Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Posta før her (annet emne) men har nå seriøst begynt å leite etter noen nytt å filme med. Jeg har allerede et GoPro Hero 3 Black Edition så actionkamera/POV kamera har jeg, men leter etter noe å bytte ut det slitne 1080p Samsung kameraet mitt fra 2008 med.

 

Jeg har sett på et par alternativer, bla. HF G10 og G25, fant en som solgte G25 til 6500,- som egentlig er råbillig, siden det ble kjøpt i juni i år.

 

Men, jeg er ikke sikker på om direkte videokamera er veien å gå.. Jeg går utifra at budsjettet for kamera og evt. linser er 6500 MAKS, jeg har en Zoom H1 fra før som jeg har tenkt å bruke til mikrofon.

 

Jeg har sett på flere DSLR, men synes det er vanskelig å finne noe som holder i denne jungelen av kameraer.. Jeg har sett på 650D og 600D, kanskje jeg beveger meg opp til litt høyere klasse.. Jeg har også tenkt på rig om jeg går for DSLR, noen i Norge som ikke selger alt for dyrt? (tenker Kamerar.com priser)

 

Linser og slikt synes jeg er forferdelig vanskelig å finne til rett bruk, jeg skal mest lage kortfilmer, kanskje et par snowboard/generelt snø-filmer, kommer til å bruke det mer om jeg får tak i et som ikke rakner sammen så snart jeg rører det (ja, det er virkelig så slitt) Jeg har et par venner som kanskje også vil bli med på en nett-serie (da mer som skyting osv.) men vil også bruke det til å lage egne prosjekt hjemme (ala razethew0rld på youtube)

 

Noen ting jeg MÅ ha med;

1080p, Mikrofon-inngang, manuell fokus (med FOKUSRING)

 

Noen ting som er veldig kjekt;

Headset utgang, 60fps (720p holder), god batteritid, SDXC support

 

(kommer ikke på så mye nå, men oppdaterer)

 

Pris i alt vil jeg helst ikke stiger over 8k, over det er litt uinteressant for meg..

 

Takk på forhånd

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du veldig opptatt av smal dybdeskarphet? Hvis ikke, så er nok et dedikert videokamera like greit.

 

Hvis du skal ha DSLR, så vil jeg anbefale deg at du tar en titt på Panasonic sine µ-4/3 modeller (f.eks. G6). Dette er system-kameraer (som Cnaons DSLR), men har ikke speil. De har generelt bedre videokvalitet enn tilsvarende modeller fra Canon, og bedre autofokus i video-modus.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen video-person selv. Men jeg har fått inntrykk av at det finnes en del tilbehør til Panasonic også.

 

Ser ut til at det gjør det ja, jeg tipper linser etc. koster det samme som andre konkurrenter?

 

DSLR rigger er modulære og fungerer med alle kameraer.

 

Ikke det at du trenger en DSLR rigg med mindre du vil bruke en følge fokus på den.

 

Review; http://www.eoshd.com/content/10824/panasonic-g6-review-the-gh2-redux

 

+1

 

Follow-fokus er noe jeg definitivt vil satse på.. Trenger sånn egentlig ikke være mer en rig + followfocus og kamera, om jeg vil legge til mer senere er det jo mulighet til det? Uansett, fant den billigste G6 til 5999,- på FotoVideo, er det noen vits i å legge penger i linser enda? Også, ingen som vet av en billig-rig butikk i Norge?

Endret av crispy345
Lenke til kommentar

Spørs hvilke behover du har hvorvidt du skal kjøpe objektiver nå eller senere. Men en fin ting å huske på om du kjøper G6 eller annet m4/3 kamera er at du kan f.eks. kjøpe eldre Nikon manuellfokus objektiver som gjerne er veldig gode men prisen er vidunderlig. Kjøp et Nikon F to m4/3 på ebay så er det bare å rocke løs med å se på objektivtester av billige, gode objektiver. :) Slike objektiver har jo naturligvis bare manuell fokus, men er til gjengjeld ekstremt gode på det området.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Spørs hvilke behover du har hvorvidt du skal kjøpe objektiver nå eller senere. Men en fin ting å huske på om du kjøper G6 eller annet m4/3 kamera er at du kan f.eks. kjøpe eldre Nikon manuellfokus objektiver som gjerne er veldig gode men prisen er vidunderlig. Kjøp et Nikon F to m4/3 på ebay så er det bare å rocke løs med å se på objektivtester av billige, gode objektiver. :) Slike objektiver har jo naturligvis bare manuell fokus, men er til gjengjeld ekstremt gode på det området.

 

Hørtes ut som en god ide :) Men, hvordan skiller du mellom linser? F.eks, hvordan vet jeg at det f.eks. er en Nikon F linse på Finn?

 

Også, hvor billige finner man slike objektiver for? Om de ikke koster over 1k bestiller jeg bare kamera nå :)

Lenke til kommentar

 

Hørtes ut som en god ide :) Men, hvordan skiller du mellom linser? F.eks, hvordan vet jeg at det f.eks. er en Nikon F linse på Finn?

 

Også, hvor billige finner man slike objektiver for? Om de ikke koster over 1k bestiller jeg bare kamera nå :)

 

Joda, fant det ut selv.. Eller, sånn ca.

 

Hvilke linser vil du anbefale til videobruk da? pancake-linser? (vet ikke mye om pancake, ser bare at det er ofte brukt i video)

 

Kamera blir kjøpt i dag, med 14-42 linsa (er det jeg har råd til nå) + et par 16GB minnekort. Mic har jeg som sagt :)

 

Fortsatt ingen som vet av noen billige kamera-rigger? Helst da med to håndgrep i front (legger ved bilde)

 

http://shop.hofmann.se/Images/products/ca1100-sha.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...