Gå til innhold

Anbefaling av kamera. Sony rx100 vs rx100 mark 2 vs noe helt annet.


Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg er på utkikk etter et lommevennlig kamera med bra bildekvalitet.

Etter å ha undersøkt litt ser det ut som rx100 er et bra valg.

Kan gjerne gå opp litt i fysisk størrelse, men ønsker ikke at linsen blir for stor.

Dette kameret blir nok mest brukt av samboer, som blir å bruke den hovedsakelig på auto. Blir også brukt av meg på ferie der speilrefleksen blir for tungvindt og ta med.

Er det noen alternativ til rx100?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen alternativ til rx100?

 

Du finner ikke noen eksakt match, men det spørs litt hvilke egenskaper du verdesetter høyest. Du kan for eksempel få litt mindre kameraer med mer zoom ved å gå ned til 1/1.7-tommers sensor. Canon S110/S120 og Panasonic LF1 er begge bra alternativer. LF1 har både innebygd søker og opp til 200mm tele. Ingen av disse gir samme bildekvalitet, men kanskje god nok for et nr. 2 kamera?

 

Litt større enn RX100 (fortsatt 1/1.7 tommers sensor) er Olympus XZ-2 og Panasonic LX7, også bra kameraer og med bedre lysstyrke gjennom hele zoomområdet, og X20 med 2/3" sensor stiller i samme klasse som disse.

 

Du kan også få kompakte systemkameraer som gir litt mer fleksibilitet. Alternativer er Panasonic GF5 og GF6 med Pansonics kompakte X 14-42 zoom (eller en fast brennvidde som 20mm F1.7). Sony har tilsvarende med NEX-3 og NEX-5 med Sony 16-50. Nikon har også noen modeller i Nikon 1-serien som er ganske kompakte.

 

Velger du systemkamera har selvsagt mulighet for andre objektiv i tillegg, men vekt og størrelse øker i forhold til RX100.

 

Edit: Div rettinger

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja hvis det blir noe annet heller jeg vel mere mot et litt større kamera (kompakt system) med en større sensor enn kompaktkamera.

Verdsetter bildekvalitet høyt.

Men er jo en hårfin linje mellom kompaktkamera og små system(fysisk størrelse). Og blir det for stort så kan man like gjerne bruke speilrefleks.

Er ikke så interessert i å bytte objektiv.( bruker heller penger på utstyr til speilrefleks:) Og synes de fleste objektivene på de komp. systemk. bygger veldig mye(Tar muligens feil her).

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg er på utkikk etter et lommevennlig kamera med bra bildekvalitet.

 

Sony RX100 er kameraet du vil ha hvis du vil ha det du skriver, alle de andre kameraene som nevnes er bare å glemme. Det har vært noen RX100 på bruktmarkedet til foto.no, det er en nå til under 3000kr.

 

Hvis du ikke trenger zoom og liker brennviddeområdet til de fleste mobiltelefoner så kan du sjekke ut Nikon Coolpix A og Ricoh GR, begge har 18mm optikk, iphone har noe som tilsvarer 22mm(APS-C).

 

Jeg solgte Sony RX100 og Fuji X100s tidligere i sommer, kjøpte meg en Ricoh GR tidligere denne uken og kunne ikke vært mere fornøyd. Den har bildekvaliteten til Fuji X100s og størrelsen til RX100, perfekt.

Lenke til kommentar

synes de fleste objektivene på de komp. systemk. bygger veldig mye(Tar muligens feil her).

 

Nei, det stemmer og det er det som hindrer de små systemkameraene å bli virkelig små. Unntaket er de to zoomobjektivene til Panasonic og Sony jeg nevnte i forrige innlegg, men selv de bygger et par cm. Det finens også noen omtrent like kompakte objektiver, i hvert fall til mFT med blant annet Panasonic 20mm F1.7, Olympus 17mm F2.8 og Panasonic 14mm F2.5. Olympus, Nikon og Samsung har forøvrig noen "sammenslåbare" kitzoomer, men de blir ikke like små som Panasonic og Sony sine. Så på mange måter er RX100 unik med såpass stor sensor i forhold til størrelse, men du må jo også like zoomområdet osv.

 

Edit: Rx100 vs RX100 Mk II - jeg ville valgt Mk II for å få vippbar skjerm og støtte for søker, men Mk II er litt tykkere og tyngre pga skjermen. Søker er ganske stor og dyr i forhold til kameraet så muligens ikke noe viktig argument for Mk II.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ja fujien ser bra ut. Liker at den har optisk søker. Men virker som sensoren i rx100 er hakket vassere.

