Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett med 1 NIC.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har telenor ADSL, en switch og en PC (med 1 NIC, Linux Slackware 9.0).

Problemet mitt er at jeg er helt grønn på deling av internett med 1 NIC og lurte på om dette er mulig (spesielt via en SWITCH).

Eller.. Problemet er vel heller det at at vi har lagt opp nettverk her, men jeg blir nødt til å forandre på det, siden maskinen som deler inet (som står på rommet til brodern) har begynt å bråke og det har han gått lei av.

Han vil også ha win98/2k på maskinen (som på nåværende tidspunkt kjører Linux), og å legge opp nye kabler er helt uaktuelt (blir trøbbel siden vi har lagt nye lister).

Det jeg da vil gjøre, er å kjøre ADSL modemet, samt alle PCene (utenom den jeg har på rommet) inn på switchen.

Den andre PCen jeg har på rommet mitt skal ha et NIC helt for seg selv, altså en kryssa kabel.

Vet det er en litt kronglete løsning, men som sagt - legge nye kabler er uaktuelt.

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan komme med noen forslag.

note: Switchen er 5 porters /m 1 uplink. 10/100mbit.

IKKE kom med noen spydige, helt unyttige poster som "søk i forumet". Jeg har prøvd, men fant ingen som passet mine behov.

Hvis det er noe dere lurer på, så er det bare å spørre.

http://home.no.net/~rex2k/nettverk.jpg <= Hvordan jeg har tenkt til å ha det.

Edit: Never mind - fikk en følelse av at det var mye bedre å splitte kabelen så tror jeg gjør det istedet. (slik at jeg kan ha 2 10mbits "kabler" på en CAT5 kabel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi se her da:)

Hvis du anskaffer deg sygate til windows, finnes sikkert lignende funksjoner i smoothwall etc så er det noen som heter single NIC mode, da kan du bruke akkurat det oppsettet du har på tegningen din.

Står en del nyttig info om det på www.sygate.com

Skrevet

Bytt ut switchen med f.eks denne ruteren. Det er den enkleste og mest stabile løsningen.

Den eksisterende switchen kan du benytte for å koble enda flere pc'er i nettverket. Eventuelt plassere den på rommet ditt, som jeg ville ha gjort. En PC på rommet holder jo ikke. :wink:

Skrevet

Det er ikke NIC som er problemet - Det er kablinga! jeg kan ikke legge opp ny kabel! Hadde jeg kunnet bare strekke kabler i hytt og pine, så hadde det vært null problem. da hadde jeg bare smelt inn enda et nettverkskort (men har jo allerede nok her så..).

Skrevet
"]Det er ikke NIC som er problemet! Det er kablinga! jeg kan ikke legge opp ny kabel! Så jeg er 100% klar over at jeg ikke trenger flere NICs.

Dersom du ikke kan legge en ny kabel så kan du som du nevnte i edit'en din splitte opp kabelen i to. Eventuelt kan du sette opp en ruter (med innebygget 4 porter switch). Da kan du flytte den eksisterende switchen til rommet ditt. Da oppnår du det samme.

Samt at broren din slipper å ha en støyende maskin på for at dere andre skal kunne benytte internett. Og flytter du den maskinen inn på rommet ditt, så vil ikke det ta lang tid før du blir irrirtert av lyden. Slik at du bruker masse penger på å støyisolere maskinen, som blir dyrere enn å kjøpe en billig lydløs ruter.

Skrevet
Skal vi se her da:)

Hvis du anskaffer deg sygate til windows, finnes sikkert lignende funksjoner i smoothwall etc så er det noen som heter single NIC mode, da kan du bruke akkurat det oppsettet du har på tegningen din.

Smoothwall kan ikke brukes med et NIC, de færreste linuxdistroer kan dette ut av boksen men med linux kan det sikkert fikses selv om det i utgangspunktet ikke er noen god løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...