Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikk ikke skoleplass, utrolig depressiv nå er hjemme og råtner.


NiJoh

Anbefalte innlegg

Hei! Er en gutt på 19 år. Fikk store deler av forrige skoleår ødelagt som følge av hasjbruk. Har nå kuttet ut hasjen, og det har gitt meg en ny start.

Problemet er at skolen ikke vil gi meg plass fordi jeg har brukt opp skoleretten. Syns det er utrolig kjipt. Ikke får jeg jobb heller, med det fraværet jeg har.

 

Vil bare at skolen skal gi meg 1 siste sjanse. Jeg VET at hasjen ene og alene bidro sterkt til mitt høye fravær, hadde samme sovemønster i 2 klasse, men klarte da å stå opp etter 5 timers søvn. Det klarte jeg ikke etter at jeg begynte med hasj.

Endret av NiJoh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skyld på hasjen. Det er din egen feil at du ikke klarte å kontrollere bruken. 5 timer søvn er uansett alt for lite for å kunne fungere optimalt på skolen, med eller uten hasjbruk.

Slutt å kommenter på noe du ikke vet noe om. Jeg røyka det maks 3 ganger i måneden, men det var nok til å ha stoffet THC i kroppen.

Lenke til kommentar

Har fullført skolen, almenn 3 år men har alt for mye fravær og dårlige karakterer. Vil bare gå 3 om igjen for å rette på inntrykket, fordi jeg VET at jeg kan mye bedre. Fikk 3.1 i snitt ca... 26 dager 42 timer i fravær.

Endret av NiJoh
Lenke til kommentar

Slutt å kommenter på noe du ikke vet noe om. Jeg røyka det maks 3 ganger i måneden, men det var nok til å ha stoffet THC i kroppen.

Du forteller oss at fraværet ditt i fjor er påvirket av narkotikabruk, og nå ber du oss holde kjeft ?

 

Hva med å legge seg litt ydmyk ned og høre på hva vi sier ? Det er tross alt du som ber om hjelp her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fullført skolen, almenn 3 år men har alt for mye fravær og dårlige karakterer. Vil bare gå 3 om igjen for å rette på inntrykket, fordi jeg VET at jeg kan mye bedre. Fikk 3.1 i snitt ca... 26 dager 42 timer i fravær.

 

Så lenge du har fullført, med karakter i alt, så er du ferdig og har brukt ungdomsretten din såvidt meg bekjent. Da er det, som folk nevner over her, privatskole (Bjørknes, Sonans etc.) og å forbedre karakterene som privatist som er løsningen - uansett hva som er årsaken til at du vil forbedre karakterene.

 

Fraværet får du ikke gjort noe med nå i ettertid.

Lenke til kommentar

Har fullført skolen, almenn 3 år men har alt for mye fravær og dårlige karakterer. Vil bare gå 3 om igjen for å rette på inntrykket, fordi jeg VET at jeg kan mye bedre. Fikk 3.1 i snitt ca... 26 dager 42 timer i fravær.

 

Ville ikke begynt på høyere utdanning med én gang. Da må du jo ta opp studielån, og det er dumt om du ikke er sikker på at du har "disiplinen".

Lenke til kommentar

 

Ville ikke begynt på høyere utdanning med én gang. Da må du jo ta opp studielån, og det er dumt om du ikke er sikker på at du har "disiplinen".

Der ligger problemet. Har ikke lyst å studere. Har lyst å jobbe, men får ikke jobb, har vært på 3 jobbintervju og når de ser fraværet mister de interessen med en gang.

Lenke til kommentar

Der ligger problemet. Har ikke lyst å studere. Har lyst å jobbe, men får ikke jobb, har vært på 3 jobbintervju og når de ser fraværet mister de interessen med en gang.

 

Registrer deg som arbeidssøker på NAV. Det er nok eneste utveien da, om du er sikker på at du ikke får deg jobb ellers, mener jeg. De vil hjelpe deg til å finne jobb, kjøre på med noen kurs etc.