Det stemmer nok at sensoren til RX100 er et hakk hvassere. Men jeg synes at RX100 er et helt annet type kamera enn X10/X20. For meg så blir kameraene til Sony litt for upersonlige, og kommer litt i veien for fotogleden. Så for meg, så gir jeg heller avkall å et steg høy-ISO ytelse og velger Fuji i stedet*

 

*) Dvs. Dette er ut i fra et hypotetisk valg; jeg har gått over til µ-4/3, og det er kompakt nok for meg.

Lenke til kommentar

 

Fin oversikt og det er klart at ofrer man zoomen er det mulig å få større sensor i et lite kamera. For Olympus sin del er det mulig å komme litt ned i størrelse ved å velge E-PM2 og ennå litt ved å bytte objektiv til Panasonics standardzoom, men det blir dyrt siden det ikke finnes som kit og kommer uansett ikke ned i RX100-størrelse. La til E-PM2 i utvalget ditt.

 

Edit: Her er ennå en variant med standardzoomer på GX6 og NEX-6, også lagt til NEX-3N

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takker for svar. Svært nyttig. Mye folk med peiling her:)

Ricoh GR ser veldig bra ut. Hadde det bare vært meg som skulle brukt kameraet, så hadde det blitt vanskelig å velge bort. Også litt i dyreste laget.

Så en brukt rx100 til 3000 virker fristende.

 

Skjønner hva du mener tomsi42, med at rx100 kanskje blir litt upersonlig. Blir mest " trykk på knappen og håp der blir bra". Men meningen med dette kameraet er vel (hvis jeg stikker fingeren i jorda) at det skal være et lite motstykke til speilrefleksen der jeg tenker litt mer gjennom hva jeg gjør.

 

Super oversikt Membership Expired.

Lenke til kommentar

Ricoh GR ser veldig bra ut. Hadde det bare vært meg som skulle brukt kameraet....

 

rx100 kanskje blir litt upersonlig. Blir mest " trykk på knappen og håp der blir bra".

 

Etter å ha prøvd Ricoh GR i noen dager så vil jeg si at det er det perfekte kameraet for de som liker å bruke mobiltelefonen som kamera men ønsker seg noe bedre. Bare synd at den ikke har wifi, hadde vært moro å kunne overført bilder til telefon eller nettbrett for så å dele med familie og venner.

Kameraet har så utrolig mye valg og justeringer, aldri opplevd noe sånt med et kamera.

 

RX100 er upersonlig pga stilen og utseende, nesten klinisk. Den mangler sjel sammelignet med Fuji X20, men Fuji X20 mangler bildekvalitet.

 

Jeg bruker å sjekke 500px når jeg skal kjøpe nytt kamera, da får jeg en ide om hva andre bruker det aktuelle kameraet til....

 

http://500px.com/search?q=sony+rx100 Sony RX100

 

http://500px.com/search?q=ricoh+gr Ricoh GR

 

http://500px.com/search?q=fuji+x20 Fuji X20

 

 

Edit: Det var ikke meningen å poste det bildet.

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Jeg har Sony RX100M2. Ut fra det du skriver så ville jeg ha vurdert RX100 (mk1).

1. M2 er betydelig dyrere enn "M1".

2. Den vridbare LCD-skjermen bygger et par millimeter i dybden. Det utgjør litt når du tenker på å putte kameraet i lommen på herre-jeans.

3. BSI sensor har vært kraftig markedsført, men mye tyder på at gevinsten er en marginal forbedring av støy ved høy ISO.

4. Ekstern søker er helt uaktuelt for meg pga pris, størrelse og sårbarhet. Gi meg en integrert EVF eller ingen EVF...

5. Wifi accesspunkt er en morsom gimmick (bruk Android/iOS telefon som trådløs søker), men ikke noe jeg kommer til å bruke veldig mye. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve NFC, men så lenge jeg har satt opp passord med min faste telefon så er det uansett kjapt å koble dem opp.

