Gå til innhold

Kjøp av gaming PC!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg en gaming stasjonær. Men er litt usikker på forskjellige ting.

 

Bør jeg bygge den selv, eller bør jeg få den bygd (av for eksempel Komplett)?

Hvor mye kan jeg spare på å bygge PC selv?

 

Jeg har et budsjett på 10-15K, og den skal hovedsakelig brukes til gaming. Jeg spiller spill som WOW, LOL, Mount and Blade (sikkert ganske ukjent). og diverse andre spill. Men jeg vil at PC'en skal tåle nye spill på høy grafikk.

 

Skjerm og tastatur er ikke inkludert.

 

Men det vanskelige er deler, jeg vil ha en PC som yter veldig bra, men også er passe stille og ikke alt for varm.

 

Jeg er også litt usikker hvor jeg skal begynne når det gjelder deler...

Tror jeg går får en Intel / nvidia. Men sånn sagt, er ganske dum innenfor dette her :p.

 

Som Case tenkte jeg på: http://www.komplett....=622209&CKS=PCW

Er dette et bra case?

 

Viss noen kunne hjelpe meg velge ut deler som passer best, hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv erfaring med at eg sparte 500-1000 kr på å bygge maskinen selv, enn å kjøpe ein fra komplett. Standard "gamer" maskinene til komplett velger ikkje dei "mindre støybare" delene, og dei tar seg ekstra godt betalt for å bytte dei ut mot noen som er. Så om du har planer om å lage ein så godt som støyfri maskin er det lurere å velge deler og bygge maskinen selv.

 

Kabinettet du har sendt er ikkje ille, men har så og si null lyddemping. Vil heller anbefale deg Fractal Design R4, har selv kjøpt det til ein venn for ein måned siden. :)

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Trenger jeg 16GB ram? hva er forskjellen på 8 og 16?

Er i5 bedre en noen av i7 modellene til gaming? Vil jeg merke forskjell?

 

Det Fractal Design R4 caset, må jeg sette inn egne vifter (utenom den bakom)?

 

 

Til gaming trenger du ikke 16 GB RAM, om du redigerer full HD video kan det være greit til rendering, men ellers vil det være bortkastet. RAM står for Random Access Memory, som er en minneslott som benyttes til å skrive til når det gjelder midlertidige filer. RAM går mye raskere å skrive til/lese enn SSD og HDD, og dermed "plasseres" noen filer der. Når du har mer RAM, vil maskinen foretrekke å "plassere" flere filer der, og når det da er snakk om rendering kan det være greit å ha mer tilgjengelig. Om du vil merke forskjell? - Det tviler jeg på.

 

Det stemmer at de dyreste i5 prossessorene er bedre de billigste i7 prossessorene, noe som er grunnen til at jeg har i5 i builden min.

 

i R4 kabinettet trenger du ikke, men har muligheten til å sette inn ekstra vifter for bedre luftgjennomstrømning. Jeg har en egen kjøler installert i builden min for at man ikke skal trenge det, og for å oppnå maksimal kjøling/minimal støy.

 

Om du er villig til å investere noen ekstra hundrelapper i builden kan du kjøpe vannkjøling til maskinen isteden, tviler riktignok på at det blir nødvendig med mindre du skal overclocke veldig. Husk at det å investere i en stasjonær PC er en dårlig pengeinvestering, da produktet taper seg raskt i verdi over en kort tidsperiode, dermed burde du tenke nøye gjennom hvor mye du er villig til å investere.

Lenke til kommentar

Har selv laget enn liste for rundt 10k som jeg prøver jevnlig å holde oppdatert med mest bang for buck. Her er listen https://prisguiden.no/liste/142214, den bruker riktignok AMD og ikke Nvidia, men du vil først merke forskjelle på GPUen når du går CFX/SLI da Nvidia sin løsning er bedre.

 

Hovedkortet er ikke kompatibilitet med 4670K, du må ha et LGA 1150-hovedkort. OCZ ZS er en dårlig strømforsyning, Antec HCG-620M eventuelt TX 650W er et mye bedre valg. 840 EVO 250GB er både billigere og bedre. Ville heller gått for dette skjermkortet. Det mangler også operativsystem på listen. Ellers ser det bra ut. :)

 

Hva er forskjellen på disse to?

 

https://prisguiden.no/liste/142075 og https://prisguiden.no/liste/142214

 

Forhold til at den ene er 4k dyrere.

 

Med mitt oppsett får du en kvalitetsstrømforsyning, mye bedre skjermkort og mer minne.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er ikke kompatibilitet med 4670K, du må ha et LGA 1150-hovedkort. OCZ ZS er en dårlig strømforsyning, Antec HCG-620M eventuelt TX 650W er et mye bedre valg. 840 EVO 250GB er både billigere og bedre. Ville heller gått for dette skjermkortet. Det mangler også operativsystem på listen. Ellers ser det bra ut. :)

 

 

Med mitt oppsett får du en kvalitetsstrømforsyning, mye bedre skjermkort og mer minne.

 

Stemmer, redigerte CPUen på listen min for noen uker siden, og da glemte jeg å endre MBet. Det at du sier at OCZ ZS er en dårlig PSU derimot, det er feil. Om man tenker å skaffe CFX om noen år burde man kanskje investere i ett med høyere watt, men den klarer å holde volt og temp. nede. Om man ser på HW sin test av EVO kommer det tydelig frem at SSDen har en veldig ustabil score, til ulike typer arbeid, ville nok ikke sagt at EVO er bedre enn 840 Pro, ikke ifølge tallene iallefall. Nå har jeg riktignok bare testet 840 Pro irl.

 

Oppsettet ditt er forresten veldig godt også! :)

Lenke til kommentar

 

 

Stemmer, redigerte CPUen på listen min for noen uker siden, og da glemte jeg å endre MBet. Det at du sier at OCZ ZS er en dårlig PSU derimot, det er feil. Om man tenker å skaffe CFX om noen år burde man kanskje investere i ett med høyere watt, men den klarer å holde volt og temp. nede. Om man ser på HW sin test av EVO kommer det tydelig frem at SSDen har en veldig ustabil score, til ulike typer arbeid, ville nok ikke sagt at EVO er bedre enn 840 Pro, ikke ifølge tallene iallefall. Nå har jeg riktignok bare testet 840 Pro irl.

 

Oppsettet ditt er forresten veldig godt også! :)

 

OCZ ZS-serien er Sirtec OEM, og er overhodet ikke bra strømforsyninger. ModXstream lages også av Sirtec, og er som CX-serien til Corsair rett og slett søppel. Har selv en OCZ-strømforsyning, og det er masse tull med den. Elendig vifte, masse coil whine og kvaliteten generelt er ikke god. Skal du ha en bra strømforsyning til en billig pris går du for XFX 550W. Den er produsert av Seasonic, som holder veldig høy kvalitet.

 

Veldig mange undervurderer hvor viktig det er med en kvalitetsstrømforsyning. Dette vil gi en mer stabil maskin, sunnere strøm for komponentene og mindre viftestøy.

 

Synes forsatt den er litt dyr, hva kan jeg nedgradere for å få den litt billigere?

 

Nedgrader til vanlig Windows 8 og bytt ut strømforsyningen med TX 650W. Ikke like bra som HX 650W, men helt ok. :)

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...