Gå til innhold

Vil jeg kunne tjene på Bitcoin mining?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. Jeg eksperimenterer litt med Bitcoing mining, og spørsmålet mitt er; kan jeg egentlig tjene noe på dette, dersom jeg lar PCen min stå på 24/7? Eller vil jeg bare gå i tap på strømregningen?

 

Her er hastigheten jeg får med min GPU (Gigabyte 7970): 579 Mhps.

 

Bruker foreløpig Bitminter v1.4.0.

 

Her er et skjerm bilde: Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du maskinvaren fra før? I så fall sett cost of hardware=0. Hvis du må kjøpe maskinvare for graving så blir det straks vanskeligere å tjene inn investeringen. Merk at det er bare maskinvare du kjøper i den hensikt å grave som skal inn i kalkulatoren. Kjøper du f.eks et skjermkort til 2000 kr til graving og du ellers ville kjøpt et til 1000 kr til spilling så taster du inn 168 $.

 

Står maskinen på 24/7 fra før? I så fall må du trekke det vanlige effektforbruket fra regnskapet. La oss si normal bruk = 100 watt og graving = 600 watt. Da er det kun 500 watt som skal inn i kalkulatoren.

 

Videre kan du regne at hver watt betyr en watt mindre varmebehov fra panelovner. Med andre ord at man ikke taper varmeenergi på gruvedriften og dermed heller ikke taper en krone. Om sommeren er varmebehovet lite så da vil lønnsomheten bli dårlig. Om vinteren spiller det ingen rolle om de 500 wattene kommer fra PCen eller panelovnen. Med noen forbehold selvsagt. At PCen står et sted du trenger varmen like mye som fra en panelovn og at panelovnen har termostat og står i samme rom. Bruker du andre oppvarmingskilder (ved, olje, varmepumpe) så må regnestykket justeres for de energiprisene.

 

En siste ting: Fastavgift på strøm må du betale uansett gruvedrift eller ikke. Den biten kan du fjerne fra regnskapet. Nettleie + fastavgift er hos meg på 60 øre (ca 0,1 dollar) nå for tida.

 

Har man de rette forutsetningene blir det lønnsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du maskinvaren fra før? I så fall sett cost of hardware=0. Hvis du må kjøpe maskinvare for graving så blir det straks vanskeligere å tjene inn investeringen. Merk at det er bare maskinvare du kjøper i den hensikt å grave som skal inn i kalkulatoren. Kjøper du f.eks et skjermkort til 2000 kr til graving og du ellers ville kjøpt et til 1000 kr til spilling så taster du inn 168 $.

 

Har en Gigabyte 7970, som kan brukes til mining, da den har en hastighet på 579 Mhps.

Lenke til kommentar

Med 0 kr i investeringskostnader og kun bruk om vinteren når du har varmebehov og varmen erstatter panelovnvarne så vil du i følge kalkulatoren tjene ca 1 dollar per dag dersom du bruker PCen 7 timer i døgnet (ingen graving) og lar den grave de resterende 17 timene i døgnet.

 

Med andre ord myntgraving for gøy og ikke noe å bli rik på.

 

På en annen måte kan vi si at skjermkortet ditt er selvfinansierende og finansierer et nytt skjermkort i 7970-klassen annenhvert år.

Lenke til kommentar

Brukes Bitcoin kun til handel via "Silk Road"?

Får kun henvisninger dit når jeg søker litt rundt :p

 

I den kalkulatoren, er det kun satt opp Nvidia/Ati av nyere generasjoner...hvis man f.eks har en eldre maskin med Intel GPU...blir det for tregt at det ikke lønner seg?

Hvis man da f.eks. plasserer maskinen på jobben, så får man heller ikke strøm-kostnaden osv...

Lenke til kommentar

Fyrer man med strøm (samme pris per kWh) og har behov for varmen så er energien gratis. Dvs. 1 kWh mindre her gir 1 kWh mer der. Summen er null.

 

Hvis man ikke har behov for varmen (f.eks en varm sommerdag) eller man fyrer med billigere varmekilder (varmepumpe) så må man regne med energikostnaden. Da blir fort de minst energieffektive løsningene kostbare. Dvs. i praksis kun nyere GPUer eller dedikerte ASIC-prosessorer noe særlig økonomiske. Enn så lenge. Vanskeligheten stiger og utbetalingene minker.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har selv en eldre maskin med Amd Athlon 5200 x2, 8GB Ram, HD4870 1GB som bare står og støver ned. Med tanke på at jeg har strøm inkludert i leia og maskinen er kjøpt og betalt samt ikke brukes ellers, hva kan jeg tjene på bitcoin mining?

 

Meget ny på dette. :p

 

Ca 0.0001BTC/dag i dag, men vansklighetsgraden stiger.

 

Sjekk ytelsen til kortet ditt (jeg har tippet ca 100MH/s) https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Sett verdien inn i en av kalkulatorene, f.eks, http://www.bitcoinx.com/profit/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...