Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp til valg av projektor og DVD-spiller


megavolt

Anbefalte innlegg

Tidligere tråd

 

Håper noen gidder å svare, trenger virkelig all hjelp jeg kan få nå!

 

Har bestemt meg for å kjøpe projektor og DVD-spiller, og satser alt på bra bilde 8) :D

 

Kanditatene er som følger:

 

1) Samsung DVD-HD935 DVD-spiller sammen med Panasonic PT-AE300 Projektor

 

120676.jpg

Pris: 2994,-

 

I183259.jpg

Pris: 16.335,-

 

 

2) Harman / Kardon DVD 25 sammen med Infocus Screenplay 4800 (linken funker av en eller annen merkelig grunn ikke i Opera... :shrug:)

 

DVD25_xl.jpg

Pris: 2995,- (kampanjepris, egentlig pris 3500,- ~ 4500,-)

 

 

features-1.jpg

Pris: 14.995,- (pga. lanseringstilbud, egentlig pris 18.500)

 

3) Harman / Kardon DVD 25 sammen med Hitachi PJ-TX10

 

lg_pjtx10-1.jpg

 

Pris: 13.998,- (tydeligvis tilbudspris eller .no)

 

Hva burde jeg gå for?

 

Kom gjerne med andre forslag...

 

Ma si jeg er litt frista til å kjøpe Samsung DVD-spilleren siden den er helt ny og har DVI-utgang. Var jo en grunn til at den vant EISA-awards.

 

Infocus'en er jeg litt usikker på, siden det virker som om den bare er hjemmkino-utgaven av Infocus X1 (X1 koster bare 13.000,-). Er det noen som vet mer rundt dette?

 

Eller burde jeg vente en stund til det blir litt mer vanlig med DVI DVD-spillere og prisen på projektorer synker?:

Mitt råd er å vente litt nå. Det er høstslepp for nye prosjektorer (som Sanyo Z2), og det vil føre til prisnedsettelser på eksisterende modeller. Sett pengene på høyrentekonto og vent til januar. Da er det kjøpers marked siden "alle" er blakke etter jula."

(Tatt fra en tråd i AVforum)

 

I utgansgpunktet hadde jeg bare tenkt til å kjøpe projektor til 8500kr +/-, men budsjettet er som en gummistrikk, og nå har jeg tøyd strikket enda lenger :D. Nærmer meg bristepunktet for hvor langt jeg kan gå nå :oops: , men men....

 

Dette skal selfølgelig brukes til DVD-titting/hjemmkino :D

 

Muligens også litt X-box spilling, men det er ikke prioritert/lagt vekt på når det gjelder valg projektor.

 

Det jeg prioriterer er:

 

-Bra knivskarpt bilde (blir jo ikke "knivskarpt når det blir blåst opp for mye da... Men dere skjønner sikkert hva jeg mener) med bra og realistiske farger, enkelt og greit: Bra bilde!

 

-At den ikke bråker for mye

 

-At pæra varer ei stund (kjipt å bytte ut etter bare 1-2 år, da prisene på ny pære er "litt" stive)

 

På forhånd takk for svar...

 

Mvh. "Megavolt"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Yamada6000? den støtter alt av formater og er enkel å oppdatere. + Ganske Billig

MPEG4 kompatibel, super flat Design, Dolby Digital

Spesifikasjoner:

· DVD, CD-A, CD-Video, S-Video, MP3-CD, MP3, JPEG-CD, JPEG-DVD

· Format: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4

· Audio: Dolby Digital, DTS

· Tilkoblinger: Video: S-Video, Composite Video, Scart

· Audio: Stereo, Koaxial, 5.1 utgang

 

Den fåes hos http://www.go4it.no

Lenke til kommentar
Hva med Yamada6000? den støtter alt av formater og er enkel å oppdatere. + Ganske Billig

MPEG4 kompatibel, super flat Design, Dolby Digital

Spesifikasjoner:

· DVD, CD-A, CD-Video, S-Video, MP3-CD, MP3, JPEG-CD, JPEG-DVD

· Format: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4

· Audio: Dolby Digital, DTS

· Tilkoblinger: Video: S-Video, Composite Video, Scart

· Audio: Stereo, Koaxial, 5.1 utgang

 

Den fåes hoshttp://www.go4it.no

Sorry men jeg gidder bare ikke å ha en sånn jalla DVD-spiller med navn Yamada.

 

Hvor blir det av progressiv scan, komponent video og DVI?? Mao. ikke særlig egnet til projektor bruk.

 

Absolutt ikke sammenlignbar med Harman/Kardon DVD 25 eller Samsung DVD-HD935.

 

Desutten trenger jeg heller ikke jpeg, mpeg, divx og xvid støtte og sånn, da jeg har modda X-box som støtter så og si alt.

 

Kvalitets DVD-spiller til film som vises på projektor.

Xbox til spill og jallaformater

 

It's like that.

 

Men takk for tips likevel!

