Gå til innhold

Hjelp til valg av nettbrett


Anbefalte innlegg

Vi er en familie som vurderer å kjøpe oss ett nettbrett i tillegg til pcen vi allerede har. Valget står som det ser ut som, mellom Ipad eller Samsung. Eldstejenta er 4 år og er interessert i nettbrett siden de holder på med det i bhg. Hvilket merke og type er best for oss foreldre og barnet å velge? Tenker på brukervennlighet, app'er til de ulike merkene som passer barnet og oss osv. Tar gjerne imot gode forslag og tips.

Endret av Zumbee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken av Samsung eller Ipad er mest brukervennlig? Vi har både Samsung og Iphone så valget faller uansett på ett av disse to merkene. Selv er jeg lite kjent med Apple sine produkter og hvordan de er å bruke osv. Er egentlig ingen fan av Apple siden de lager produkter som kun passer til Appleprodukter. Sikkert genialt, men også irriterende... Men Ipaden sin skjermoppløsning er jo helt fantastisk.

Endret av Zumbee
Lenke til kommentar

Hvilken av Samsung eller Ipad er mest brukervennlig? Vi har både Samsung og Iphone så valget faller uansett på ett av disse to merkene. Selv er jeg lite kjent med Apple sine produkter og hvordan de er å bruke osv. Er egentlig ingen fan av Apple siden de lager produkter som kun passer til Appleprodukter. Sikkert genialt, men også irriterende... Men Ipaden sin skjermoppløsning er jo helt fantastisk.

iPad sin skjerm er bedre enn Nexus 10 sin, men Nexus 10 har høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Android før Apple? Hah, har jeg aldri opplevd... Er heller andre veien.

 

iPad er i mine øyne best. Det gjør litt vondt å si det, siden jeg er motstander av Apple sånn generelt, men på nettbrettfronten synes jeg de er best. Har en iPad 4 og kompisen min har en Samsung Note 10.1 (eller noe i den duren) og iPaden er virkelig superior. Det "eneste" Samsungen har å mynte med er at den kjenner igjen og gjør om håndskrift til digitale bokstaver, men hvor nyttig det er kan vel diskuteres...

 

Når det gjelder apps og store så liker jeg Apple sin bedre, siden den er mye tryggere og kontrollert, mens hos Android kan nærmest hvem som helst putte ut hva som helst.

Lenke til kommentar

Nja, var jo nylig en artikkel på amobil om en app som endelig kom ut til iphone (men som Android har hatt en stund)

Samt at en kompis ble veldig fasinert av Android sin Reddit app, men fant ingen ofisiell Reddit app på iPhonen sin?

 

Jeg har intrykk av at det begynner å snu iallefall, og med mindre man er 7 år og søker på "fart" så er appene på Play store helt trygg.

I android 4.3 kan man og velge hvilke tillatelser appene skal få selv, så da har man full kontroll.

 

Flere brukerkontoer er og en fordel, om det er en familie som skal bruke den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Android før Apple? Hah, har jeg aldri opplevd... Er heller andre veien.

 

iPad er i mine øyne best. Det gjør litt vondt å si det, siden jeg er motstander av Apple sånn generelt, men på nettbrettfronten synes jeg de er best. Har en iPad 4 og kompisen min har en Samsung Note 10.1 (eller noe i den duren) og iPaden er virkelig superior. Det "eneste" Samsungen har å mynte med er at den kjenner igjen og gjør om håndskrift til digitale bokstaver, men hvor nyttig det er kan vel diskuteres...

 

Når det gjelder apps og store så liker jeg Apple sin bedre, siden den er mye tryggere og kontrollert, mens hos Android kan nærmest hvem som helst putte ut hva som helst.

Og det kan man ikke på AppStore? http://www.mobilen.no/artikler/apple-bruker-bare-sekunder-pa-sikkerhetssjekk-av-nye-apper/136483

På hvilke måter er iPad "superior" UTEN Jailbreak?

 

Nja, var jo nylig en artikkel på amobil om en app som endelig kom ut til iphone (men som Android har hatt en stund)

Samt at en kompis ble veldig fasinert av Android sin Reddit app, men fant ingen ofisiell Reddit app på iPhonen sin?

 

Jeg har intrykk av at det begynner å snu iallefall, og med mindre man er 7 år og søker på "fart" så er appene på Play store helt trygg.

I android 4.3 kan man og velge hvilke tillatelser appene skal få selv, så da har man full kontroll.

 

Flere brukerkontoer er og en fordel, om det er en familie som skal bruke den.

Er enig i det du sier, har sett flere og flere apps som kommer til Android først :) I Android 4.3 kan man sette opp at foreldrene må innstallere apps for barna!

Lenke til kommentar

Har iPad selv men har vurdert å bytte til Sony sin da jeg ikke er noen fanboy men nettbrettene deres er gode, det skal de ha.

 

Til ett familiebrett hadde jeg nok gått for iPad, rett og slett for høy brukervennlighet, android er ikke like "enkelt" selv om det langt i fra er vanskelig.

