Gå til innhold

Realkausjonist - risiko?


1000000

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har kjøpt leilighet sammen - 50 % hver. Jeg har ikke lån på min halvdel, men kjæresten min låner nesten hele beløpet til sin halvdel. Banken som hun lånte hos krevde at jeg måtte stille som realkausjonist for at de skulle kunne ta pant i leiligheten pålydende lånebeløpet. Kan legge til at hennes far står som medlåntaker/garantist.

 

Lurer nå på hvilken risiko jeg tar ved å gjøre dette? Blir litt nervøs av dette :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din samboer ville aldri fått lån på sin halvdel med pant i boligen om du ikke hadde stilt realkausjon. En forklaring er som følger.

 

Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale.

Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen.

 

Bankens pant hos den ene eieren vil ikke ha noen verdi om ikke realkausjon stilles, da det medfører at banken ikke kan realisere pantet.

 

I realiteten betyr dette at om din samboer misligholder sitt lån så kan banken gjennomføre tvangsalg av leiligheten. Om da leiligheten blir solgt f.eks til samme pris som dere gav for den, vil du få igjen din 50 % andel, mens din kjæreste sin andel vil bli brukt til å dekke misligholdt lån. Da forstår du sikker hva som skjer om den blir solgt til høyere eller lavere pris også.

 

I og med at din kjæreste også har sin far som medlåntaker/garantist vil nok banken først gå på han ved mislighold - noe som reduserer den lille risikoen det er å være realkausjonist. Risikoen er særlig knyttet til situasjonen om man skulle få et boligkrakk, dvs at prisene faller betydelig. Gjennom realkausjonen skal banken ha dekket hele sitt pantekrav, og om prisen faller nok så vil egenkapitalen din kunne være tapt. Dvs prisen faller mer enn 50 %.

 

Så i realiteten sitter du med omtrent den samme risikoen som om du var eneeier.

Lenke til kommentar

Risikoen er særlig knyttet til situasjonen om man skulle få et boligkrakk, dvs at prisene faller betydelig. Gjennom realkausjonen skal banken ha dekket hele sitt pantekrav, og om prisen faller nok så vil egenkapitalen din kunne være tapt. Dvs prisen faller mer enn 50 %.

 

Det var det jeg fryktet! Gjør meg skrekkslagen å høre det der! :confused: WÆÆÆH!!!!! Får vondt i magen ....

Lenke til kommentar

Hva er sannsynligheten for at boligprisene skal falle med 50 %, selv under boligkrakket rundt 1990 falt de ikke så mye. Og at det skal skje samtidig med at din kjæreste, og din kjærestes far misligholder lånet. Skulle noe slikt skje, ja da tror jeg vil har økonomiske problemer i Norge av en slik art at akkurat dette vil ikke bety noe som helst. Sannsynligheten er særdeles liten (svært nær null)

 

Og om du kjøpte denne leiligheten som eneeier, noe du trolig kunne gjort med din egenkapital, og f.eks tok lån på 50 % av kjøpesummen ville du sitte med nøyaktig samme risiko. Om prisene faller 50 %, vil egenkapitalen din gå tapt (minus det du har betalt av på lånet).

 

Så får å gjenta det siste jeg skriver på en annen måte - det var tydeligvis ikke godt nok fortalt. Du tar i realiteten akkurat den samme risikoen som alle boligkjøpere gjør, hverken mer eller mindre. Faktisk tar du noe mindre risiko, i og med at din kjæreste har medlåntaker/garantist.

 

Er du skrekkslagen over dette - ja da burde du ikke ha kjøpt noen leilighet.

Lenke til kommentar

Du kjenner samboeren din best, og vet om det er stor risiko for om hun kommer til å misligholde lånet. Om hun misligholder er det hennes far det vil gå ut over først (vil jeg anta), og det skal gå ganske langt før det er snakk om eventuelt tvangssalg. Før den tid har dere hatt mange titalls muligheter til å ordne opp uten særlig økonomisk tap for deg.

 

Risikoen du tar er som Bolson sier veldig liten.

 

Dere som samboere bør kanskje også snakke om økonomien dere imellom, blant annet hva som skjer hvis en av dere mister jobben, blir syk over en lengre periode, etc.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...