Lenke til kommentar

Tok en titt på den likevel. Den var jo ikke så stygg da, og hvis man river av Yamada logoen eller skjuler den litt så er den sikkert brukbar.

 

Imponerende mange formater til å være så billig.

 

Tviler dog på at den er helt stabil på alle formatene, mulignes litt hakking og etterslpe her og der, men slik kan vel oppgraderes med firmware, så det er jo greit.

 

Akuratt som den Kiss DVD-spilleren. Første gangen jeg prøvde den, synes jeg den sugde. Med en gang nyere firmware var instalert spilte den ting helt glatt.

 

Men jeg skal uansett ha DVD-spiller egnet til projektor bruk, så det blir litt anderledes for meg...

Lenke til kommentar

Jeg blir utrolig missunnelig når jeg ser hva du skal kjøpe..

Jeg får sitte her med min 29" panasonic koblet til pc'en og se på dårlige divx'er....

Har fått meg Soul calliber på cuben nå...

Dæven å tøft det hadde vært å spilt på en god projector...

*sikle sikle/ vurdere å spare cash til projector*

Jeg regner med at man MÅ over 10 000 for å få en som duger.

 

var ikke mye hjelp til deg dette her, men jeg måtte bare ytre mine enorme missunnelser.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Jeg blir utrolig missunnelig når jeg ser hva du skal kjøpe..

Jeg får sitte her med min 29" panasonic koblet til pc'en og se på dårlige divx'er....

Har fått meg Soul calliber på cuben nå...

Dæven å tøft det hadde vært å spilt på en god projector...

*sikle sikle/ vurdere å spare cash til projector*

Jeg regner med at man MÅ over 10 000 for å få en som duger.

 

var ikke mye hjelp til deg dette her, men jeg måtte bare ytre mine enorme missunnelser.

Lykke til :wink:

Takk :-)

 

Selv sitter jeg o ser på en 28" Philips av den billigste sorten, så jeg har det ikke så mye bedre for øyeblikket.

 

Har bare så enormt lyst på stort bilde, da jeg alderede har surround-annlegg som jeg er fronøyd med.

 

Vent et par år, så synker prisen noe sykt, skulle ikke forundre meg om du får en projektor til 5000 om 2år som er like bra som en til 20.000 nå :wink:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle ta en liten oppsumering av aktuelle projektorer som finnes på markedet i dag:

 

1) Panasonic PT-AE300:

-800 ANSI lumen

-Kontrast 800:1

-Lampe: 5000 timer

-DVI-Inngang

-Støynivå klarte jeg ikke finne ut :(

-Maks oppløsning: 960 x 540

-Teknologi: TFT aktiv matrise

-SD Memory Card Slot

-Fjernkontroll

 

Stemmer det at DVI fra f.eks Samsung DVD-spilleren ikke vil virke/virke bra? Isåfall er vel ikke denne like aktuell som jeg først trodde...

 

Pris: 16.335,-

 

2) Infocus Screenplay 4800:

-1100 ANSI lumen

-kontrast 2000:1

-Lampe: 4000 timer

-Komponent video-inngang

-Home Entertainment Fjernkontroll

-Klarte ikke å finne ut støynivået, noen som vet om denne bråker mye?

-USB Port som lar deg oppgradere

-Maks oppløsning: 800 x 450 (widescreen) / 800 x 600 (4:3)

(støtter visst HDTV 720p, 1035i, 1080i, 1080p og 1024x768 med intelligent resizing")

 

Pris: 14.995,-

 

3) Hitachi PJ-TX10

-700 ANSI Lumen (560 ANSI Lumen i "Whisper Mode")

-kontrast 800:1

-Lampe: 130W UHB sikkert 3000 timer

-Støynivå: 30dB (26dB i Whisper Mode)

-Fjernkontroll

-Vridbar linse

-Maks oppløsning: 854x480

 

Pris: 13.998,-

 

Fremdeles ganske usikker. Både når det gjelder valg av bilde-kabel, DVI eller komponent, og selve projektoren.

 

Har fryktelig lyst på Projektor så fort som mulig, men dette er jo en ikke så rent liten investering, så jeg vil jo få så bra resultat som mulig...

 

Ingen som har noen flere tanker rundt dette? Som sagt, trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Tok en titt på den likevel. Den var jo ikke så stygg da, og hvis man river av Yamada logoen eller skjuler den litt så er den sikkert brukbar.

 

Imponerende mange formater til å være så billig.

 

Tviler dog på at den er helt stabil på alle formatene, mulignes litt hakking og etterslpe her og der, men slik kan vel oppgraderes med firmware, så det er jo greit.

 

Eneste probleme er at ved noen divx`er er at bildet litt mindre men det trengs bare en firmware update.

