Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket sikkerhetsutstyr bruker du?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har som kjent bestemt meg for en Yamaha XVS 1300 Cruiser og jeg har allerede bestillt meg denne hjelmen: http://www.24mx.no/mc/p/mc-hjelm-schuberth-c3-pro-mattsvart/33641/mc-hjelmer/k288/mc-hjelm-schuberth/s966/

 

Jeg kommer i utgangspunktet ikke til å bevege meg utendørs i regnvær på sykkel, men kan jo være greit med noe som er vannavstøtende. Skinndress er ikke helt meg, så tenker kanskje på noe av stoff?

 

Nå har jeg ikke tenkt til å blakke meg på dette, men man skal jo heller ikke spare penger når det kommer til sikkerhet.

 

Jeg er nok litt mer jakke/bukse typen (ikke heldress) og ønsker mørke farger, gjerne svart på alt.

 

Husk at jeg ikke kjører R-sykkel og har ikke planer om å bevege meg ut på noen bane. Kun cruising på landevei i stort sett nedbørsfritt vær.

 

Så hva annbefales av utstyr som ikke koster skjorta?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe konkret forslag på klær, men kan forklare hva jeg har, og hvorfor jeg er fornøyd med det.

 

Jeg har en bukse og jakke i "gore tex". Det er vannavisende til en viss grad, men er mykt og gir høy bevegelighet. Foretrekker lette kjøreklær + regnovertrekksdress fremfor en stor, tung og stiv dress som passer til "alt" vær.

 

Har disse hanskene. Veldig gode både til lange og korte turer. Dog ikke veldig vanntette uten ekstra impregnering. Når du velger hansker så finn noe som gjør at hånden er "kurvet" i hvileposisjon. Du blir ekstremt sliten av å stritte mot hanskene for å styre gassen!

 

Ellers så trenger du et sett gode støvler. Selv bruker jeg marsjstøvler(kjør(te) R-sykkel). De er i mine øyne perfekte allround-støvler, men er litt tunge å gire med. Skal du mest på langtur er de helt perfekte. Det viktigste er dog stiv såle/ankelbeskyttelse og at skoene passer deg. Husk at hvis du tyner så får beinet ditt hele sykkelen på seg. Skal ikke mye til før det blir ubrukelig etterpå...

 

Er forøvrig ganske skeptisk på å bestille hjelm på nettet. Ville heller prøvd hjelmer i butikk og gitt de ekstra 200 kronene der. Da får du noe du synes er behagelig og som passer deg.

Lenke til kommentar

Da kan jeg anbefale akkurat det samme som jeg kjøpte meg i sommer: Klim Latitude jakke og bukse. Sjekk her. For knappe 8.000,- får du noe med det ypperste av bekledning for norske forhold. Tro meg, jeg har kjørt MC siden 80-tallet, for det meste her på det våte vestland. Siste årene har jeg kjørt året rundt, så sant det ikke er flere 10-talls cm med snøslaps. Jeg har hatt flere stoff og skinndresser, og generelt har jeg likt Halvarsson, bra klær til bra pris. I Sverige får du forresten Halvarsson til enda bedre priser. MEN, ingen av de Halvarsson (eller Jofama) dressene jeg har hatt har vært helt tette. De har tålt en regnskur, men ikke kontinuerlig regn. Der har kun Rukka holdt mål. Problemet med Rukka er nesten latterlig høye priser, siden de er en av veldig få som klarer å lage dønn tette dresser som kan brukes sommer og vinter.
Hemmeligheten til Rukka er GoreTex, sveist inn i det ytterste stofflaget. Det gjør at fukt ikke kommer lenger inn enn til det ytterste laget, så dressen blir ikke like nedkjølt og tung som andre dresser som har fuktsperre lenger inne i lagene.

Klim er ikke store her i Norge, men store i utlandet. De har laget dresser til f.eks snøscooterkjøring i mange år. De kan lage dresser.
Klim Latitude har samme løsning som Rukka, dvs ekte GoreTex sveist inn i ytterste laget. Selve dressen er u-foret, så du må selv sørge for varme lag inne i dressen (ull, etc). Med en så skikkelig dress slipper du å tenke på regndress.
Har fått prøvd min dress i rikelig varme (norske temperaturer, men dog), og i temp ned til 8-10 grader, sol og kraftig regn. Foreløpig ikke testet på vinter, men jeg merker at denne dressen holder ute all form for vind og vann, så da holder den nok til vinteren og.

Mindre klam enn i noen skinndress jeg har hatt, og ikke minst dønn vanntett. Lav vekt. Litt stiv, men den mykner med bruk. Innebygget ryggskinne, men du bør absolutt ikke stole på den, kjøp deg en skikkelig en. Jeg kjøpte nå en Scott ryggskinne, som er meget behagelig og som kommer bra ut i tester. Dessverre ikke helt rimelig. Forøvrig kun bak ryggskinnen jeg blir klam på varme dager...
Av støvler kan jeg anbefale TCX, eller Oxtar som de het tidligere. Disse lager støvlene til BMW. De har noen støvler som er merket vanntette, og som har ekte GoreTex. Jeg har et par Oxtar Infinity, noen relativt grove/kraftige støvler. Fullstendig vanntette, og blir ikke klam før det er virkelig varmt ute. Vil tro et sett TCX i litt mer moderate dimensjoner vil være ypperlig til deg og ditt bruk. Vær obs at de lager støvler for både brede, høye og smale føtter, så test før du handler! TCX får du i nokså edruelige prisklasser. Alternativt er Daytona, som også har meget gode støvler. Disse er ganske dyre, men louis.de selger disse til greie priser.

