Gå til innhold

Gjenoppliver eldgamle patenter med 3D-printing


Anbefalte innlegg

Det finnes en rekke rimelige småskala-gjørtlere (yrkestitler skrives med liten forbokstav) som lager f.eks enkeltdørhåntak på gamle hus, enkeltbildeler for veteranbiler, to lysestaker, smykker og lignende småoppdrag. De bruker spesialsand som kan brukes om og om igjen og vet alt om luftekanaler, formdeling, metallflyt, støpekrymp og lignende.

 

Det er bare dumt å finne opp kruttet på nytt når det allerede er oppfunnet. Selv kjenner jeg en flink gjørtler i Mandal, men det finnes slike i flere norske byer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vise har talt, alle sammen. Det er bare å pakke sammen for hele industrien.

 

Her er tre (av mange) gode eksempler som viser at produksjon ved hjelp av 3D-printing er alt annet enn en "ekstremt ineffektivt og idiotisk" måte å produsere på:

 

- Høreapparat som kan skreddersys for din egen ørekanal, scann av ditt øre of ferdig produkt levert samme dag

- Hofteleddstimplantat av titan som skreddersys til din kropp, kan potensielt gjøres raskere og billigere en ved konvensjonelle metoder

- Airbus reduserer vekt av fly ved hjelp av 3D-printing, noe som gir en enorm besparelse i drivstoffutgiter, materialsvinn og redusert utslipp.

 

Det er enorme muligheter som ligger i additiv tilvirkning, og tiden da prosessen kun kunne brukes til prototyper er over. Og er du enda ikke overbevist anbefaler jeg deg å lese litt om de potensielle mulighetene innen nanoteknologi som nå er mulig ved hjelp av teknologien du fordømmer.

Lo så jeg grein på første linje der. Takk :D

Og du har så helt korrekt. 3d-printing er fantastisk og har enorme muligheter. Men fokus i media er helt feil i forhold til hva det faktisk kan brukes til. Derav mitt krasse svar. Jeg driver med custom turbinproduksjon hvor vi 3d-printer voksformer det så lages støpeformer av og støper geometri aldri før har vært mulig å produsere.

Lenke til kommentar

Lo så jeg grein på første linje der. Takk :D

Og du har så helt korrekt. 3d-printing er fantastisk og har enorme muligheter. Men fokus i media er helt feil i forhold til hva det faktisk kan brukes til. Derav mitt krasse svar. Jeg driver med custom turbinproduksjon hvor vi 3d-printer voksformer det så lages støpeformer av og støper geometri aldri før har vært mulig å produsere.

 

Ja, nå skjønner jeg. og det kan jeg forsåvidt være enig i.

 

Jeg synes ikke media har direkte feil fokus, men et veldig snevert fokus. Det kan for mange framstå kun som en ny trend i forbrukervare-industri. Det kan godt hende at dette blir mer populært og utbredt i fremtiden, men det avhenger av den virkelig spennende utviklingen som skjer i industrien.

 

Skal det media fokuserer på bli virkelighet må først teknologien komme litt lengre, og det kan ikke finansieres med skattepenger, hjemme-printere og sneller med plast.

Lenke til kommentar

Det er bare dumt å finne opp kruttet på nytt når det allerede er oppfunnet.

 

Det er ikke snakk om å finne opp kruttet på nytt, det er snakk om å modifisere en Makerbot slik at den kan skrive ut voks og det er vel ikke noe dumt med det eller! Ellers takk for infoen... Gjørtler Gjørtler skole ja takk :)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk savnet det i flere situasjoner. Ofte, både i jobb og privat sammenheng har jeg med meg en liten notisblokk som ikke har noe feste for pen. Jeg bruker som regel billige og små bøker da sider ofte rives ut og gis til noen andre, og generelt brukes sidene for opp. I tillegg blokken i skitne miljø hvor jeg ikke ville ha brukt en finere notisblokk.

 

Men, verken mitt eller ditt bruksmønster er representativt for et eventuelt marked.

 

Jeg ler så magan disser og tårene triller. Du har faktisk et behov for en kombinert penneholder og bokmerke?

Hva med å bruke en penn som bokmerke i notisblokken? Du vet at mange penner har en slags klips du kan bruke til å klipse den fast på ønsket side i notisboken?

 

Og så undres mange på hvorfor søppelbergene vokser og vokser verden over. Folk lar seg narre til å tro at de har et reelt behov for enn en tungvint måte å løse trivielle problemer på. For all del jeg har møtt folk som sverger på at en automatisk visp som rører av seg selv er det smarteste som noengang er laget. Og ungdommer som i fult alvor mener at alle trenger et hjelpemiddel for å ta på seg sokkene om morgenen.

