Gå til innhold

Asus z87-Deluxe passer ikke med cpu kjøleren?


Zippox

Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke helt om dette er rett sted å poste, men jeg prøver. Kjøpte ny pc for en uke siden, og for første gang har jeg bygget min egen pc. Broren min har kjøpt akkurat samme delene, bortsett fra cpu kjøler. Jeg har egentlig ganske lite peiling, men har fått hjelp av en kompis til det meste. Broren min kjøpte denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010617482/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/

 

Mens jeg kjøpte denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010372694/noctua-nh-d14-s-1155-1156-1366-am3/

 

Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte samme som min bror, var at den han kjøpte ikke var på lager, og jeg ikke ville vente på at de skulle få den inn. Har nå brukt ganske mange timer på å sitte sammen alt. Startet opp pcen, inn i bios, og der fikk vi opp noe sånt som "cpu fan error". Viftene gikk veldig tregt rundt, ca. 350 rpm, selv om vi satt de på turbo, noe som var under minstegrensen. Kompisen min prøvde så godt han kunne å finne ut hva som var feil, men han fant ikke ut noe. Prøvde å spørre på harddisk men de måtte ha den inn for å feilsøke, noe jeg ikke gidder å betale for eller vente på nå som jeg nettopp har brukt ganske mye penger på pcen og nettopp fått den (var 6+ dager ventetid), og jeg kanskje kunne finne ut hva som var galt på andre måter.

 

Googlet litt og der stod det at 1155 socket skulle passe i 1150 socket. Både viften min bror kjøpte og den jeg kjøpte er 1155 så da burde det vel ikke være noe forskjell? Min bror kjøpte pcen en stund før meg, og han sa alt passet og pcen funket helt perfekt. Lurer da på hva som gjør at jeg får dette problemet? Har prøvd å ringe min bror for å spørre men han tar ikke telefonen, og er ikke sikkert han vet noe han heller. Som sagt har jeg ikke så alt for mye peiling, så hvis jeg har skrevet noe feil eller noe dere ikke skjønner så bekalger :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt skal passe meget fint, men Intel er meget køddent å skru kjøler på. Det skal mye press på cpu, mens ikke for mye, da får du ikke bootet. Og på kjøleren du har så har du 2 vifter, den ene er 4pin og den andre er 3 pin. 4pin skal i CPU_FAN mens 3pin kan kobles til i OPT_FAN eller andre vifte konktaker på HK.

 

Har du testa vifene alene på HK for å se om de funker som de skal? Hva skjer vis du bruker stock kjøler? Samme problem?

Lenke til kommentar

De Noctuna viftene er vel kjent for og gå på lav rpm idle.

På mitt Asus hovekort er det som standard satt at bios skal gi besked når cpu vifte er under 600rpm.

Hastigheten for denne advarselen kan stilles i bios. du burde sette den på ca 200 rpm så slipper du denne advarselen hver gang du starter pcen.

Lenke til kommentar

Ja det ville jeg gjort. Temperaturen kan være litt avhengig av hvor god kjøling du har i kabinettet.

Men så lenge du holder deg under 80c så skal i vertfall ikke cpuen ta skade.

Og hastigheten på viftene burde gå opp når temperatur stiger.

Trur den kjøleren Burde holde deg under 65c.

 

Du kan jo også prøve og overvåkte temperatur + hastighet på viftene så skal du se at når temperaturen stiger så skal hastigheten på viftene øke.

 

Går du inn i advanced i bios og monitoring eller noe i den dur skal du kunne stille på den "Warning" hastigheten til noe som passer bedre til din vifte.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...