Gå til innhold

PSU: bruke 15V isteden for 5V


kalak

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har skaffet meg en gammel firewall fra jobben, men jeg mangler strømforsyningen. Ifølge manualen skal jeg ha "one 5 volt DC power supply". Det eneste jeg har er dog en sak til en gammel lap-top som gir "15 V DC output". Spørsmålet: Kan jeg bruke 15 V strøm kabelen på FW'en som egentlig bare skal ha 5 V ? Eller vil den bli ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo ta 5v ut av en av datamaskinene som er i nærheten. Regner med at du har datamaskiner hvis du trenger firewall.

 

Det kan du gjøre..

 

På manualen på ditt hk står det hvilke ledninger og hvilke spenninger det er som kommer inn på ledningen til hk.. Bare koble ut fra den som har + 5V inn på hk. Bruk en hvilken som helst -.

Lenke til kommentar
Ok, jeg har skaffet meg en gammel firewall fra jobben, men jeg mangler strømforsyningen.  Ifølge manualen skal jeg ha "one 5 volt DC power supply".  Det eneste jeg har er dog en sak til en gammel lap-top som gir "15 V DC output".  Spørsmålet:  Kan jeg bruke 15 V strøm kabelen på FW'en som egentlig bare skal ha 5 V ?  Eller vil den bli ødelagt?

 

Hmm, nå er ikke jeg noen mester i anvendt elektro, men om du har en kabel koblet til en 15 v stømkilde, og smeller en motstand på den, så skal det vel være mulig (ihvertfall teoretisk), å paralellkoble på en krets som bare går på 5V, for å regne ut motstandene som trengs i denne ekstra kretsen kan man bruke kirchoffs spenningslov, men jeg er litt på tynt vann her, kan ikke så mye om slikt, er det ingen her som går elektro som kan verifisere om dette går? I så fall kan jeg regne ut hva slags motstander som trengs, men orker ikke det før jeg får bekreftet at det funker i praksis. (og at jeg ikke har dreti meg ut på ett eller annet her, er som sagt rimlig svak på det feltet).

 

AtW

Lenke til kommentar

[quote name="' date=' men om du har en kabel koblet til en 15 v stømkilde, og smeller en motstand på den, så skal det vel være mulig (ihvertfall teoretisk), å paralellkoble på en krets som bare går på 5V, for å regne ut ...................bekreftet at det funker i praksis. (og at jeg ikke har dreti meg ut på ett eller annet her, er som sagt rimlig svak på det feltet).

 

AtW[/quote]

 

Du har nok dreti deg ut her, hehe..

Dettte må IKKE prøves, det vil ikke funke i praksis pga varierende belastning / forskjellig strømtrekk under oppstart versus drift osv!

 

Som en annen foreslo, ta ut 5 volt fra en PC i nærheten. Den har sikkert en ledig powerledning for ekstra harddisker. I den ene siden er det en strek i plasten, her skal det stå en gul ledning. Hvis dette stemmer (strek ved gul ledning), er fargekodingen riktig på kablene, og dette er 12 volt. På motsatt side er den vi skal ha fatt i, den er 5 volt og har høyst sannsynlig rød ledning.

0 volt (også kalt minus) hentes fra den svarte naboledningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...