Gå til innhold

Jobb i forsvaret?


Bokstaven

Anbefalte innlegg

Dagen idag har jeg en relativt kjip jobb, prøver å komme inn på universitetet, noe som ikke er så lett, da jeg ga en del faen i skole i tredje året på videregående.

 

Har undersøkt en del, og det ser ut som forsvaret kanskje kan være noe. Fikk brev og det da jeg var 18, men på den tiden hadde jeg ingen lyst til å inn dit, så svarte "veldig dårlig" osv på alle "hvor god er du i x" tingene. Har også en liten medisinsk greie, som var ett delvis problem på den tiden, men nå er "borte". Har astma, men det merker jeg sjeldent noe til.

 

Lurer hovedsaklig på hva man kan gjøre i forsvaret. Ser man ikke tjener stort før man blir befal. Det store målet var/er å jobbe med PC'er, men jeg vet ikke hvordan det er med sånt der.

 

Jeg leser at det er en del matte og sånt på tester før man kommer inn. Når det kommer til matte, er jeg så å si ubrukelig.

 

"Skjærer tenner" også. Om man sover på rom med flere, er det stor sjanse på at det i stor grad vil irritere dem. Våkner av og til at det selv.

 

Ikke veldig modig i mat-verden. Spiser det jeg vet jeg liker. Hører det er en del forskjellig mat i kantine-steder, men også at det er mindre utvalg i felten. Vet ikke om det alltid er tilgang til vanlige ting som ris osv.

 

Er det noen som har svar/kommentarer på noe av det over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cyberforsvaret har også masse sivile stillinger, som ikke bryr seg spesiellt mye om du kan være ute i felt eller ikke.

Så, det finnes mer enn bare den millitære veien inn i forsvaret.

 

Må ha utdannelse da så klart.

 

 

 

Ellers, når det gjelder mat, så er det å ta det man får, spesiellt i felten. I feltrasjonene er det ofte en del ris, men kan ikke være kresen på maten. Husk at mat smaker bedre når du er sliten og sulten, er ikke sikkert du er så kresen som du tror du er etter å knapt ha spist på ett døgn.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Forsvaret har en hel del sivile stillinger som ikke stiller "militære" krav i det hele tatt. Forsvaret blir da som en hvilken som helst annen bedrift som ansetter deg på vanlige vilkår.

men det krever, som regel, en del utdannelse. i alle fall i det som TS tenker på.

alle Forsvarsgrener har sivile ansatte så det er faktisk en hel del å velge i. søk litt rundt på nettet (NAV) og TS vil sannsynligvis finne litt av hvert.

Lenke til kommentar

Hva slags stillinger/jobber er det vanlig man kan få? Om vi ignorer PC biten. Godt mulig jeg kan finne noe annet gøy. Eneste kravet jeg har er vel at det er noe variert, og mulighet for å komme "videre" på en måte. Idag gjør jeg akuratt det samme hver dag, og det er ingen mulighet for å komme "lengre" i firmaet på en måte.

Lenke til kommentar

Hva vil du da?

Er nok tusenvis av sivile stillinger i Forsvaret, men du vil generellt slite med å finne en stilling der variasjonen er stor, uavhengig av hvor man jobber.

 

Hva slags jobb det er vanlig å få varierer ut fra hva man kan og hva man søker på.

Er man utdannet elektrikker er en elektrikker-stilling vanlig å få.

Merkelig spørsmål egentlig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så tråden å tenkte jeg selv kunne spørre: hvilken type utdannelse skal til for å kunne jobbe hos Cyberforsvaret?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Så tråden å tenkte jeg selv kunne spørre: hvilken type utdannelse skal til for å kunne jobbe hos Cyberforsvaret?

Er ingen direkte krav. Jeg jobbet i det som nå heter Cyberforsvaret tidligere, jobbet med alt fra folk uten IT-utdannelse til universitets-utdannede folk. Selv har jeg kun fagbrev

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er ingen direkte krav. Jeg jobbet i det som nå heter Cyberforsvaret tidligere, jobbet med alt fra folk uten IT-utdannelse til universitets-utdannede folk. Selv har jeg kun fagbrev

 

Hmm.. Jeg er selv ikke den mest kompetente, men er ganske interessert i IT. Men er det ikke mulig å få en slags opplæring hos dem?

Lenke til kommentar

 

Hmm.. Jeg er selv ikke den mest kompetente, men er ganske interessert i IT. Men er det ikke mulig å få en slags opplæring hos dem?

Mulig, men cyberforsvaret har realtivt mange avdelinger, må evt. starte på bunnen/det minst spennende.

Men, mange om beinet gjerne, vet de gjerne ansetter via vikarbyrå først, så må du komme deg videre derifra, noe som ikke alltid er så lett.

Er bare å søke, men du bør absolutt ha litt erfaring og/eller utdannelse.

Lenke til kommentar

Det er andre avdelinger i Forsvaret som også bruker kompetente It medarbeidere. F.eks E tjenesten har rimelig mange på sin lønningsliste.

Men som aklla skriver, hvorfor akkurat Forsvaret? Ikke det, Forsvaret er en helt grei arbeidsplass men uten utdannelse blir det samme forhold der som i en sivil bedrift. Men der er mange muligheter for den rette personen som vil ha noe annet.

Jeg kjenner flere sivile som tjenestegjorde i Afganistan, men da som offiserer p.g.a lønnsvilkår. Men om det er noen for TS vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er bare en mulighet. Liker ikke jobben jeg har idag spesiellt godt, men samtidig er det ikke det letteste å få seg en ny og bedre en.

 

Finnes det noen liste eller noen over typiske oppgaver/jobber som det er mulig å få tildelt når man er i forsvaret?

 

Bare undersøker hvilke muligheter jeg kan ha, har ikke bestemt noe.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...