Gå til innhold

Dårlig form, hvordan sykle seg i bedre form?


Anbefalte innlegg

Etter mange år uten noe fysisk aktivitet, dvs ingen aktiv trening, så har jeg nå begynt å sykle, og lagt om kostholdet mitt.

 

Jeg er i veldig dårlig form, dvs kondisjonen min er katastrofalt dårlig, jeg er heldigvis ikke overvektig, (1.72m/73kg) men det hjelper jo ikke når formen er dårlig. Jeg røyker ikke.

 

Jeg klarer ikke å sykle 9km uten pauser, på en skogsvei, variert med litt oppover bakker, og litt nedoverbakker, da snakker vi altså om normal sykling med litt tempo "innimelom"

 

Beina stivner helt til i selv den minste stigning, men jeg klarer å presse meg til jeg ikke klarer mer, kun for å få opp pulsen.

 

Hvordan bør jeg sykle for å komme i bedre form? Jeg har tenkt å bare hive meg ut i skauen annenhver dag og sykle "ruta" jeg har på 9km, jeg vil da tro att formen vil komme snikende da?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jepp! Mitt tips: gjør det enkelt. Sett deg på sykkelen å tråkk. Du vil uansett bli i bedre form. Ikke tenk så mye på hvordan du gjør det nå i starten. Det viktigste er å komme seg ut å sykle.

Lenke til kommentar

I praksis er det bare å sykle så mye du klarer, nå i starten. Høyere intensitet gir større gevinst, men øker motivasjonskravet siden det krever psykisk mobilisering - og det viktige er å bare komme seg ut. Du skal ta helt fullstendig av over lang tid før overtrening blir en risiko.

 

Hvis du har pulsklokke kan det være lettere å måle framgang - og framgang kan være veldig motiverende.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Jeg blir bra sliten av den syklinga jeg driver med nå, så det viktigste er vel å komme seg ut og tråkke. Foreløbig har det blitt to turer på 9km hver. En start i vært fall :)

 

Pulsklokke er noe jeg kan kjøpe meg, sammen med et sykkelspeedometer, så selv om det kansje er viktigst å bare tråkke, så er det også fristende å prøve å være litt raskere for hver gang.

 

Men går det ann å sykle helt feil, og ikke få noe ut av det?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Foreløbig har det blitt to turer på 9km hver. En start i vært fall :)

 

 

Hvis jeg forstår deg riktig , så har du kun to turer totalt med sykkelen.

Da kan du nok ikke regne med at du skal orke så mye.

 

 

Jeg opplevde vel noe av det samme som deg , da jeg startet med sykling ( + kraftig treningsverk i beina )

Etter noen måneders trening var jeg i en helt annen form , og kunne nærmest bare peise på i mil etter mil.

 

 

Jeg hadde forresten en 5 timers tur på sykkelen for noen dager siden.

Lenke til kommentar

Men går det ann å sykle helt feil, og ikke få noe ut av det?

 

Ja det er mulig - enten via overtrening eller at man sykler så sakte at det ikke gir treningseffekt. For å overtrene ved å sykle må man sykle ekstremt mye - type 30 timer i uka, avhengig av intensitet, og for å ikke få treningseffekt av sykling må man være i ekstremt god form og sykle veldig sakte.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...