Gå til innhold

Beste CPU kjøler?


xtyfoonx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller først, og bare til orientering, s1150, s1155 og s1156 benytter de samme monteringshullene, så listes en kjøler bare som kompatibel med en av dem, så vil den likevel passe med de 2 andre.

 

Og så: hvilke RAM-brikker har du? Er dem lav-profil eller har dem kjøleribber? Kort fortalt, så vil alle RAM-brikker over 44mm ikke passe med større kjølere som f.eks. Noctua 12P og D14.

 

212 Evo som kalleklovn12 viser til er såpass smal, at den burde passe uansett hvilke RAM-brikker du har.

 

 

Og btw.

3 bruker(e) leser dette emnet

2 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere

PaladinNO,

Google,

Facebook,

konungr

 

...så betryggende å vite at det skrevne blir dokumentert og lagret. :mellow:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Aller først, og bare til orientering, s1150, s1155 og s1156 benytter de samme monteringshullene, så listes en kjøler bare som kompatibel med en av dem, så vil den likevel passe med de 2 andre.

 

Og så: hvilke RAM-brikker har du? Er dem lav-profil eller har dem kjøleribber? Kort fortalt, så vil alle RAM-brikker over 44mm ikke passe med større kjølere som f.eks. Noctua 12P og D14.

 

212 Evo som kalleklovn12 viser til er såpass smal, at den burde passe uansett hvilke RAM-brikker du har.

 

 

Og btw.

3 bruker(e) leser dette emnet

2 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere

PaladinNO,

Google,

Facebook,

konungr

 

...så betryggende å vite at det skrevne blir dokumentert og lagret. :mellow:

har disse http://www.dustinhome.no/product/5010485739/corsair-8gb-ddr3-xms3-intel-i5-i7-pc12800-1600mhz-2x4gb/
Lenke til kommentar

så en Noctua D 14 er detn beste tiil under 500? har du noen vanlgie vifter å anbefale? so jeg kan ha i mitt R4 kabinett? tnekte kanskje ha en i taket .

 

Noctua viftene er noen av de beste, so they say! D14 er nok noe av det beste du kan få som luftkjøler til 500 ja. Den er faktisk veldig god.

 

Av andre vifter er jo Corsair sine AF vifter meget gode. Bruker disse selv. De er i både 120 og 140mm.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tok hovedsaklig D14 som et eksempel da den er et monster i fysisk omfang...jeg ville heller anbefale U12P, som er litt mer moderat når det kommer til dimensjoner og vekt (jeg regner med du skal flytte på maskinen fra tid til annen), og en D14 finner jeg farlig tung å skulle ha hengende på hovedkortet (støttende bakplate eller ei).

http://www.dustinhom...-1156-1366-am3/

 

Skal du gjøre heavy overklokking, så ja, da er D14 bedre - noe av det beste innen luftkjølere - men hvis ikke, så er en U12P like fin. :)

 

Hva vifter angår: Scythe Gentle Typhoon, Corsair AF, viftene som følger med U12P/D14 (selv om utseende på dem er :sick: ), eller min personlige favoritt: Noiseblocker BlackSilent Pro.

http://techbay.no/pr...?category_id=93

 

Som et wildcard: Bitfenix Spectre Pro

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Er Noiseblocker gode? Vet du hvordan de er i forhold til Corsair AF?

 

Kortet ned:

1. Ja

2. Nei

 

Vel, jeg hoppet rett fra Delta-vifter til Noiseblocker - så finnes det en lydhimmel, så kom jeg dit første gangen jeg prøvekjørte de Noiseblocker-viftene... :)

Fikk viftene i gamleboksen løpe fritt, så var den mest stillegående Delta-viften på 54dB, og den mest bråkete...aner ikke: var en 336mm Spal-vifte beregnet på bilmotorer (spekulert til å være rundt 70dB).

 

Hva slags rykte Noiseblocker har, det vet jeg ikke, men jeg vil anta dem er blant de beste når de tilbyr 6 års garanti på viftene sine (ihvertfall på toppmodellene).

Dem er nok dyre til å "bare" være vifter, men med i pakken får du 2stk. 3-pin skjøteledninger (20cm og 50cm - disse kan også kombineres, ledningene er sleevet), monteringsskruer, vibrasjonsdempende gummiramme og ett klistremerke. Viftene kommer i 40, 60, 80, 92, 120 og 140mm-størrelser, og i flere dB-utgaver, samt med PWM-funksjonalitet.

Jeg har ikke sett disse viftene i andre farger enn glans-svart, og har heller ikke sett dem med LEDs (for de som synes det estetiske er viktig). Og dem har meget gode mottrykksegenskaper (alt over 1mm-H2O er bra - alt over 1.2 er mye bedre, og det har ihvertfall modellene jeg kjøpte).

 

http://www.frozencpu.com/search.html?mv_profile=keyword_search&mv_session_id=hHyN6ZpP&searchspec=BlackSilentPro&go.x=0&go.y=0

 

Nå har ikke jeg studert Noiseblocker-viftene så veldig nøye, men jeg ville ha noen andre vifter enn de som kom medfølgende V1020-kabinettet mitt (jeg hev dem ut uten å engang prøve dem først :green: ), og kravet var at dem skulle være "stille", flytte "ok" med luft (dette er alltid relativt) og "se fine" ut (også en individuell sak - og selv om jeg ikke liker svart til vanlig, så passer det fortsatt som en kontrastfarge, ihvertfall med mitt oppsett). :)

 

Jeg kjøpte 3x Blacksilent Pro PL2 120mm og 3x PK3 140mm...PK3-viftene skulle jeg nok hoppet over, og gått for PK2 istedet, da jeg finner 27dB noe vel høyt (rheostatstyring ftw!). Både PL2 og PK2 ligger oppgitt til ~20dB, og PL2-viftene som jeg har høres omtrent ikke - det er ihvertfall ikke noe problem for meg å sove med de viftene 1 meter unna hodet. Frekvensen/støyen fra viftene er en behagelig suse/blåse-lyd (ingen høyfrekvent hvining, slik som *kremt* nevnte Delta-vifter hadde).

 

 

Nå aner jeg ikke hva du egentlig lurte på med spørsmålet "Er Noiseblocker gode?", men jeg håper jeg har besvart det meste her nå. :wee:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Scythe GT viftene er litt bedre enn Noiseblocker (e-loop) på høye hastigheter. Fra 1500rpm og ned er der ikke noen forskjell. Støymessig gode begge to. Dette er erfaringer fra radiatorer, så det er mulig det ikke er 100% overførbart.

 

U12P er mere enn nok hvis du ikke skal overklokke noe særlig. Grafikkortet vil lage mere støy enn de viftene som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...