Hvorfor jeg er så opphengt i at det skal være vanntett? Fordi mange merker reklamerer med at de er vanntette uten å være det. Fordi at det regner i Norge.... Fordi det er jæ... kjipt å bli våt og kald når du er på tur. Det er rett og slett farlig å kjøre MC når du fryser (eller svetter som en gris, for den saks skyld). Du vet, det er intet ventilasjonssystem / aircondition på en sykkel, her får du vind og vær rett i fleisen :-)
Godt utstyr koster peng, men det varer, lenge. Billig utstyr vil som regel ikke passe skikkelig, ikke være tett, og glidelåser/knapper ryker frustrerende ofte.

Lenke til kommentar

Takker for svar konuktans

 

Med tanke på bestilling av hjelm på nettet så tilbyr butikken jeg bestillte fra gratis frakt begge veier hvis jeg ønsker å bytte hjelm grunent størrelse etc. så akkurat det bekymrer meg ikke

Vær iallfall obs at hjelmen passer knotten. Akkurat her er det ikke nødvendigvis pris som betyr noe. Hjelmen skal IKKE presse mot pannen over øynene. Det er kanskje det viktigste, for det er vanskelig å utvide hjelmen her. Og så skal det ikke være mulig å snu den sideveis på hodet, den skal sitte nokså trangt.

Lenke til kommentar

Vel bekomme Det som Hof selger er fjorårsmodeller, som de kjøpte inn et parti av. Intet gale med dressene, de er bare ikke årets utgave. Litt småplukk er det på dressen, som litt små borrelåser enkelte steder (lommeklaff, f.eks), klønete kort glidelås for å sy sammen jakke og bukse, og trykknapp i stedet for borrelås på lukkingen nede ved bena. Småplukk altså. Kjørte hin dagen i "årets" regnskur. Som å bli spylt med brannslange, alle kjørte i 30-40 på "motorveien" i Åsane i Bergen. Fikk litt fuktighet inn mellom hjelm og dresskrage, og litt mellom hanske og erme. Ellers var jeg tørr. Ikke klam engang. Så dette er godkjent vare :-) Kunne holdt meg helt tørr om jeg hadde hatt overtrekkshansker og eplevarmer, men poenget er at med så lite lekkasje i en så heftig regnskur holder det i massevis for meg. Selv regndressen fra Jofama klarte ikke å holde meg så tørr!

Lenke til kommentar

Jeg har som kjent bestemt meg for en Yamaha XVS 1300 Cruiser og jeg har allerede bestillt meg denne hjelmen: http://www.24mx.no/mc/p/mc-hjelm-schuberth-c3-pro-mattsvart/33641/mc-hjelmer/k288/mc-hjelm-schuberth/s966/

 

Jeg kommer i utgangspunktet ikke til å bevege meg utendørs i regnvær på sykkel, men kan jo være greit med noe som er vannavstøtende. Skinndress er ikke helt meg, så tenker kanskje på noe av stoff?

 

Nå har jeg ikke tenkt til å blakke meg på dette, men man skal jo heller ikke spare penger når det kommer til sikkerhet.

 

Jeg er nok litt mer jakke/bukse typen (ikke heldress) og ønsker mørke farger, gjerne svart på alt.

 

Husk at jeg ikke kjører R-sykkel og har ikke planer om å bevege meg ut på noen bane. Kun cruising på landevei i stort sett nedbørsfritt vær.

 

Så hva annbefales av utstyr som ikke koster skjorta?

 

 

Hjelmen er veldig bra den og bankers som kjøp. Bruker en tilsvarende, en vanlig C3. Det kan se dyrt ut men blir ikke billigere fra Tyskland om en legger til importmoms.

 

Sjekk ellers www.lois.de for utstyr og prissammenligninger.

 

Skinn er best og OK for korte turer i regn hvis du vedlikeholder skikkelig og blafrer/støyer ikke. Men siden du skal kjøre en tung cruiser så er ikke hastigheter/bevegelighet noen issue så hadde gått for en skikkelig kvalitets Gore-tex combo. Har selv Yoko, tilsvarer Rukka. Desverre koster de en del og regn med 8-12k. Men de holder i +10 år så del det ned på det så er det ikke så fryktelig.

MIn kostet 10,5k 12 år siden og er fin-fin ennå etter +80k km.

 

Sikkerhet generelt blir CE-godkjente polstringer skulder, albu, hofte og kne + minimum en plate i ryggen. Skinne er bedre men skjønner de som dropper dette men ikke dropp plata.

Hansker kan gjerne være en kombinasjon skinn og Gore. Disse er BRA men kjøp et nummer større enn det du mener passer: http://www.louis.de/_305f2e90a7368e139e8a3191fffb428b82/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=201399&lang=en

 

Hansker er stress p.g.a så forskjellige hender og sitteposisjon så regn med 2-4 par alt etter som (varm sommer, normal sommer, regn, kaldt etc. Etter mangen bomkjøp så endte jeg tilslutt opp med 5 par som nå fungerer og dekker alt....

 

En løs hals krage (Polo type med mansjett) vil du ha og støvler fra Daytona er rimelig bankers. Gjerne i skinn og husk kjære å gi de en omgang som foreskrevet med voks og impregnering (skinn støvler trenger og litt bruk for å "stemme" så bruk nye til (etter ekstra oljing og voksing) å gå tur i parken med!

 

Så skulle du være sånn noenlunde i boks..

Endret av Brakballe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...