Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en hjemmeserver, og trenger noen tips til valg av komponenter. Maskinen skal hovedsakelig brukes som filserver + kjøre en Squeezebox Server.

 

Trenger hjelp til å finne følgende:

  • Kompakt kabinett, max. h45b40d75 cm (tenker noe i duren Fractal Design Array R2)
  • Evt. PSU om det ikke følger med kabinettet (hvor mange watt?)
  • Minne (hvor mange GB?)
  • CPU (skal være Intel)
  • Hovedkort
  • Maskinen skal stå i en bod med normalt 25 grader romtemperatur, så det er kanskje greit at den har gode stillegående vifter? Hva tenker dere om vannkjøling (må være vedlikeholdsfritt)?

Harddisker er valgt: 4x Western Digital Red 3 TB til RAID 5 og en SSD som systemdisk.

 

Pris er ikke så viktig på dette stadiet, men jeg ønsker altså maskinvare som står til bruken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da et svært stort kabinett du hadde som max, 45 x 40 x 75 er digert (mer en to stk miditower). Fraktal Design Array R2 er 20 x 20 x 35.

 

Du trenger ikke mye maskinvare til dette, kjørte selv filserver og Squeezeserver (+ webserver og annet rart) på en Amd athlon 64 x2 4800e og 4GiB minne. Sjelden den gikk på mer enn 10 - 40 % ytelse. Throttla jevnt over på redusert CPU-hastighet. Så her klarer du deg med en i3 til 800 - 900 kr. Finnes bare for 1155 sokkel pr dato, og finnes vel i noen ulike versjoner, f.eks i3 3220, i3 3225, i33220T osv. Bruker lite strøm.

 

Når det gjelder kabinett ville jeg valgt Lian-Li PC-Q25B. Plass til 5 stk 3,5 disker i hotswap, + 2 stk 3,5/ 2 x 2,5 + 1 x 3,5/ 3 x 2,5 i bunnen. Altså utbyggingmuligheter tross den lille størrelsen på kabinettet.

 

Dessverre er antall SATA-porter en tragedie på mITX-kort for Intel (sokkel 1155). Det er et kort som har 6 stk SATA, hvorav bare 2 er SATA 6 Gbps. Hovedkortet er Asus P8H77-I. Det finnes også et med 5 SATA, og resten har 4 eller mindre.

 

Minne - jeg ville anbefalt Crucial Ballistix Sport VLP - 2 x 8 GiB. Du trenger ikke så mye, men minne er ikke så dyrt. Dette innet fordi det aldri vil komme i konflikt med kjølere eller annet pga den minimale høyden.

 

SSD holder det i bøtter å spann med 124 GB, Samsung 840 EVO 120 GB kan være et greitt valg.

 

Her er du nesten på det nivået at du klarer deg med en 150 Watt ekstern strømforsyning, så alt over dette er i realiteten overkill. Her må man heller tenke på 24/7 kvalitet. Jeg har hatt flere sørvere gående i år 24/7 med Seasonic PSU-er rundt 400 Watt. Seasonic S12-II 430 Watt er et godt valg. Litt opp i pris og ytelse er Seasonic M12-II 520 Watt, men det er reelt overkill i ytelse. Antec High Current Gamer HCG-520M 520W (det er samme PSU som den forrige) er også et valg. Seasonic G-360 360W vil også holde med god margin. M12 og HCG er modulære, de to andre er ikke.

 

Jeg ville ikke valgt billig Corsair - som deres CX osv.

 

Når den skal stå i en bod trenger du ikke tenke på lydløs, standard kjøler og de to viftene i kabinettet vil gi kjøling nok i massevis, og serveren vil ikke være støyende akkurat. Å bruke penger på vannkjøling etc - bare tull.

 

Du sier du mest ønsker Intel, men akkurat til dette bruket vil du til omtrent samme pris kunne få et AMD FM2 basert oppsett. Det vil yte omtrent identisk med i3 3220, dog er forskjellen at til AMD FM2 får du mITX hovedkort med hele 7 stk SATA 6 Gbps, ASRock FM2A85X-ITX

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar!

 

Det var da et svært stort kabinett du hadde som max, 45 x 40 x 75 er digert (mer en to stk miditower). Fraktal Design Array R2 er 20 x 20 x 35.

Det er målene til hylla som er dedikert til serveren, men vil helst at den tar så liten plass som mulig likevel. :) Med et større kabinett tar den opp ekstra plass med tomrom inni jeg ikke har bruk for.

 

Når det gjelder kabinett ville jeg valgt Lian-Li PC-Q25B. Plass til 5 stk 3,5 disker i hotswap, + 2 stk 3,5/ 2 x 2,5 + 1 x 3,5/ 3 x 2,5 i bunnen. Altså utbyggingmuligheter tross den lille størrelsen på kabinettet.

Takk for tipset om Lian-Li PC-Q25B. Nå har jeg i alle fall et alternativ jeg kan sette opp mot Fractal Designs-kabinettet.

 

SSD holder det i bøtter å spann med 124 GB, Samsung 840 EVO 120 GB kan være et greitt valg.

Har en 120 GB Corsair Force Series 3 i desktopen. Blir nok til at jeg oppgraderer denne til 240 GB, og putter 120 GB'en i serveren.

 

Her er du nesten på det nivået at du klarer deg med en 150 Watt ekstern strømforsyning, så alt over dette er i realiteten overkill. Her må man heller tenke på 24/7 kvalitet. Jeg har hatt flere sørvere gående i år 24/7 med Seasonic PSU-er rundt 400 Watt. Seasonic S12-II 430 Watt er et godt valg. Litt opp i pris og ytelse er Seasonic M12-II 520 Watt, men det er reelt overkill i ytelse. Antec High Current Gamer HCG-520M 520W (det er samme PSU som den forrige) er også et valg. Seasonic G-360 360W vil også holde med god margin. M12 og HCG er modulære, de to andre er ikke.