Lenke til kommentar

Nja, var jo nylig en artikkel på amobil om en app som endelig kom ut til iphone (men som Android har hatt en stund)

Samt at en kompis ble veldig fasinert av Android sin Reddit app, men fant ingen ofisiell Reddit app på iPhonen sin?

 

Jeg har intrykk av at det begynner å snu iallefall, og med mindre man er 7 år og søker på "fart" så er appene på Play store helt trygg.

I android 4.3 kan man og velge hvilke tillatelser appene skal få selv, så da har man full kontroll.

 

Flere brukerkontoer er og en fordel, om det er en familie som skal bruke den.

 

Tja, har aldri personlig søkt på reddit så det kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg kan komme med eksempler som Snapchat og Instagram, begge to megapopulære apps som kom til iOS måneder før det ble sluppet til Android (instagram over halvannet år etterpå...).

Lenke til kommentar

Android før Apple? Hah, har jeg aldri opplevd... Er heller andre veien.

I 2012 havnet Adobe Photoshop Touch på apple sin liste over "best of app store 2012". Gjett hvem som fikk denne appen først, ipad eller nettbrett med android?

 

TS, barn i den alderen datteren din er i er så lærevillige at de ikke har noen problemer med forskjellen ipad/ios vs. android. Tilgangen til apper er også god på begge plattformer så jeg antar at for datteren din er det ikke så viktig hva du velger, bare du velger noe.

 

Det jeg har lagt merke til der noen ofte har tilgang til begge deler (ipad 2 vs. Samsung galaxy tab 8.9) er at det ofte er ipad som blir liggende ubrukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig Samsung lager gode telefoner, men når det kommet til nettbrett ville jeg valgt noe annet, Samsung virker for meg overpriset i forhold til konurenter som f.eks. Asus. Har Samsung telefon selv, men kommer ikke til å gå for Samsung nettbrett, ser ikke hvilken fordel det skulle gitt deg. Android uansett og får jo samme apps osv.

Lenke til kommentar

I 2012 havnet Adobe Photoshop Touch på apple sin liste over "best of app store 2012". Gjett hvem som fikk denne appen først, ipad eller nettbrett med android?

 

Nå er målgruppa for Photoshop touch rimelig mye smalere enn instagram og snapchat.

 

Men ja, kanskje Android har "skjerpa" seg i det siste, men Android føles fortsatt tregere (om en kan putte det slik) enn iOS og Apple. Det er merkelig, siden 80% av alle telefoner som ble solgt mellom april og juni i år kjører Android, men slik har jeg opplevd markedet. Jeg kan ikke gi noen statistikk på hos hvem en app slippes først, siden det mest sannsynlig ikke finnes noe slikt, og da er det eneste jeg kan snakke om min egen erfaring.

 

Alt i alt er det kommet to heller vage eksempler på apps som har kommet i Play Store før AppStore, mot to apps som er mer eller mindre must have for den yngre generasjonen, dersom du ønsker å henge med i den teknologiske hverdagen.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Apputvalget hos Play Store er vesentlig dårligere enn på App Store. Bruker selv begge operativsystemene flittig, og merker fort hvor overlegen App Store er. Det hender ofte at jeg kan plukke opp apper som tidligere kostet 50kr gratis, og nettopp salg er det fullt av. For eksempel er fortsatt ikke FIFA 13 på Play, selv om spillet ble lansert for ett år siden. Prøvde Real Racing 3 på broren min sin S4, og grafikken var mye dårligere enn på min iPad 4 selv om den er like kraftig og har mindre skjerm.

 

Den enkle grunnen til dette er at det produseres hundrevis av mobiler og nettbrett til Android i året, imotsetning til bare iPhone og iPad. Dette gjør at utviklerne må la appene sine støtte alle disse modellene, noe som er mer tidkrevende og dyrt. Derfor blir Android nedprioritert, og det hjelper heller ikke at mye blir piratkopiert. Men ettersom Android blir enda større, vil nok dette bli noe bedre. Men det er fortsatt en lang vei å gå.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Play Store har i dag et større antall apper en App Store, dog er det korrekt at App Store har mer nettbrettilpassa apper. Noe jeg tror kommer til å endre seg i løpet av det neste året. Og antallet nye apper som kommer til Play pr måned er høyere enn til App Store.

 

Personlig opplever jeg at en lang rekke apper jeg bruker faktisk ikke finnes i App Store, men jeg er en bruker med sære interesser.

 

Android bli heller ikke lengre nedprioritert hos apputviklere, faktisk er det flere som utvikler apper for Android enn det er for iOS. Dog er det et skille knyttet til type apper. Android sin dominerende markedsandel gjør at utvikling av gratisapper relatert til nettsteder, produkter etc i dag blir utviklet for Android først. Når det gjelder mer kommersielle apper, dvs som utvikleren vil tjene penger på - så er ofte prioriteten mot iOS. Men moderne utviklingsverktøy gjør det faktisk enkelt å utvikle for begge plattformene samtidig.

 

Det er heller ikke vanskelig å utvikler Android-apper som støtter de ulike enhetene med ulik størrelse på skjerm, følger man korrekt fremgangsmåte så er det heller ikke særlig med merarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...