Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU Fan Error


Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat kjøpt meg ny PC som jeg har bygget i dag.

Monteringen gikk fint, men da jeg skulle starte maskinen fikk jeg meldingen CPU Fan Error. Men viften kjører.

Den kjører rett under 600 rpm. Prosessortemperaturen ligger på 32-33 C i BIOS.

Under kategorien "Fan" i bios lyser CPU_FAN rødt når viften kjører under 600 rpm, men av og til går den over. Da blir den hvit.

 

Jeg har:

ASUS Z87-A hovedkort

Intel i5 4670k prosessor

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kjøler

Corsair HX650W PSU.

 

Noen forslag på hvordan jeg kan fjerne denne erroren?

 

 

I tillegg viser BIOS at jeg har 8GB ram på 1333 MHz, selv om rambrikkene jeg kjøpte var 1600 MHz.

Endret av chaag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS har en satt nedre grense på 600rpm. Det vil si at hvis viften er tregere enn dette er BIOS programmert til å si fra at viften snurrer for sakte. Det burde gå an å skru av denne sjekken, ellers skal Asus klare å levere en custom BIOS til deg hvor denne er nedsatt eller fjernet.

 

Når det gjelder RAM, så er dette som regel noe du må sette inn selv, da de aller fleste har satt 1333MHz som beste standard. Her må du også huske å sette spenningen på RAM som er spesifisert på RAM-pakken.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Ved oppstart får jeg meldingen "CPU FAN error" . Jeg kommer ikke lenger  på ACER -maskinen.  Jeg har skiftet ny Noctua vifte og satt inn thermocomputer, men jeg får ikke noen effent i oppstarten. Når jeg kommer inn i oppsettet er det ingen tilgang til å gå inn i disse detaljene. Jeg har prøvd å omstille uten av resultat.  Her er det to valg: F1 og Del.  Det er ingen mulighet til å endre dette i oppstarten.

Hilsen Paul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...