Gå til innhold

Spår døden til prosessorenes viktigste lov


Anbefalte innlegg

ikke rart at det er intel som kommer ut med dette, de spår ikke døden på morres lov, de justerer utviklingshastigheten sin for å maksimere profitt og dreper moores lov selv. de har ikke konkurranse og kan ligge på optimal fortjeneste-balanse mellom utvikling og salg, derav, killing moores law. uten konkurranse vil ikke utviklingen gå så raskt som den kan.

 

Når ingeniører utvikler nye prosessorer med enda mindre transistorer, tror du at de bare bruker et program createnewcpugen.exe og trykker Shrink? Får det inntrykket med det du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moores lov kommer selvsagt ikke til å vare evig. Spørsmålet er heller NÅR Moores lov slutter å gjøre seg gjeldende. Personlig tror jeg det er minst 10 år til, uten at jeg aner hvor mye lenger. Uansett vil elektronikken være uendelig mye bedre om 10 år.

 

Det virkelig interessate spørsmålet slik jeg ser det er hva som blir arvetageren etter integrerte kretser. Optiske kretser?Kvantedatamaskiner?

 

Forresten, er det noen som kan forklare meg hva følgene settning betyr:

 

"Dagens produksjonsteknologi ligger på 22 nanometer"

 

Jeg vet at 1 nm = 10 ^ -9 m, men hva ligger i "dagens produksjonsteknologi" ?

 

Det sier seg selv, gjør det ikke? Profitabel produksjon av transistorer har bare nådd 22nm.

Det har allerede blitt laget transistorer som er 2nm og 1nm, men det er fortsatt lenge til masse-produksjon av den størrelsen blir profitabel.

Problemet her ligger i det må tas hensyn til kvante-mekanikk i transistorer under 10nm, og dette er et et nytt teknologi-område for Intel/AMD/++ sin del, og utviklingskostnadene vil være langt større enn for reduksjonen fra 22 til 14nm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...