Gå til innhold

Velge mellom Automatiker -eller Elektroingeniør


Tmz

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet på mitt 2. år på fagskolen for å bli ingeniør. Jeg har tidligere tatt fagbrev som elektrikker og linjen jeg gikk ifjor het elkraft. Det første året går de som skal bli elektrikkere og automatikere sammen, før man får fordypningsfagene nå 2. året. Dette er det som har skapt et lite dilemma for meg.

 

Jeg har nå muligheten til å hoppe fra elektro til automasjon, trodde i utgangspunktet at man måtte ha automatikerfagbrev med det var vistnok ikke et krav. Min arbeidserfaring kommer stort sett fra industrien og hva automatikerne driver med er ikke helt ukjent for meg, mens hus/bygg-innstalasjoner har jeg vært minimalt borte i med unntak av fagprøven (L).

 

Så jeg er veldig i tvil her nå, jeg ser for meg at som automasjonsingeniør får man kanskje litt spennende jobber, men dette er jo ikke noe jeg vet, har relativt kort tid til å bestemme meg på også derfor spør jeg her. Jeg vet at pensumet på AU er tyngre, men er jo tross alt noe jeg skal drive med resten av livet.

 

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv utdannet automasjonsingeniør, har også sett på elektro...studiene er veldig like, vil si at det kanskje er 80% overlapp på fagene.

 

Om du skal bli siv.ing, så spiller det ingen rolle hva du tar. Kommer inn på samme siv. ing studie med både elektro og automasjon .

 

Automasjon var forsåvidt en gøy studie, anbefales!

Lenke til kommentar

Jeg går 2.år Auto nå, vi har bare 2 automatikere i klassen, selv er jeg skipselektriker.
Pensumet er ikke så hardt, siden lærerne starter soppas på scratch at alle kan følge med i fagene.

Jeg valgte Auto fordi jeg ikke har noen planer i det hele tatt å ta installatørprøven, og jeg ville lære mer automasjon. Men om du har planer å gå videre på høyskole vet jeg ikke om det har noe å si om hva du går på fagskolen, men regner med det blir en fordypning av hva du velger.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Heisann jeg sitter med samme dilemma du hadde da du tok fagskolen. Jeg har forhørt meg med kompiser som er utdanna både elektro og automasjon fra fagskolen, han som har tatt auto angrer litt på at han ikke gikk elektro med tanke på hva han har fått bruk for i arbeidslivet. 

Samtidig så tenker jeg ikke å ta installatørprøven men ting kan endre seg i framtiden. 

Spørsmålet er om arbeidsmulighetene endrer seg så mye siden jeg har automasjonsfagbrev i bunn. 

Nå som du forhåpentligvis kom deg gjennom studiet lurer jeg på hva du landet på og hvorfor, kansje noem tips som kan hjelpe med dilemmat mitt :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...