Gå til innhold

Matte testen på sesjon


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har begynt å forberede meg på sesjon. Alt av fysisk trening går veldig bra men bekymrer meg litt over mattetesten. Er veldig svak i matte og er redd for at dette skal ødelegge for meg.

 

- Hva slags matte kan jeg forvente på sesjon?

- Kan jeg på noen måte forberede meg på testen?

- Noen andre tips?

Endret av Halloweed343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å bli noen år siden, men jeg tok en del IQ tester fra illustrert vitenskap fordi jeg hadde hørt det var mange lignende oppgaver. Jeg har troen på at det hjalp meg siden jeg raskere forsto de ulike oppgavene og skjønte hva jeg var ute etter. På den måten kunne jeg bruke lengre tid på de vanskeligere nøttene.
Matten starter utrolig lett med f.eks 4+4 også blir det vanskeligere og vanskeligere med hvert spørsmål. På de siste oppgavene må man sette opp algebrastykke for å regne seg frem til riktig svar. Det var multiple choices i min tid, så med mindre de har endret det nå så anbefaler jeg å bare gjette på de siste stykkene siden de tar veldig lang tid å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt multiple choice og du har ca. 25 minutter på ca. 30 oppgaver tror jeg. Begynner med typisk "Kari har to epler og gir et til Per, hvor mange har hun igjen".

 

Etterhvert var det en som lignet på dette: "Et hull er 2,3m i diameter. Du legger en 380cm lang planke over og på ene siden av hullet stikker planken 0,4m ut. Hvor langt stikker den ut på andre siden?".

 

En lignet på dette: "Per og Kari går mot hverandre på en 7km lang strekning. Per går i 3,5km/t og Kari går i 4,5km/t. Hvor lenge tar det før de møtes?".

 

Du trenger med andre ord ikke en grad i matte, men jo flinkere du er til å resonere, tenke logisk og jobbe fort, jo bedre går det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon i fjor høst (er vel ikke stort som har forandra seg siden da). Jeg var også veldig bekymra for testen. Jeg gikk gjennom MENSA hjemmetesten noenganger før jeg skulle inn. Fikk en kompis til å vise meg litt mer ettersom det ble vanskeligere å forstå MENSA-testen og.

Jeg personlig mener at jeg ikke gjorde det veldig sterkt på mattetesten, men scora heller høyere og "innafor" på synonym og figuroppgavene. Såklart er det en sammenslåing av alle tre til slutt, men synonym og figuroppgavene er slettes ikke umulig å klare.

Kanskje ikke litt dumt å friske opp i gamle mattetakter fra barneskolen, som f.eks. pluss, minus, dele, gange, prosent, brøk og regne tid og fart. Kommer langt på mattetesten om du har de der stålsikkert i huet!

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...