 

Sikkert ikke så veldig spennende de kursa, men du får i alle fall noe å "gå til", og med tanke på jobb så er det jo greit å få hjelp til det, når du er sikker på at du ikke klarer å skaffe deg på egenhånd, mener jeg.

 

Du trenger sikkert litt penger, og... vet ikke om du får noe om du bor hjemme hos foreldrene, men uansett ville jeg registrert meg.

Lenke til kommentar

Der ligger problemet. Har ikke lyst å studere. Har lyst å jobbe, men får ikke jobb, har vært på 3 jobbintervju og når de ser fraværet mister de interessen med en gang.

 

Tre jobbintervju? Vel, da er det jo bare å gi opp med en gang ...

 

Jeg har tresifret antall fraværsdager fra vgs, og ca like mange fraværstimer. Jeg har fått flere jobber med dette vitnemålet.

 

Søk jobber, kom deg på flere intervju. Er du heldig ser de ikke på vitnemålet, er du ikke heldig får du overbevise de på andre måter.

Lenke til kommentar

.. Fikk store deler av forrige skoleår ødelagt som følge av hasjbruk.

Fixed: "Jeg ødela store deler av forrige skoleår med hasjbruk."

Ikke får jeg jobb heller, med det fraværet jeg har.

Jo, det gjør du. Du får naturligvis ikke en "topp jobb", men du kan fint komme deg i kassen på rema og jobbe deg opp derifra.

 

Jeg VET at hasjen ene og alene bidro sterkt til mitt høye fravær

Flott, da gjør du ikke samme feilen igjen. Lykke til.

 

 

Har vært på 3 jobbintervju og når de ser fraværet mister de interessen med en gang.

Jeg sendte ut over 60 søknader, og fikk totalt 15 jobbintervju før jeg fikk min første jobb, med bachelor og master utdanning i toppsjiktet. (Og jeg har hørt om personer som brukte mye mye lenger tid)

 

Det er ikke karakterene dine eller fraværet som gjør at de mister interessen, det er holdningen din.

Endret av Jofred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde/har lignende problem, bare bytt ut hasjen med søvnproblem. Hadde sykt med fravær 2 året, og linjen jeg skulle på ble lagt ned. Så jeg tok et annet 2 år. Så fikk eg enda mer fravær, dreit i skule. Gama Halo Reach i 6 måner, tok førstegangstjenesten i militæret i 1 år. Fikk jobb på den lokale fiskeindustrien i 5 måner. Tok opp igjen det første 2 året (2012-2014) for å få bedre karakterer og mindre fråvær. Søkte på mange jobber på nav og diverse,. La til militæret og fiskeindustrien på cvn, gikk på jobb intervju 4 dager etter og fikk jobb som servitør. Skulle jobbe max 2 dage i uka, endte opp med nesten kvar dag i tillegg til skule som bartender og servitør.

 

Fikk bedre karakterer men fortsatt mye fravær, men da jeg søkte på 3 året, fikk jeg ikke plass selv om karakterene var bedre enn nesten hele klassen. Så siden jeg nå kun jobbet 3 dager i uka som bartender (lei servitør). Så måtte jeg ha noe i tillegg, så jeg hørte med en kompis jeg bor på hybel med, om dei trengte plass der han jobber som telefonselger. Fekk den jobben på intervjuet.

 

Så nå jobber jeg ca 250 timer i månen, og satser på å bli rik...

Poenget mitt er, løft på ræva, søk på 100 jobba, spør familie og venner om hjelp.Når det gjelde skole, så er jeg så jævlig lei det systemet att jeg ikke gidde kommentere. Selv om jeg sikkert hadde trengt mer pgr. skriveleif og diverse, har nynorsk/dialekt som morsmål, men skriver med bokmål på nett.

 

Anyways, LYKKE TIL!

Endret av Oyningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...