Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en samletråd for alle som skal inn/vil inn i panserbataljonen 2014. Enten det dreier seg om førstegangstjeneste eller befalsskole, er du velkommen her!

 

 

Panserbataljonen.jpg

 

 

"Panserbataljonen er en kavaleriavdeling i den norske Hæren. Bataljonen har tradisjonelt vært Hærens knyttneve i forsvaret av Norge. I tillegg er den en stor bidragsyter til avdelinger i internasjonale operasjoner. Bataljonen er en av tre manøverbataljoner i Brigade Nord."

http://no.wikipedia.org/wiki/Panserbataljonen

 

 

Panserbataljonen består av en bataljonsstab og fem eskadroner, Kavalerieskadron 1, stridsvogneskadron 2, stormeskadron 3, stormeskadron 4 og kampstøtteeskadron 6.

 

Kommer til å oppdatere litt om hva de forskjellige eskadronene dreier seg om etterhvert.

 

Skal du inn i panser?

Hvilken eskadron vil du inn i?

Når har du innrykk?

Endret av krangel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Styrke er vel å bra i storm, men kondis er nok hakket viktigere. Blir mye speedmarsjing med sekk og ferdigstilling under rekrutten. Har ikke noe spesielt verken av styrke eller kondis men greide meg greit i rekrutten. Den store andelen som ble dimmet var hovedsaklig pga. skader i rygg og knær.

 

Vær forberedt på litt hat, men alle kommer seg igjennom det. En ganske stor andel rundt her visste ikke hva verken panserbataljonen eller storm var før de havnet her, men det virker som alle trives nå.

 

 

Esk 4 er forresten best. :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hele bataljonen er kavaleriet, du tenker på kavalerieskadronen. Er mer gange med tung sekk i kavesk, særlig i patruljetroppen (tropp 1) enn du finner i storm, så det er nok en fysisk litt mer krevende tjeneste enn storm. Men du får muligens mindre stridstrening i stor skala, da kavesk fokuserer mest på å observere, patruljere og patruljestrid enn mer tradisjonell mekanisert krigføring som du finner i storm. Når det er sagt, du får nok skutt fra deg i kavesk også :)

Lenke til kommentar

Årets snitt i kavesk er hvertfall høyt, masse bra folk der.

Har en mistanke om at tjenesten i kavesk er hardere(tøffere?) enn den i storm, men det betyr ikke nødvendigvis at den er gøyere. På sist bataljonsøvelse hatet op-troppen hardt da de under hele øvelsen lå i fjellsida og glodde igjennom termisk.

Selv om storm også hater litt så truger(evt. ratter rundt på belter) vi hvertfall rundt etter fi, klar til å drepe.

Kan nevnes at OP-troppen i år ikke har fått sett snurten av skarpskytterutdanning som de ble lovet i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Årets snitt i kavesk er hvertfall høyt, masse bra folk der.

Har en mistanke om at tjenesten i kavesk er hardere(tøffere?) enn den i storm, men det betyr ikke nødvendigvis at den er gøyere. På sist bataljonsøvelse hatet op-troppen hardt da de under hele øvelsen lå i fjellsida og glodde igjennom termisk.

Selv om storm også hater litt så truger(evt. ratter rundt på belter) vi hvertfall rundt etter fi, klar til å drepe.

Kan nevnes at OP-troppen i år ikke har fått sett snurten av skarpskytterutdanning som de ble lovet i begynnelsen.

 

Ang. skarpskytterutdanningen.

KavEsk i 2. BN hadde i år skarpskytterkurs på høsthalvåret mens KavEsk i panser holder skarpskytterkurs i vår. Panser hadde noen befal/grenaderer med på vårt kurs nå i høst, mot at vi får sende noen til deres kurs til våren :)

Endret av Gruble1994
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann! Skal inn den 8 august og gleder meg veldig! :D
Sjekket litt rundt og har forstått at det er 5 eskadroner, og da lurer jeg på 3 ting.
Hvilke eskadron må soldatene kjempe mest til fots?
Hva er forskjellen på storm 3 og 4?
Også lurer jeg på hvilken eskadron det er nærkamp kurs i?

Lenke til kommentar

Heisann! Skal inn den 8 august og gleder meg veldig! :D

Sjekket litt rundt og har forstått at det er 5 eskadroner, og da lurer jeg på 3 ting.

Hvilke eskadron må soldatene kjempe mest til fots?

Hva er forskjellen på storm 3 og 4?

Også lurer jeg på hvilken eskadron det er nærkamp kurs i?

 

Har ikke vært i PBN selv så dette er bare teorier, men tror ikke jeg er så langt fra sannheten.

 

1) Jeg er temmelig sikker på at det er storm. Kavesk er nok også mye til fots, men vil tro at om det er op-tropp og skarpskyttere og litt ymse sånn så har de ikke all striden til fots. Storm derimot er jo stormlag og hopper jo ut av Cv90`ene for å storme fienden og sloss jo derav til fots :wee:

2)Jeg tørr nesten tippe på at det blir litt sånn som 2.Bn`s KpB/KpC og at om du spør en av skvadronene så vil de være dag og natt, men att på papiret er like. Det er derfor øvelsene og befalet i skvadronene som utgjør om det er den "beste" skvadronen og være i eller ikke, men dette er jo ikke noe du kan finne ut noe særlig om før du er inne :hm:

3) Jeg tipper det er det i alle, om ikke det så ivertfall i alle hvor du kan risikere å møte fienden face to face, så ja, mest sannsynlig alle :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Jeg har fått innkalling i august 2017. Noen som vet hvordan det er med helsesjekk ved innrykk? Gikk veldig greit hos sesjons legen, men er litt bekymret for at det kan slå tilbake på meg ved innrykk. Jeg har alltid hatt veldig lyst til å inn i panser så hadde vært jævlig om jeg ble sendt hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...