Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sur lukt mellom lilletåen og tåen vedsidenav


B25S

Anbefalte innlegg

Jeg har i snart en måned hatt diverse gipser på foten min i forbindelse med et komplisert brudd.

 

Den første gipsen jeg hadde dekte nesten alle tærne. Jeg antar at det med denne gipsen oppsto litt "klammeri" da tærne var "innestengt".

 

Den andre gipsen jeg fikk på var litt bedre. Nå var alle tærne synlige og "i det fri". Det var massevis av død hud og størknet svart blod jeg pirket, skrubbet og vasket vekk (det som var synlig og "tilgjengelig"). Fikk endelig følelse i tærne igjen og alt var bra - trodde jeg.

 

Problemet mitt er at det alltid er klamt mellom lilletåen og tåen vedsidenav. Når jeg drar fingeren mellom de to tærne og lukter på den så er det en veldig sur lukt som kan minne om ost. Når jeg skraper mellom de to tærne så får jeg faktisk noe ostelignende på fingeren, jeg antar at dette er diverse rester som kan inneholde blant annet bakterier og døde hudrester.

 

Jeg har også sjekket mellom de andre tærne og de er som regel tørre og fine, og lukter godt (såpe). Det er bare mellom de to tærne som det er ille.

 

Har vasket med såpe flere ganger om dagen i noen dager nå og hatt på litt babypudder mellom de to tærne en gang iblant for at det ikke skal være så klamt, men det ser ikke ut til å hjelpe på denne lukten.

 

 

Så til mine spørsmål:

 

- Har jeg fått sopp?

- Bør det behandles eller går det over av seg selv når jeg begynner å dusje hver dag (når jeg får av gipsen).

- Hvilke salver bør jeg kjøpe på apoteket for å bli kvitt dette? Regner med at jeg får hjelp på apoteket mtp. påføring og oppfølging.

- Kan denne soppen smitte over på de andre tærne eller resten av foten?

- Er denne soppen smittsom, er det dumt hvis jeg ikke vasker meg på henda etter jeg har tatt på tærne mine?

Endret av B25S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligheten for at det er sopp er stor og det bør behandles ellers sprer det seg til andre tær, men det er lite sannsynlig det sprer seg til hender eller andre plasser men du kan få sopp i skrittet og armhuler.

 

Canesten og Lamisil krem fås reseptfritt på apotek bruksanvisning ligger i pakken eller finnes på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...