Gå til innhold

Ønsker anbefaling av kabinett med hovedsakelig vifteplass for 140mm


Anbefalte innlegg

Jeg har for tida et Antec P280 kabinett og kan egentlig bare benytte 120mm vifter, med unntak for cpu kjøleren.

 

Så jeg ønsker en anbefaling av kabinett hvor man har plass til 140mm vifter spesielt i front, bak, topp og så kanskje også på siden.

 

Det er ellers ønskelig å ha et kabinett som kanskje er mer egent til å redusere støy, men dette er ikke så viktig i første omgang.

 

Har brukt en del penger på en masse Noctua vifter, men fant etterhvert ut at mitt behov for lavere støy passet med valg av færrre vifter, enn valg av vifteprodusent. Så i dag har jeg kun 4 vifter gående (120mm+140mm på cpu, samt 2x120mm vifter i front, men ønsker å bytte ut 120mm vifter med 140mm og så kanskje koble på en ekstra vifte eller noe.

 

Har lyst til å ordne med ekstra skjermkort (crossfire) seinere og da hadde det passet med å oppgradere til 140mm vifter i samme slengen.

 

Skal se om jeg finner noe dugelig selv, men håper at noen likevel har en anbefaling å komme med her.

 

Edit: Fant denne som virker ok: CORSAIR CARBIDE AIR 540 ATX

Edit: Ikke støydempet, kun 2 stk 3,5" HDD plasser ser det ut som.

Edit: Anidees AI-6B ser artig ut. 6x 140mm vifteplasser, men med 120mm vifteplass bak. Koster ekstra for samme modell med lydisoleringsmateriale.

Edit: Ai, jeg ser nå at jeg har "Extended ATX Form Factor" og ikke bare ATX som jeg først trodde, så da utgår Anidees AI-6B, som ikke støtter EATX.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fractal Design Define R4 ser interessant ut. Fæl grill innafor døra, men jeg likte spesielt at det ser ut som om at man kan ta av boks for harddiskplasser og likevel ha 3stk 3.5" brønner igjen for HDD'er.

 

Edit: Ah, dette var et ATX kabinett, da ble det for smått igjen for mitt E-ATX kort.

Edit: Det er noe som heter 'Fractal Design Define XL R2', skal se på dén.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg går for 'Fractal Design Define XL R2'.

 

+ rimelig stor plass for montering ser det ut som, inkl. vannkjøling påstås det

+ plass for 140mm vifter overalt, inkl vifte på sida like ved grafikkort

+ to stk HDD bur, m 4 plasser i hver, som kan snus slik at luft passerer på langs og ikke på tvers

+ ekstra viftekontakter i kabinettet hvis jeg husker riktig

- begrenset luftinnsug for forsida?

- talentløs design for døra på innsida foran

- viftefilter i front er koblet til viftene ser det ut som

Lenke til kommentar

Den ser ut som den er ganske lik Define R4. Har ingen problemer med luftinnsug foran. Det er riller som går ned langs hele kabinettet som lufta blir sugd inn gjennom. Viftefilter er ikke festet i viftene, men i kabinettet som du ganske enkelt bare tar ut å rengjør.

 

Hardware har tatt en liten test av kabinettet her

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Det er teknisk riktig at viftefiler er koblet til kabinettet, men det ser da ut som om at viftene følger med filteret hvis man demonterer støvfilteret, noe som virker litt upraktisk hvis man må ta løs de to viftene fra støvfilteret hver gang.

 

Edit: Leser et sted at det skal være mulig å feste f.eks 120mm viftene i front til kabinettet slik at man kan ta løs støvfilteret uten at viftene kommer med. Lurer på om dette kanskje vil være mulig med 140mm viftene, men tar forbehold om at dette ikke er mulig.

 

Uansett, jeg har nå sendt min bestilling og håper å få den i posten innen en uke. :)

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Støvfilteret er dårlig design'a, det ser jeg nå.

 

Altså, hvis man setter på 140mm vifter på selve kabinettet, så kan man ikke sette støvfilteret på igjen.

Er antagelig slik at støvfilteret kommer på igjen hvis man kun benytter 120mm vifter, men ikke med 140mm.

Dette skyldes at støvfilteret må HEKTES på i bunnen, og med 140mm vifter så er det ganske enkelt ikke plass igjen for støvfilteret å hekte seg på. Mulig at man kan bare skjære bort tappene i bunn, men dette er ikke noe jeg gidder å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg festet 2 stk Noctua NF-P14 FLX vifter til selve støvfilteret, men hadde håpet på at jeg kunne slippe akkurat den løsningen.

 

Edit: Sånn ellers, så har jeg fjernet de to HDD burene og flyttet et av dem opp der en DVD spiller ellers ville stått. Det skal settes på en tredje 140mm (eller 120mm) vifte der like foran harddiskene. Fester med strips.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg triksa litt. Hvis en plasserer det ene HDD buret oppe der hvor DVD ROM'en kan stå, så kan man faktisk bruke en skrue med two gummiringer og skru buret fast til kabinettet, for det er et par hull i kabinettet der oppe som man kan bruke. Satte på en 120mm vifte der oppe også, festa med strips.

 

Er fornøyd med XL R2 kabinettet, selv om jeg ikke likte støvfilterløsningen. Pent og ryddig på innsida, med to 140mm vifter som blåser bort mot grafikkortet.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...