Ser for meg at Seasonic S12-II 430W passer helt greit. 500-lapp er ikke mye greiene. Dog jeg har en pensjonert server med en strømforsyning i god stand som jeg evt. kan gjenbruke. Det er en 300 W Fortron/Source ATX-300PSN. Kanskje godt nok, eller ikke stabil nok?

 

Når den skal stå i en bod trenger du ikke tenke på lydløs, standard kjøler og de to viftene i kabinettet vil gi kjøling nok i massevis, og serveren vil ikke være støyende akkurat. Å bruke penger på vannkjøling etc - bare tull.

Men da dropper jeg vannkjøling, og sørger for to vifter for luftsirkulasjon. Er ikke så farlig med litt lyd, bare det ikke blir støvsuger-ish. :)

 

Du sier du mest ønsker Intel, men akkurat til dette bruket vil du til omtrent samme pris kunne få et AMD FM2 basert oppsett. Det vil yte omtrent identisk med i3 3220, dog er forskjellen at til AMD FM2 får du mITX hovedkort med hele 7 stk SATA 6 Gbps, ASRock FM2A85X-ITX

Intel er ikke hugget i stein. Er det gode argumenter for AMD-basert system som her, så går jeg får det. Favoriserer Intel kun fordi jeg har litt mer oversikt over sortimentet fra den produsenten.

Lenke til kommentar

Ville valgt Lian-li kabinettet, evnt Fractal Array R2\Node 304 som begge har plass til 6x3,5" disker, samt 1x2,5" disker i Array R2's tilfelle. Samt puttet AMD oppsettet som ble nevnt tidligere inn, nettopp pga du får flere S-ata porter. Krefter er det likevell nok av.

 

Ville kjøpt ny PSU, for å være på den sikre siden. Har erfart hva en gammel sliten kan gjøre når den tar kveld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er du nesten på det nivået at du klarer deg med en 150 Watt ekstern strømforsyning, så alt over dette er i realiteten overkill. Her må man heller tenke på 24/7 kvalitet. Jeg har hatt flere sørvere gående i år 24/7 med Seasonic PSU-er rundt 400 Watt. Seasonic S12-II 430 Watt er et godt valg. Litt opp i pris og ytelse er Seasonic M12-II 520 Watt, men det er reelt overkill i ytelse. Antec High Current Gamer HCG-520M 520W (det er samme PSU som den forrige) er også et valg.Seasonic G-360 360W vil også holde med god margin. M12 og HCG er modulære, de to andre er ikke.

Kom over en test der de anbefaler 140 cm-PSU for at det ikke skal bli for trangt i Lian Li-kabinettet. Noen flere tips til gode og stabile PSU'er?

 

Blant tipsene til Bolson har Seasonic S12-II 420W og Seasonic G-360 360W riktig lengde. Men førstnevnte er det nesten ingen nettbutikker som har, og sistnevnte har bare 4 SATA-strømkabler. Jeg trenger 6 stk. Kan man splitte disse til flere?

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Ville valgt Lian-li kabinettet, evnt Fractal Array R2\Node 304 som begge har plass til 6x3,5" disker, samt 1x2,5" disker i Array R2's tilfelle. Samt puttet AMD oppsettet som ble nevnt tidligere inn, nettopp pga du får flere S-ata porter. Krefter er det likevell nok av.

Er det noen hensikt å kjøpe en kraftig prosessor til en filserver? Kan evt. gå for den billigste FM2-prosessoren, AMD A4-5300. Men er ikke mange hundrelappene til AMD A8-6500. Det vel kanskje greit å velge en 65W-variant for å ikke ha få mer varmeutvikling og strømbruk enn nødvendig når serveren skal stå på 24/7?

Lenke til kommentar

 

Blant tipsene til Bolson har Seasonic S12-II 420W og Seasonic G-360 360W riktig lengde. Men førstnevnte er det nesten ingen nettbutikker som har, og sistnevnte har bare 4 SATA-strømkabler. Jeg trenger 6 stk. Kan man splitte disse til flere?

 

De er også noen gammeldagse 4-pin kontakter (molex) på disse, 3 stk så vit jeg vet, og de kan du få overganger til SATA til. Har ikke sett SATA splittkabler.

 

Ser ellers at Komplett har den minste Silver Power PSU på 500 Watt. Disse er faktisk også laget av Seasonic så lenge de heter SP-SS, SP-Sxxx, SPsssM, SP-SS modulær. SP-SS500 er nok basert på S12-II serien til Seasonic. Jevnt over så bruker Silver Power bare å rebrande standard Seasonic. Dette kan være et alternativ i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Ser ellers at Komplett har den minste Silver Power PSU på 500 Watt. Disse er faktisk også laget av Seasonic så lenge de heter SP-SS, SP-Sxxx, SPsssM, SP-SS modulær. SP-SS500 er nok basert på S12-II serien til Seasonic. Jevnt over så bruker Silver Power bare å rebrande standard Seasonic. Dette kan være et alternativ i samme prisklasse.

Går for Seasonic G-360 med overgang til SATA. Den har 80 plus gold-merket kontra 80 plus for Silver Power-varianten. Den får også god kritikk på testene jeg har vært innom.

 

Kjører på med ASRock FM2A85X-ITX jeg. Blir anbefalt for akkurat det jeg skal bruke den til av hw.no.

 

Når det gjelder CPU går jeg for AMD A8-6500. Den er et godt hopp i ytelse fra A4- og A6-variantene. De som ligger over A8-6500 gir ikke mye ekstra ytelse for pengene.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...