ha lagt ut selve "dokumentet", men hva omstendigheten bak dette er (om de i virkeligheten aldri skulle ha hatt tilgang til det, eller om de fikk en begrenset tilgang, osv.), er ukjent. Dette er ikke en ukjent situasjon, da aviser ofte publiserer nyheter/indikasjoner basert på dokumenter/kilder de av ulike grunner ikke oppgir. Du kan selv bestemme deg om å akseptere det eller ikke -- men jeg tror begge av oss vet godt at Sweclockers ikke har noen rimelig grunn til å fabrikere nyheter av den typen.


Sweclockers har heller ingen grunn til å skrive at det var et intervju, når det tydeligvis ikke har foregått noe intervju. De skriver at det er «Enligt planeringsdokument som SweClockers tagit del». Altså dokumenter som Sweclockers har fått tilgang til – med mulige begrensinger. Ditt andre argument, at det er en «oppsumering av rykter», viser også hvor uinteressant/uvåken du er til linkene jeg gir deg. For hadde du lest artikkelen hadde du merket hvor usannsynlig det er at dette er en oppsummering, når Sweclockers selv sammenligner denne nyheten med en egen oppsummering av rykter.



>>’’ Du var ikke fornøyd med 13.8 BETA, men med 13.10 ble det akseptabelt? Snakk om placebo...’’



Fra din side tenker du? Eller er det slik at det bare er den konsensusen du har approbert som er det eneste realistiske alternativet? 13.10 har sine problemer, men for meg er det langt mer akseptabelt enn det tidligere drivere. Det utgjorde en betydelig forskjell. Det er fortsatt en hel del problemer, men jeg har også erfart massevis av problemer med nVidia-kort i SLI tidligere. Selv er jeg jævlig gretten på at både AMD og nVidia er så trege i utviklingen, og har like kritisk syn på det som deg. Men hvilke opplevelser jeg, du eller Ola Nordmann har hatt med de samme redskapene kan være helt forskjellig.



>>’’ Problemet er at du blander BF4 Alpha med BF4 Alpha Footage.’’



Du mener vel heller at du skaper misforståelser og prøver å ro deg i land? BF4 Alpha-maskinene kjørte 7990-kort. Dvs. De maskinene som var tilrettelagt for publikum å bruke på de ulike messene i innledningsfasen. Og de maskinene (E3-maskinene) kjørte 7990. Ikke bare i reklamevideon.



>>Du tror ikke at det bare er en diger circlejerk for å generere pagehits? Da er du faktisk mer naiv enn jeg først antok.»



Det er motargumentet ditt? Virkelig? Jeg gir deg en enkel oppgave, og ber deg om å presentere andre spesifkasjonseksempler, som er seriøse nok til å motsvare at den jeg la ut er upålitelig (den som eksisterer på alle seriøse hardware-sider). Og ditt motsvar er «circlejerk»...



>>’’ Fabrikerte spesifikasjoner, ingen boost clock er oppgitt, og AMD ville aldri funnet på å legge 16 DRAM-brikker mot en 384-bit minnebuss.’’



Litt kjapp på avtrekkeren ser jeg. Dette her er antatte spesifkasjoner: dvs. Hva man nogenlunde forventer. Uansett er det for øyeblikket like lite sannsynlig at du har rett som at du tar feil i at det er «Fabrikerte spesifikasjoner».



>>’’ Det jeg mener er at mange forventet at 7970, 780, og 7990 ville lansere til samme pris som sine forgjengere, dette var ikke tilfelle. Det er ingen grunn til å forvente at AMD kommer til å prise R9-200 (om det blir det navnet) til 3000-3500 kr som 7970 GHz Edition’’.



Helt riktig, og der er jeg ikke uenig – selv om diskusjonen gjaldt det du skrev, som var at det er «ingen garanti for at neste generasjons Radeon-kort vil presse prisene på GTX 780». For det første har jeg aldri antatt at 9970 (R9-285, 9285 eller hva enn du vil kalle det) vil ligge på samme prisnivå som dagens 7970. Alle rykter har pekt mot at prisen vil ligge på ca. 4000,-området (rundt 500€, så man kan bare undre hva det betyr i forhold til norske priser..). Og som jeg skrev lenger oppe: hvis dette er riktig, og de angivelige spesifikasjonene er riktig, så vil det utvilsomt gi GTX 780 voldsom konkurranse. Det er det man har tidligere erfaringer med.


Alt dette er selvfølgelig spekulasjoner, og vi kan ikke bestemme slike ting på forhånd. Men du er vel enig i at TS kan vente type 15 dager, slik at han muligens får bedre pris eller et bedre alternativ (R9-285)? For meg er det bare idiotisk å i det hele tatt å velge et toppkort på dette tidspunktet, når AMD etter 2 år skal lansere en oppfølger til et kort i toppsjiktet som allerede presterer kjempebra. Det i seg selv bør være nok for at selv de mest utålmodige av oss kan vente en liten stund. Selv mener jeg han burde la være å kjøpe 7990 og.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...