 

Jeg har vært (og er) DSLR-bruker i mange år. Jeg kjøpte RX100M2 først og fremst som et lommevennlig supplement (med relativt stor sensor og relativt lyssterk optikk, i alle fall ved vidvinkel), og for å få video (ved 1080p60, 28mbps AVCHD og autofokus). Jeg synes det er ganske uvant å håndtere noe så smått. Det er litt færre hjul å snurre på enn jeg er vant til, og hjulet rundt objektivet oppleves "dekoblet" fra det man kontrollerer (litt mer progressiv tolkning, takk). Automatikken er til tider litt voldsom ("baby-detection"??). Bildekvaliteten/videokvaliteten er svært god i forhold til kameraets størrelse/vekt, og kameraet gjør at jeg får tatt noen bilder som jeg ellers ikke ville ha tatt (evt hadde tatt med dårlig mobil-kamera). Derfor er kameraet alt-i-alt en positiv bekjennskap for meg.

 

Det at integrert blitz kan pekes mot taket er bortimot genialt og gjør at blitzen har praktisk anvendelse også innendørs når det er lite lys (integrert blitz er etter min mening vanligvis bare brukbart utendørs midt på dagen for å lette litt på skygger). Mengden lys er naturligvis begrenset, men om du har et hvitt/lyst tak som ikke er alt for langt unna så kan du gi lyset et lite "løft" som lar deg holde lukkertida nede, ISO nede, og samtidig få noenlunde pen belysning. "Familieselskap".

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

 

 

Litt større enn RX100 (fortsatt 1/1.7 tommers sensor) er Olympus XZ-2 og Panasonic LX7, også bra kameraer og med bedre lysstyrke gjennom hele zoomområdet, og X20 med 2/3" sensor stiller i samme klasse som disse.

 

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/896|0/(brand)/Sony/(appareil2)/841|0/(brand2)/Olympus/(appareil3)/817|0/(brand3)/Panasonic

 

Sony Cyber-shot DSC-RX100 II

2.7x crop

f/1.8-4.9 (f/4.9 -13.2 ekv.)

10 - 37 mm (27-100mm ekv.)

 

Olympus XZ-2 iHS

4.67x crop

f/1.8-2.5 (f/8.4 -11.7 ekv.)

6 - 24 mm (28-112mm ekv.)

Panasonic Lumix DMC LX7

4.65x crop

f/1.4-2.3 (f/6.5 -10.7 ekv.)

6 - 24 mm (28-112mm ekv.)

Fuji x20

3.93x crop

f/2.0-2.8 (f/7.9 - 11 ekv.)

7.1-28.4mm (28-112mm ekv.)

Jeg mener at man bør regne om brennvidde og aperture til en ekvivalent for å kunne sammenligne teoretisk ytelse (som "lyssterk") på en meningsfull måte. FF/24x36mm er mest vanlig, men man kan godt bruke en annen størrelse som "mal". Hvis vi gjør det så ser vi at RX100 har litt mindre tele, og noe mindre blenderåpning på "max" tele.

Hvis man vil grave så bør man se på maksimal ekvivalent aperture per ekvivalent brennvidde, og ikke bare ved minste/største brennvidde.

I praksis så må man ta hensyn til modell-spesifikke begrensninger (optikk som ikke er diffraksjons-begrenset), men da er man over på en full kamera-test, og ikke slikke-på-fingeren sammenligning av specs.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Vær OBS på at bildesøket / lenken til Ricoh GR har lite bilder tatt med nye Richo GR. Mest de gamle mk I, II og III + gamle film GR'en.

 

Likte ikke Sony RX100 personlig jeg heller. Ville pr dags dato uten tvil valgt Ricoh GR av disse 3 alternativene.

Takk for tipset. Tenkte ikke over de eldre GR modellene. Jo mer jeg trykker på Ricoh GR jo mer finner jeg ut. Vanvittig mye man kan gjøre med det kameraet når det kommer til valg av innstillinger etc. Tidligere kameraer jeg har hatt har ikke vært i nærheten av hva Ricoh har gjort med GR.

 

 

 

Takk for den. Skal sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Jeg mener at man bør regne om brennvidde og aperture til en ekvivalent for å kunne sammenligne teoretisk ytelse (som "lyssterk") på en meningsfull måte.

 

"bedre lysstyrke gjennom hele zoomområdet" var ment å refere til S110/S120 og LF1 som har samme størrelse sensor. Ser at det kunne (mis)forstås til også å gjelde RX100. Å sammenligne med RX100 som har annen sensorstørrelse blir mer komplekst. Dpreview har en tabell (mulig du har hentet tallene derfra) som viser det samme som du skriver. Og på tele er det faktisk flere av kameraene med mindre sensor som "kompenserer" for størrelsesforskjellen på sensor med bedre lysstyrke. Så gitt samme nivå på sensor vil både XZ-2 og X20 være bedre i lite lys i teleområdet (dvs jeg er helt enig i det du skriver).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...