Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hull i potta på Mazda 323f 1996 modell


Bliv1n

Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel mazda som har hull i "bakerste potte", se bilde:

 

NXZLU0Mz.jpeg

 

Det er altså denne potta det er hull i, rimelig dårlig peiling på bil, så vet ikke om det kalles lyddemper eller eksospotte? Uansett, hullet er ikke på den korte rørbiten ("utløpet") etter potta, men i selve "sideveggen" på potta der røret som går fremover i bilen er sveist fast. Altså der dette røret går inn på potta er hullet:

 

Z3JjSG1F.jpeg

 

Jeg har skjønt såpass at eksosanlegg består av flere deler, så jeg må ha en ny bakre del av eksosanlegget, typ lik den i bildet over. Er dette noe stress å fikse selv? Er relativt nevedyktig, men aldri skrudd på bil. Er dette noe et verksted tar blodpris for? Og hva heter akkurat den delen jeg trenger? Kan få tatt bilder av min bil i morgen om ønskelig, men jeg synes å huske at opplegget i min bil ligner veldig på det som er avbildet over her.

 

Prøvde å google "Mazda 323f eksospotte", kom da til dette produktet:

 

http://www.skruvat.no/sluttlyddemper-P64194.aspx

 

Det står jo sluttlyddemper bak, er dette det samme produktet som på bildet over, bare at tegningen er dårlig, eller det to forskjellige ting?

 

Rett og slett, hva må jeg ha, og hvor krevende er jobben? Potta mi er i dårlig stand og ser ikke ut til å kunne reddes.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en slik bil før og skiftet faktisk bakre potte selv. Kan ikke huske at det var særlig vanskelig, men det er kanskje litt knotete og trangt. Jeg hadde 1.8 motor, og jeg vet ikke hva du har.

 

Det kalles eksospotte eller bakre potte eller hva du nå vil kalle det. Det du har funnet bilde av der ligner veldig på den potten jeg hadde på min 1.8. Røret går over traversen bak, og jeg tror du bare må ta en liten titt under biler for å se om du kommer til greit.

 

Prosedyren for å skifte er ganske enkel. Du må skru ut to bolter på skjøten som kobler bakpotten til mellomrøret. Deretter er det bare å løsne bakpotten som henger i noen gummioppheng. Det er også en stålpakning mellom bakpotten og mellomrøret som må skiftes.

 

Fant er bilde som omhandler 323f 1.5:

 

6408ce1e.jpg

Her ser du hva jeg mener med gummioppheng og stålpakning. Den lille fjæren du ser skal på boltene som holder sammen eksosen, og er for å hindre ulyder og vibrasjoner.

 

Ser biltema selger bakpotte til 1.8 for en billig penge, men ingenting til 1.5. Ebay er også en grei venn i dette tilfellet. Mekonomen og bilextra er veldig dyre, men greit om du må ha delen med en gang.

 

Alt i alt bør det være mulig å gjennomføre om du har skrudd litt fra før. Husk bukker til å holde bilen oppe, jekk er ikke godt nok. En telefon til svendsen eksos bør også gi deg svar på hvor mye det vil koste på verksted. Er ikke sikkert det er så mye :)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...