Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er man pliktig å møte i retten som tiltalt?


Strekene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du har plikt til å møte. Straffeprosessloven § 85. Det er en del unntak, som sammen med følgene av at du ikke møter når du har plikt til det er beskrevet i paragrafene etter.

 

Ok. Får man bot da om man ikke møter? Hva om man har så sterk sosial angst at man ikke tørr å komme?

Lenke til kommentar

 

Ok. Får man bot da om man ikke møter? Hva om man har så sterk sosial angst at man ikke tørr å komme?

Du blir hentet med tvang om du ikke møter, men har plikt til det. Jeg tror ikke sosial angst er noen unnskyldning for ikke å møte (folk står jo tiltalt i retten med betydelig verre psykiske problemer enn det), men jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

 

Ok. Får man bot da om man ikke møter? Hva om man har så sterk sosial angst at man ikke tørr å komme?

 

Er den sosiale angsten sterk nok så kan trolig det gi grunnlag for gyldig uteblivelse. Det er flere rettsaker som har blitt utsatt pga ulike sykdomsforhold, blant annet psykiske problemer. I de tilfeller har den tiltalte fått sykemelding. Retten kan dog underkjenne denne eller be om vurdering av en annen lege/spesialist.

 

Kontakt din advokat og/eller retten som det første du gjør i morgen. Du bør også kontakte din fastlege for å få vurdert om din sosiale angst er av en slik grad at du kan oppfattes som for syk til å gjennomgå en rettssak (møte i retten). Det er også mulig å akuttbehandle sosial angst med medisin til en viss grad, f.eks betablokkere eller benzodiazepiner.

 

Sosial angst er ellers en svært vanlig lidelse, faktisk vil 10 - 15 % av oss ha det en eller annen gang i livet.

 

@Herr Brun:

Det vil nok avhenge av graden av sosial angst. Sosial angst er definert som en psykiatrisk lidelse, og dersom symptomene er sterke nok vil man nok oppfattes som for syk og gis en sykmelding. Dog skal det mye til regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...