 

For all del - det er dine penger kjøp hva du vil.

Men tenk deg om ennå en gan - hvor reelt er det behovet og det savnet?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg ler så magan disser og tårene triller. Du har faktisk et behov for en kombinert penneholder og bokmerke?

Hva med å bruke en penn som bokmerke i notisblokken? Du vet at mange penner har en slags klips du kan bruke til å klipse den fast på ønsket side i notisboken?

 

Og så undres mange på hvorfor søppelbergene vokser og vokser verden over. Folk lar seg narre til å tro at de har et reelt behov for enn en tungvint måte å løse trivielle problemer på. For all del jeg har møtt folk som sverger på at en automatisk visp som rører av seg selv er det smarteste som noengang er laget. Og ungdommer som i fult alvor mener at alle trenger et hjelpemiddel for å ta på seg sokkene om morgenen.

 

For all del - det er dine penger kjøp hva du vil.

Men tenk deg om ennå en gan - hvor reelt er det behovet og det savnet?

 

Le så mye du vil dersom det gir deg glede å dømme andres meninger på en slik måte.

 

Jeg tenkte godt over merittene til produktet før jeg skrev det første innlegget også, men jeg kan gjerne ta en runde til:

 

Med tilgang til en 3D-printer kan jeg skrive ut dette produktet for en svært lav kostnad. I tillegg kan jeg skreddersy løsningen slik at den passer min blokk helt perfekt. Kanskje jeg har egne behov som ikke er en del av den opprinnelige løsningen? Eksempelvis har jeg fra tid til annen hatt med meg en skisseblokk rundt, klar for hånd hvis jeg skulle finne et egnet motiv (dette var stort sett i forbindelse med et tegne-fag, om du måtte undres). Da brukte jeg ofte to forskjellige penner. Jeg kunne da endret designet slik at bokmerket kunne holde to penner.

 

Alternativt kunne jeg brukt klips-funksjonen til pennen slik du anbefaler. Det har jeg også til tider gjort, men det er en langt dårligere løsning. Med tre av mine favorittpenner er det nesten ikke mulig; Stabilo-penner har ikke en slik klips, og på pennene fra Staedtler fineliner og BIC er klipsen på toppen av pennen, og disse mister fort grepet etter å ha blitt brukt en stund, om ikke toppen faller av pennen. I tillegg har klipsen en begrenset tykkelse den kan gripe over. På den tykke utsiden av skisseblokke hadde klipsen raskt blitt utslitt, og i tillegg hadde pennen raskt kunne falt av. Da må jeg ha den på innsiden. Det er heller ikke så heldig siden det kommer merker på sidene og de stive permene på siden bøyes rundt pennen. Den billige notisblokken jeg ofte bruker har også en slik stiv perm slik at jeg har et stivt underlag å skrive på til enhver tid. Her er ikke merker på sidene noe farlig, men min erfaring er at pennen ikke alltid holder seg på plass.

 

Jeg har tenkt på det og jeg ser fortsatt fordelene med et slikt produkt som alternativ til de eksisterende løsningene.

 

Om du ikke klarer å se fordelene ved et produkt utover ditt eget bruksmønster er det kanskje din fantasi som kommer til kort, og ikke andres behov.

 

Men igjen le så mye du vil.

Lenke til kommentar

 

Le så mye du vil dersom det gir deg glede å dømme andres meninger på en slik måte.

 

Jeg tenkte godt over merittene til produktet før jeg skrev det første innlegget også, men jeg kan gjerne ta en runde til:

 

Med tilgang til en 3D-printer kan jeg skrive ut dette produktet for en svært lav kostnad. I tillegg kan jeg skreddersy løsningen slik at den passer min blokk helt perfekt. Kanskje jeg har egne behov som ikke er en del av den opprinnelige løsningen? Eksempelvis har jeg fra tid til annen hatt med meg en skisseblokk rundt, klar for hånd hvis jeg skulle finne et egnet motiv (dette var stort sett i forbindelse med et tegne-fag, om du måtte undres). Da brukte jeg ofte to forskjellige penner. Jeg kunne da endret designet slik at bokmerket kunne holde to penner.