Jeg var også skeptisk på navnet Yamada lett å blande med Yamaha, som sikkert er meningen bak:( . Men for 1600 så er den jo helt brukbar da :)

Lenke til kommentar

Hei

Bare et par inputs til ditt valg av prosjektør :

 

Lysstyrke (ansilumen) skal ikke være høyest mulig ved film, det er ved fremvisning på møter i opplyste rom. Det som skjer når lysstyrken er høy blir utbrendte bilder ved filmtitting. Men det kommer jo ann på om rommet du sitter i er opplyst eller helt mørkt.

Mens kontrastforholdet er viktigere for et godt kinobilde.

 

Anbefaler www.avforum.no. Der finnes det diskusjoner om alle punkter.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Jeg var også skeptisk på navnet Yamada lett å blande med Yamaha, som sikkert er meningen bak:(.
Selfølgelig er det meningen bak! Vanlig for sånne koreanske produsenter å bruke kjente merkenavn bare ved å gjøre om navnet litt. Hva er det de egentlig tror? At folk lar seg lure av det? Andre eksempler er: Okey-briller, Phioneer, ehhh.. Nå kommer jeg ikke på noen, hender ofte at man kommer over sånnt når man er i utlandet og sånn...
Men for 1600 så er den jo helt brukbar da :)
Absolutt, absolutt.... Har faktisk anbefalt den spilleren til en kompis som først hadde tenkt til å gjøre som meg, kjøpe xbox+hd og modde den, men det er jo en god del dyrere da. Ihvertfall hvis man bare skal se film.

 

Ny Xbox m/modifisering:

1700kr for boxen

+ 1000kr for 120Gig harddisk

+ 750kr for modding +skifting av HD

+ 250kr for DVD-kit (trenger jo ikke det da, men utrolig kjekt og ha da denne fjernkontrollen lar seg bruke også i Xbox Mediaplyer og i oppstartsmenyen osv...

 

Ingen som har noen flere tanker rundt dette? Som sagt, trenger hjelp...

 

Trenger du input på prosjektor anbefaler jeg deg å kikke påhttp://avforum.no/forum/

Takk for bra anbefallning! Denne tråden går faktisk paralellt med en nesten lik tråd på AVforum. No offence gutta, men jeg fikk faktisk bedre svar der. Veldig bra svar! De er det tross alt hjemme-kino entusiaster.

 

Hei

Bare et par inputs til ditt valg av prosjektør :

 

Lysstyrke (ansilumen) skal ikke være høyest mulig ved film, det er ved fremvisning på møter i opplyste rom. Det som skjer når lysstyrken er høy blir utbrendte bilder ved filmtitting. Men det kommer jo ann på om rommet du sitter i er opplyst eller helt mørkt. Mens kontrastforholdet er viktigere for et godt kinobilde.

Takk for forklaring! Kunne gjort et skikkelig bomkjøp hvis jeg ikke hadde visst dette. I mellomtiden ble jeg alderede orientert om det fra før, var en kar på AVforum som forklarte det.

 

Han skrev:

Det er ikke om å gjøre å ha mest mulig ANSI, snarere tvert i mot spør du meg (hvis en har lyskontroll i rommet). Har du en meget lyssterk projektor og ser film i mørkt rom (som de fleste gjør), vil du bli blendet av lyset fra projen og få svie i øynene etter kort tid.

Kontrastnivå derimot er viktig å høyest mulig. 2000:1 som SP4800 har, er jo et greit sted å begynne. Jo høyere kontrastnivå, jo mer detaljer ser du i mørke sener.

 

Og selfølgelig ser jeg på film i mørket...

ville valg samsungen siden den har dvi mest mulig rent digitalt bilde. få tak i en projector som har dvi ingang og du har et ev de beste bildene du kan få. samsungen ble vel kåret med en eisa-pris for beste dvdspille. rett meg hvis jeg har feil.
Må jeg beklage å si at du har delvis feil.

 

Samsungen er genial ja, hvis du har rett type projektor/plasma-skjerm/LCD-TV/bakprojeksjons TV osv...

 

Det stemmer at den ble kåret med EISA-Pris.

 

Fordi om signalet går over vanlig DVI er det ikke dermed sagt at det lar seg gjøre med en hvilken som helst DVI-inngang. DVI-inngangen på proj'er er som oftest bergna til å koble fra PC'en. Når det gjelder f.eks PT AE-300, så vil det ikke la seg gjøre fordi den ikke er HDPC kompitabel på DVI inngangen:

 

Vurderte selv Samsungen sammen med AE300 en stund. Etter å ha lest litt rundt på avsforum samt noen tråder her, har jeg funnet ut at AE300 ikke støtter HDCP gjennom DVI-inngangen. Slik jeg har forstått det, betyr dette i praksis at du ikke vil få bilde dersom du bruker DVI mellom Samsungen og AE300. Kjipt men sant
Jeg er overrasket! Stemmer dette at Samsungen om PT-AE300 ikke er kompatible ved bruk av DVI???!! Hvis dette stemmer, vil nok enkeltes "drømmer" her på forumet gå i vasken.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...