Gå til innhold

Carbon eller Alu ramme på offroad


Bardn

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av en offroader i tillegg til milslukeren.

Har i dag en 12 år gammel HardRocx, vurderer å oppgradere utstyret på denne, men ser at å kjøpe deler løst fort blir dyrere enn å kjøpe komplett sykkel i butikk.

Så til spørsmålet, carbon eller alu. Er jo klar over at dersom man er ute etter lav vekt så er det carbon, men ute i skogen sykler jeg teknisk på krøtterstier, stubber, røtter og stein. Sykkel og rytter havner ofte i gørra, eller steinene for den sakens skyld. Det er her spørsmålet dukker opp, tåler en carbonramme like mye juling i steinrøysa som en aluramme???

Fulldempet kontra hardtail er et annet spørsmål.

Kostnadsramme ligger rundt 15k pluss minus et par tusen.

Nå har jeg White landeveissykkel, så må vel innrømme at jeg har en viss forkjærlighet for dette merket, men er på ingen måte låst mot det merket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IC9X2xpD1t

Nei, Carbonramma er mye "skjørere" enn aluramma, ville personlig gått for Aluminium. Utover det kan jeg ikke anbefale noen sykkel.

Endret av Slettet-IC9X2xpD1t
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei, Carbonramma er mye "skjørere" enn aluramma, ville personlig gått for Aluminium. Utover det kan jeg ikke anbefale noen sykkel.

har du noen linker som backer opp om din påstand at karbon er skjørere enn aluminium?

Lenke til kommentar

Nei, Carbonramma er mye "skjørere" enn aluramma, ville personlig gått for Aluminium. Utover det kan jeg ikke anbefale noen sykkel.

 

Orly?

 

http://youtu.be/-jpTg9nP6u0

http://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJs

 

 

Man kan naturligvis ikke si hvilken ramme som er sterkest bare basert på matrialet. Karbonfiber er et komplekst matriale og styrken henger sammen med hvordan man bygger det opp. Men for praktisk talt alle formål kan en karbonfiberramme være sterkere enn en aluramme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...