Gå til innhold

MacBook pro eller MacBook pro retina


Anbefalte innlegg

Hei, jeg må enten kjøpe non retina eller retina. Men jeg vet ikke hva jeg skal gå for. Jeg får den billigere pga begynne på vg1. Jeg får standard for 7500kr og retina for 9500kr. Men jeg må kjøpe Ssd for 1500kr fra Owc om jeg skal ha retina. Det går Ann å oppgradere kun Ssd i retina. Mitt bruk vil være surfing, skolearbeid og redigering. Har jeg behov for retina skjermen eller kan jeg gå for standard.jeg vil ha retina,men vet ikke om det er verdt det. Hva mener dere? Jeg må også oppgradere ram og til Ssd om jeg velger non retina MacBook. Dette vil koste 2700kr. Altså jeg vil spare 800kr om jeg velger non retina. Hva bør jeg velge?

Endret av winmedi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er kanskje nødt til å kjøpe denne til skolestart, men det er i utgangspunktet dårlig timing for å kjøpe MacBook Pro akkurat nå ettersom det ligger i korta at det kommer oppgraderte maskiner med Haswell-CPUene i løpet av høsten. Disse har bedre batteritid og kraftigere skjermkort. MacBook Air leveres allerede med Haswell.

 

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Lenke til kommentar

Du er kanskje nødt til å kjøpe denne til skolestart, men det er i utgangspunktet dårlig timing for å kjøpe MacBook Pro akkurat nå ettersom det ligger i korta at det kommer oppgraderte maskiner med Haswell-CPUene i løpet av høsten. Disse har bedre batteritid og kraftigere skjermkort. MacBook Air leveres allerede med Haswell.

 

http://buyersguide.m...ina_MacBook_Pro

 

 

ja, men skal ikke bruke maskinen mer enn til surfing, skolearbeid og redigering. Har ikke bruk for bedre skjermkort eller bedre CPu og batteritid. Jeg har en kraftig gaming pc, så det er ikke nødvendig. Men vet du sånn ca. hva prisene vil koste for nyeste retina til høsten?

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

ja, men skal ikke bruke maskinen mer enn til surfing, skolearbeid og redigering. Har ikke bruk for bedre skjermkort eller bedre CPu og batteritid. Jeg har en kraftig gaming pc, så det er ikke nødvendig. Men vet du sånn ca. hva prisene vil koste for nyeste retina til høsten?

 

Har du vurdert Air-maskinene da? De har ikke retina og er ikke like kraftige som MacBook Pro, men er hendigere å ta med seg til og fra skolen. Høres i grunnen ut som om det passer behovet ditt bedre utfra hvordan du beskriver det.

Lenke til kommentar

Har du vurdert Air-maskinene da? De har ikke retina og er ikke like kraftige som MacBook Pro, men er hendigere å ta med seg til og fra skolen. Høres i grunnen ut som om det passer behovet ditt bedre utfra hvordan du beskriver det.

 

Har ikke lyst på Air, men er retina dumt valg nå siden det kommer straks nye? Eller er det ikke verdt ventetiden? Og vil det koste forferdelig mye, enn hva det koster nå for retina?

Lenke til kommentar

Har ikke lyst på Air, men er retina dumt valg nå siden det kommer straks nye? Eller er det ikke verdt ventetiden? Og vil det koste forferdelig mye, enn hva det koster nå for retina?

 

Prisene pleier ikke å endre seg så mye når det kommer ny maskin. Det er derfor man som regel får mer for pengene med en gang det kommer en ny modell. Akkurat når maskinene kommer og hva de kommer til å koste er det jo ingen som vet. Det har vært spekulert i at non-retina maskinene skal gå ut slik at det kun finnes retina MBP.

Lenke til kommentar

Prisene pleier ikke å endre seg så mye når det kommer ny maskin. Det er derfor man som regel får mer for pengene med en gang det kommer en ny modell. Akkurat når maskinene kommer og hva de kommer til å koste er det jo ingen som vet. Det har vært spekulert i at non-retina maskinene skal gå ut slik at det kun finnes retina MBP.

 

 

Men hva mener du? Jeg sitter i en situasjon der jeg får macbook retina pro 13" for 9500kr med 3års Apple care og jeg må etterpå plusse på 1500kr for å få OWC SSD 240gb. Dette er mindre tilsammen enn hva en macbook pro retina koster på apple. På apple koster den 11 490kr. Og når den nyeste macbook pro retina kommer vil jo kanskje den koste det samme, og den er kanskje med samme SSD kapasitet. Bør jeg vente? Jeg har en annen datamaskin jeg kan bruke.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Du kan ikke vente? Du skriver jo: "Bør jeg vente? Jeg har en annen datamaskin jeg kan bruke."

 

Er det 15 eller 13-tommeren du tenker å gå for?

 

Men fant ut at om jeg hadde ventet, så vil det bli en stiv pris når den kommer ut. Her betaler jeg kun 9500kr for maskinen. Når den nye kommer ut, vil den koste 11-14k. Og hva trenger jeg den oppdateringen til? Litt bedre maskin.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Du må ikke glemme å også plusse på frakt, mva. og tollbehandlingsgebyr når du kjøper fra OWC.

 

Det blir totalt en del mer enn 1500,-.

 

Forøvrig hadde jeg verken kjøpt MBP eller MBP Retina akkurat nå.

 

Ja det blir noe med 2000kr totalt. Men du hadde vel kjøpt MBP eller retina om du måtte, eller du ikke er så interessert å ha det beste hele tiden.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen på dagens Retina og neste modell vil nok være svært mye forbedret batteritid. Sannsynligvis opp mot 11-12 timer i forhold til dagens modell med 7 timer. CPU ytelse vil være minimalt forbedret. En del forbedring av GPU ytelse.

 

"Vanlig" MBP hadde jeg ikke kjøpt i det hele tatt. Den fremstår for meg som utdatert og med veldig lav skjermoppløsning. Fordelene med denne er at den er lett å oppgradere RAM og Harddisk/SSD. Jeg blir ikke forundret hvis Apple relativt snart fjerner denne helt fra sitt soritiment da den som nåværende modell ramler mellom to stoler.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen på dagens Retina og neste modell vil nok være svært mye forbedret batteritid. Sannsynligvis opp mot 11-12 timer i forhold til dagens modell med 7 timer. CPU ytelse vil være minimalt forbedret. En del forbedring av GPU ytelse.

 

"Vanlig" MBP hadde jeg ikke kjøpt i det hele tatt. Den fremstår for meg som utdatert og med veldig lav skjermoppløsning. Fordelene med denne er at den er lett å oppgradere RAM og Harddisk/SSD. Jeg blir ikke forundret hvis Apple relativt snart fjerner denne helt fra sitt soritiment da den som nåværende modell ramler mellom to stoler.

 

Okei, men jeg vil ikke gjøre en stor tabbe om jeg velger retina nå? Jeg trenger ikke forbedret batterilevetid.

Lenke til kommentar

Ingen tabbe nei. Retina er en kanon maskin uansett. Prisen du nevner er jo god.

 

Okei, da bestiller jeg retina nå. Om det ikke hadde hastet, hadde jeg ventet. Jeg ser ikke for meg at ventetiden er verdt det for min del, nå som jeg har en kraftig pc jeg bruker flittig. Macen vil bare være en andrevelger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...