 

Alternativt kunne jeg brukt klips-funksjonen til pennen slik du anbefaler. Det har jeg også til tider gjort, men det er en langt dårligere løsning. Med tre av mine favorittpenner er det nesten ikke mulig; Stabilo-penner har ikke en slik klips, og på pennene fra Staedtler fineliner og BIC er klipsen på toppen av pennen, og disse mister fort grepet etter å ha blitt brukt en stund, om ikke toppen faller av pennen. I tillegg har klipsen en begrenset tykkelse den kan gripe over. På den tykke utsiden av skisseblokke hadde klipsen raskt blitt utslitt, og i tillegg hadde pennen raskt kunne falt av. Da må jeg ha den på innsiden. Det er heller ikke så heldig siden det kommer merker på sidene og de stive permene på siden bøyes rundt pennen. Den billige notisblokken jeg ofte bruker har også en slik stiv perm slik at jeg har et stivt underlag å skrive på til enhver tid. Her er ikke merker på sidene noe farlig, men min erfaring er at pennen ikke alltid holder seg på plass.

 

Jeg har tenkt på det og jeg ser fortsatt fordelene med et slikt produkt som alternativ til de eksisterende løsningene.

 

Om du ikke klarer å se fordelene ved et produkt utover ditt eget bruksmønster er det kanskje din fantasi som kommer til kort, og ikke andres behov.

 

Men igjen le så mye du vil.

 

 

 

 

Jo mer du forklarer jo mer ler jeg. Helt utrolig. du har fått hang-up på en kombinert penneholder/bokmerke.

 

Tror du at du blir en svært mye mer lykkelig person om du får printet ut den på en 3D printer? Og skal du ta med kostnaden for selve 3D printeren? 50 laken for et bokmerke og penneholder? Tror du at en slik dings vil gi deg store gevinster i form at spart tid? Eller er det synergieffekten du er ute etter? Du har da stålkontroll BÅDE på penn og sidetall? Om du lever til du er 100 år og fortsetter å være en aktiv skribent i alle disse årene skal du ikke se helt bort i fra at du tilsammen kanskje har spart deg en hel time - og den ekstra timen kan jo bli kjekk å ha når du sitter på aldershjemmet og tørker sikkel og stadig sjekker klokka i håp om at middagen servers snart.

 

Du får ha en hel masse lykke til med innkjøpet og skriv gjerne en fyldig rapport om hvordan livet ditt ble forbedret ved innkjøp av denne fantastiske oppfinnelsen. Tenk å aldri trenge å brette ett musøre i en bok eller å aldri måtte klappe seg på kanskje 2 forskjellige lommer når en leter etter en penn. Her snakker vi livskvalitet.

 

Kanskje du kan lage en unboxing video og en snutt om 3D printingen om du velger å gå for den løsningen? Tenk hvor mange andre som da kan kan få sine liv forenklet og det vil sikkert gi dem et nytt perspektiv på hva som er viktig i hverdagen. Lykke til med prosjektet.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Sterke meninger om dette produktet har du iallfall, og jeg har ingen planer om vinne deg over.

 

Jeg har imidlertid lyst til å ta meg noen minutter til å påpeke at det du sier stort sett er sprøyt.

 

 

 

[...]

 

Tror du at du blir en svært mye mer lykkelig person om du får printet ut den på en 3D printer?

 

Jeg har ikke påstått at den ville ha gjort meg svært mye mer lykkelig, det eneste jeg har sagt er at jeg ser mulighetene den tilbyr, og jeg har pekt ut to brukerscenarier.

 

Og skal du ta med kostnaden for selve 3D printeren? 50 laken for et bokmerke og penneholder?

 

Selvsagt ikke, for en idiotisk påstand. Man kan faktisk låne noen andres 3D-printer, og hadde jeg gått til innkjøp av en hadde jeg selvsagt brukt den til mye mer enn å skrive ut én ting. Nek. Og videre koster en 3D-printer langt mindre enn 50000kr. For ca 14000kr er det flere gode 3D-printere tilgjengelig, man kan til og med få dem for så lite som 5000kr. Med tiden hadde maskinen betalt seg selv kun ved å lage reservedeler, eksempelvis til motorsykkel. I skrivende stund tegner jeg opp forskjellige deler som jeg tilsammen sparer rundt 1500kr på å lage selv, i tillegg til at designet blir forbedret og tilpasset mine behov.

 

Tror du at en slik dings vil gi deg store gevinster i form at spart tid? Eller er det synergieffekten du er ute etter?

 

Det jeg ser et produkt som vha 3D-printing er svært rimelig og som fungerer bedre enn de andre alternativene i gitte bruks-situasjon. Den kan gjøre hverdagen litt enklere, og alt i alt er det nok til at jeg kaller det et godt produkt.

 

[...spydig svada...]

 

Endret av Meinang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...