Gå til innhold

Lade macbook pro med air-lader?


Anbefalte innlegg

Sitter her med en macbook pro 13" som egentlig bruker 60W lader. Har ikke denne her, men har en 45W som tilhører en macbook air.

 

Kan jeg bruke denne for å "holde liv" i macbook pro'en (regner ikke med at den vil lade noe særlig, men holde liv i), eller kan det skade laderen? Regner ikke med at for svak strøm vil skade selve maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være delte meninger om hvorvidt det er lurt:

 

It's not advisable to use a 45 watt MacBook Air charger on a MacBook Pro because the MacBook Pro charger normally feeds it 85 watts. That's a dangerously low trade-off. The laptop will basically be starving to get whatever power it can, and you'd only be giving it a sip of what it needs.

 

Not at all! You won't damage a battery with a lower wattage charger. However, just prepare for a longer charge time and a probably 'over-worked' charger that would heat up more an usual (charging a MBA). It's ok once in a while, i.e. while traveling or in emergency low-batt situations as I recently did in a vacation using my wife's MBA's charger with no signs of severe battery life depletion.

 

Kilde: http://www.quora.com...age-the-battery

 

Mest sannsynlig vil det gå greit, så lenge det er et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg har 15" MBP, og brukte laderen til en 13"MBP uten å tenke noe stort over det.

 

Etter jeg hadde ladet fult var batteriet nesten helt ødelagt, det ville lades ut på under 1 time i starten. Men ettersom jeg ladet maskinen med min lader så gikk levetiden på batteriet opp igjen til normal batteritid. Etter en uke var batteriet like bra som rett før jeg brukte 13" laderen.

 

Så jeg vil ikke anbefale det, men må du har strøm så må du ha strøm, og da funker det nok. Bare pass på at du ikke bruke laderen mer enn du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg har 15" MBP, og brukte laderen til en 13"MBP uten å tenke noe stort over det.

 

Etter jeg hadde ladet fult var batteriet nesten helt ødelagt, det ville lades ut på under 1 time i starten. Men ettersom jeg ladet maskinen med min lader så gikk levetiden på batteriet opp igjen til normal batteritid. Etter en uke var batteriet like bra som rett før jeg brukte 13" laderen.

 

Så jeg vil ikke anbefale det, men må du har strøm så må du ha strøm, og da funker det nok. Bare pass på at du ikke bruke laderen mer enn du trenger.

 

Ok, da tror jeg at jeg avventer å bruke den til jeg har fått tilbake den korrekte laderen. Takk for svaret!

Lenke til kommentar

Det gir absolutt ingen mening at det skal skade PCn på noe vis. Som det står i andre sitatet til Runar vil ladetiden bli lenger med en svakere lader. I noen tilfeller vil en Pro kanskje tilogmed utlades selv med 45W-laderen i (under tung last).

 

Spenningen er den samme, kontakten er den samme. Går like fint å bruke en Pro lader på en Air.

 

Hilsen en som har brukt Pro og Air ladere om hverandre på Pro og Air i over 3 år uten nevneverdig tap av batterikapasitet (ikke mer enn normalt etter 800 ladesykluser altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...