Gå til innhold

Tregt internett gjennom ruter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk nylig muligheten til å oppgradere nettverkslinjen min til 100/100, og hoppet på muligheten. Problemet er at når jeg speedtester får jeg kun i overkant av 20/20 når jeg kobler til gjennom en ruter.

 

Om jeg kobler datamaskinen min direkte til veggen ble hastigheten mye bedre; 80-90 nedlasting og 50-70 opplasting. Problemet er at jeg må bruke ruteren, da jeg har en romkamerat som også trenger internett samt venner som trenger lan når de er på besøk.

 

Er ruteren(e) mine ødelagt? Må jeg kjøpe nytt? Jeg betaler ekstra for denne hastigheten, og å miste 70-80% av hastigheten blir litt vel drøyt...

 

Den første ruteren er en Jensen AL 7954 v1.0 av ukjent opphav som fulgte med leiligheten. Jeg har ikke passord/brukernavn til denne ruteren, så jeg tenkte jeg skulle koble opp min litt eldrene Linksys Wrt54G v3.1, men om ikke annet virket det som at hastigheten gikk ned når jeg brukte denne - 15/15. Ruteren begynner å dra på årene, men den har nesten aldri vært brukt til noe annet enn en lan switch.

 

Jeg resetta linksysen til factory defaults, samt oppdaterte firmware til nyeste fra Linksys sine hjemmesider, uten mye hell. Jeg tør ikke prøve det samme med Jensen ruteren, da alt det trådløse er satt opp skikkelig på denne og jeg vil ikke ødelegge noe som fungerer (dog tregt i forhold).

 

Så hva kan jeg gjøre? Kablene jeg bruker er ikke spesielt lange, 10-15m, og testingen gjorde jeg mens jeg kun hadde min datamaskin koblet til, da jeg hadde hørt at flere enheter koblet til ville senke hastigheten. Er det noen spesifikke instillinger jeg kan gjøre i ruter for å fikse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har flere IP fra ISP, så kan du fint bruke Linksys-routeren som switch i mellomtiden.

For å bruke den som switch, så går du inn på innstillingene på den og finner LAN: DHCP. Fjern haken ved DHCP. Da kan du bruke de fire LAN-portene som ren switch.

 

Anbefalt Asus RT-N56U Stabil og rask. http://www.prisguide...g-q=rt-n56u&n=0

 

Ellers finnes det rimeligere routere som sikkert ville fungere, men jeg er litt skaptisk til disse pga dårligere stabilitet og at de ikke vil duge ved neste hastighetsøkning. Eks: TP-link http://www.prisguide...wr1043nd-143524

 

Husk at en router er en nøkkelinvestering for å få stabilt nettverk. Kjøp gjerne billig modem og PC, men ikke "spar deg til fant" med en ustabil router.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne kjøpe en skikkelig ruter, men har rett og slett ikke penger til det nå, Jeg får heller kjøpe en billig en nå for å så oppgradere senere. Takk for forslagene!

 

Må innrømme jeg ikke har brukt en switch før, hvordan kobler jeg den til etter at jeg har endret på innstillingene? Hvis pcen likevel må koblest til linksysen, får jeg ikke da samme problemet?

Lenke til kommentar

Ok, aner ikke hva jeg gjør her. Jeg fulgte denne guiden http://keystoneisit.blogspot.no/2008/03/how-to-set-up-wrt54g-as-switchbridge.html for å konvertere linksysen til en switch.

 

De guidene på dette snakket om å koble switchen til modem, noe jeg ikke har (kun vegguttak), så jeg koblet switchen direkte til veggen (LAN-port 1). Så koblet jeg pcen min til switchen i port 2.

 

Dette ser ut til å ikke fungere i det hele tatt :\ Hva gjør jeg feil her? Hva var det meningen jeg skulle gjøre med switchen? Beklager alle disse dumme spørsmålene, er helt grønn ang. nettverk :\

Lenke til kommentar

Det skal holde å slå av DHCP (for LAN-innstillingene) og så lagre.

 

Du kan resette routeren ved å stikke en pennespiss inn i resethullet bak på den.

Hold den inn i 10 sekunder (lampene foran blinker.

 

Koble så kun PC i router og velg igjen å slå av DHCP(LAN) og lagre.

Koble til pluggen fra veggkontakt i LAN på router.

 

Da bør du ha internett. Det skal ikke være forskjell på dette og en direkte kobling fra vegg til PC.

 

Hvis det er problemer med internett nå, så forny IP (eller restart PC).

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Som sagt før- De kobler til switch med PC, slik du har gjort. Men hvis din ISP kun leverer 1 IP, så får ikke flere IP og de blir uten internet.

 

Edit: Hvis du gjorde dette bare for å få deg selv på nett, så var det jo litt bortkastet arbeid. Da kunne du jo like greit koblet deg selv rett på uttak istedet for routeren.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Som sagt før- De kobler til switch med PC, slik du har gjort. Men hvis din ISP kun leverer 1 IP, så får ikke flere IP og de blir uten internet

Ja, jeg fikk med meg det. Men siden min ISP (Homenet) ikke har telefontider i helgene tenkte jeg det ville være best å bare teste det ut. Men om ISP leverer flere enn 1 IP, hvordan setter jeg det da opp? Kobler jeg den andre ruteren til en av lan portene på switchen? Vil det trådløse da fungere (min romkamerat bruker kun trådløst)?

Lenke til kommentar

Er, jeg tenkte å bruke Jensen ruteren i tillegg, siden det er denne som er satt opp for det trådløse. Linksysen var noe jeg hadde liggende.

 

Jeg koblet Linksysen og Jensen ruteren sammen (Lan-port på linksysen til internet-port på jensenen), og prøvde å koble til det trådløse med telefonen min, det virket, så jeg antar at ting fungerer nå?

Lenke til kommentar

Hvis både PC og mobiltelefonen får internett via fiber, så har du nok flere ipadresser. Spørsmålet er i såfall hvor mange? Jeg trodde normen for slike fiberlinjer var en IP, men mulig jeg tar feil her.

 

NGT tilbyr iallefall to public IP (via DHCP) på sine (få) fiberlinjer, men etter at to MAC-adresser er registrert så må de manuelt nullstille på sin side for at en evt. tredje MAC-adresse skal få IP i det hele tatt...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...